دنیای فریلنسری؛ خوشی‌ها و سختی‌ها

يكشنبه ، 1 اسفند 1395 ، 16:46

 

بانکی دات آی آر: اگر کسی به شما بگوید که شغلش دورکاری است،  با شنیدن کلمه «فریلنسر» یا «دورکار» چه تصویری در ذهنتان می‌آید؟ بسیاری از مردم، فرد را در خانه، درحالیکه پیژامه به پا دارد، پشت لپ‌تاپش نشسته و یک لیوان چایی هم کنار دستش است، متصور می‌شوند. اما واقعیت فراتر از این تصور ساده است. تعدادی از افرادی که فریلنسر هستند، در ابتدا شغل کارمندی داشته‌اند؛ کارمند بودن را تجربه کرده‌اند و بر اساس تیپ شخصیتی و ترجیحات زندگی دورکاری را انتخاب کرده‌اند. اما تعدادی هم بدون اطلاع کافی از مزایا و معایب فریلنسری، به این نوع مشاغل رو می‌آورند. در پست قبلی، نگاهی کلی به مقوله فریلنسری انداختیم. در این پست مزایا و معایب، سختی و راحتی‌ها، سود و زیان‌های فریلنسری را بررسی می‌کنیم.

 

 


همانطور که هر تصمیمی در زندگی خطرها و پاداش‌هایی به همراه دارد، فری‌لنسری هم با خوشی‌ها و تلخی‌هایی همراه است. یکی از راه‌ها برای فهمیدن اینکه فریلنسری برای‌ شخصیت شما گزینه مناسبی است یا نه، دانستن خوبی‌ها و بدی‌های این شیوه کار کردن است.

یکی از مزایای این شیوه کار کردن، داشتن زمان کاری شناور است. به این معنی که شما در هر زمانی که توان، علاقه و حوصله کار کردن را داشته باشید، می‌توانید کارتان را شروع کنید. تعدادی از افراد هستند که بازدهی مغزشان در ساعات پایانی روز بیشتر است. در اصطلاح انگلیسی به این دسته از افراد «جغد شب» می‌گویند. برای چنین افرادی کار کردن از ساعت 8 و 9 صبح تا 4 و 5 بعدازظهر عذابی الیم است. اما با کار کردن به شیوه فریلنسری، شما اختیار ساعات کاری خودتان را خواهید داشت. حتی می‌توانید زمان کارتان را طوری تنظیم کنید که به برنامه‌های خانوداگی و دوستانه‌تان هم برسید.


همانطور که تنظیم زمان کاری‌تان دست خودتان خواهد بود، انتخاب محل کار هم با شماست. ممکن است در زمان کارتان مهمان از راه برسد یا به هر دلیلی محیط خانه شلوغ شود، در این حالت به راحتی می‌توانید لپ‌تاپ‌تان را بردارید و به نزدیکترین کتابخانه یا کافی‌شاپ محل‌تان بروید.

 

احتمالا اصطلاح «خودم رییس خودمم» را شنیده باشید. یکی از موهبت‌های فریلنسری، «رییسِ خود بودن» است. ممکن است به کاری علاقه داشته باشید، یا کاری را بهتر از بقیه کارها انجام بدهید. اگر کارمند شرکتی باشید، اینکه به چه شغلی علاقه دارید و چه نوع کاری برای‌تان بهتر است، اهمیتی ندارد. اما زمانی که قرار است فقط برای خودتان کار کنید، این شما هستید که تشخیص می‌دهید چه کاری را قبول کنید و چه کاری را نه. وقتی فریلنسر هستید خودتان تمام کنترل امورتان را به دست می‌گیرید.

 

هیچ چیزی در دنیای کار بدتر از این نیست که مدیرتان ارزش کارتان را نفهمد.زمانی که فریلنسر باشید خودتان کارتان را ارزش‌گذاری می‌کنید. مهم‌تر از همه تمام مبلغی که بابت کارتان دریافت می‌کنید به جیب خودتان می‌رود!

 

شاید کودکانه به نظر برسد اما یکی از مهمترین مواردی که باعث خرسندی حال فریلنسرها می‌شود، نرفتن سر کار است! زمانی که در خانه کار می‌کنید، بسیاری از هزینه‌های‌تان کم می‌شود؛ هزینه‌هایی چون کرایه تاکسی، غذا. البته از ایستادن در صف‌های طولانی تاکسی، اتوبوس و مترو هم در امانید. به خاطر ماندن در ترافیک هم اعصاب‌تان به هم نمی‌ریزد.

 

اینکه کارمند باشید یا فریلنسر، تصمیم شماست؛ تصمیمی که زندگی‌تان را تغییر می‌دهد.  در این پست مزایای فریلنسری را بررسی کردیم. پست آینده راجع به معایب و سختی‌های آن خواهد بود.

 

 

بانکی: سمیرا همتی

 

► فریلنسرها در کارِشان با چه مشکلاتی روبرو می‌شوند؟
دورکاری چیست؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر