فریلنسرها در کارِشان با چه مشکلاتی روبرو می‌شوند؟

سه شنبه ، 3 اسفند 1395 ، 17:01

 

بانکی دات آی آر: در پست‌های قبلی درباره فریلنسری و مزایایش توضیحاتی ارایه کردیم (اینجا و اینجا)، حالا نوبت به بررسی مشکلاتش رسیده است. انتخاب شیوه فریلسنری برای کسب درآمد، خطرات و ریسک‌های زیادی به همراه دارد؛ برای اینکه آسیب کمتری در فریلنسری ببینید لازم است که از قبل با آنها آشنا شده باشید. در این پست به مهمترین آنها اشاره می‌کنیم.

اگر می‌خواهید به شیوه فریلنسری کار کنید باید بیشتر از حقوق کارمندی‌تان درآمد داشته باشید. بسیاری از فریلنسرها به اشتباه فکر می‌کنند که اگر درآمدی به اندازه حقوق کارمندی داشته باشند رضایتبخش است. شاید فکر کنید که فریلنسرها مانند کارمندان هزینه رفت و آمد به محل کار را ندارند، پس همین که به اندازه یک کارمند درآمد داشته باشد کافی است. درآمد فریلنسری از کارهای ساعتی یا پروژه‌ای تامین می‌شود.  برای اینکه بتوانید زندگی فریلنسری کم خطری را تجربه کنید ناچارید پاداش و مزایای که در زمان کارمندی می‌گرفتید را در دستمزدتان جای دهید. دستمزدی که از مشتریان‌تان دریافت می‌کنید باید به اندازه‌ایی باشد که بتوانید خودتان را بیمه کنید، هزینه‌های درمانی‌تان را بپردازید و برای تفریح‌تان پس‌اندازی داشته باشید. فراموش نکنید که ممکن است بین پروژه‌های دریافتی‌تان فاصله یک ماهه و حتی چند ماهه بیافتد. در این حالت هزینه‌های زندگی برای‌تان سخت می‌شود. پس قبل از گرفتن هر پروژه‌ای درباره دستمزدش خوب فکر کنید. متخصصان منابع انسانی معتقدند برای داشتن درآمدی که تمام هزینه‌های زندگی را پوشش دهد، بهتر است 2 تا 2.5 برابر زمان کارمندی‌تان کسب درآمد کنید.

 

به عنوان یک فریلنسر تقریبا هر روز با مشتری‌ها سر و کار خواهید داشت؛ مشتری‌هایی که باید برای هر کدام‌شان وقت بگذارید. هر مشتری، خدمات خاص خودش را می‌خواهد، رفتارهای متفاوتی با بقیه دارد و بر اساس جیب خودش پروژه را قیمت‌گذاری می‌کند. به همین دلیل نیاز است که مهارت‌های مذاکره را یاد بگیرید. البته قصه فقط به اینجا ختم نمی‌شود. بعد از گرفتن پروژه‌ها مرحله جدیدی از کار شروع می‌شود. مرحله‌ایی که در آن مشتری مدام به شما زنگ می‌زند و از پیشرفت پروژه‌اش سوال می‌پرسد.

 

فریلنسری شیوه‌ایی از انجام کار است که بازاریابی، تبلیغات، فروش و حسابداری‌اش، همه و همه را خودتان به عهده دارید. تقریبا در طول هفته بین 7 تا 10 ساعت از وقت‌تان صرف انجام این امور می‌شود. اموری که ممکن است هیچ درآمدی هم برای شما به همراه نداشته باشند.

 

امنیت مالی در شیوه‌ی کار فریلنسری هیچ ضمانتی ندارد. برای پرداخت هزینه قسط وام، اجاره خانه و غذای روزمره تاریخ‌های مشخصی وجود دارد اما هیچ تضمینی هم وجود ندارد که شما در آن تاریخ حساب بانکی پُرپولی داشته باشید. برخلاف دوران کارمندی که خیال‌تان از بابت آخرِ ماه راحت بود، در فریلنسری هر چه به روزهای پرداخت اقساط نزدیک‌تر می‌شوید استرس بیشتری هم به سراغ‌تان می‌آید. البته گاهی همای اوج سعادت به دام شما می‌افتد و مشتری‌هایی وفادار با شما همکاری می‌کنند؛ اما این اتفاق کمتر رخ می‌دهد.

 

 

 

فریلسنری شیوه‌ایی از انجام کار است که در آن خودتان مسولیت پیدا کردن مشتری را به عهده دارید. در زمانی که کارمندید هر روز به شرکت‌تان می‌روید و در آنجا مدیرتان به شما کار می‌دهد. اما در فریلنسری شخصِ شما باید به دنبال پیدا کردن کار برود. باید از طریق خطوط تلفن یا چت‌های اینترنتی مشتری‌تان را پیدا کنید، او را مجاب کنید که کارش را خوب انجام می‌دهید و با او قرارداد ببندید.

شاید اگر در سازمانی مشغول به کار باشید، در زمان بروز مشکلات، از همکارهای‌تان کمک بگیرید. اما در شیوه فریلنسری خودتان یک نفره باید به همه مشکلات رسیدگی کنید. زمانی که در شرکتی مشغول به کار هستید و مشکلی برای کامپیوترتان می‌افتد به راحتی کامپیوتر را به مسول آی‌تی شرکت می‌سپارید. در شیوه فریلنسری هر اتفاقی برای سیستم‌تان بیفتد خودتان باید به دادَش برسید. وقتی مشتریِ خوش‌برخوردِ دیروز به آدم غیرمنطقی و طلبکار تبدیل می‌شود، این شما هستید که باید با او صحبت کنید نه مدیرتان.

 

با فریلنس شدن امنیت مالی و امنیت شغلی‌تان به خطر می‌افتد. همه کارهای اعم از بازاریابی و فروش و انجام پروژه‌ها به عهده خودتان خواهد بود. مهارت‌های مذاکره و برخورد با مشتریان ناراضی را باید یاد بگیرید. هزینه تعمیرات و مشکلات فنی را خودتان باید بپردازید. حالا اگر تصمیم دارید فریلنس شوید، برای هر کدام از مسائل راه‌حلی پیدا کنید و این ریسک‌ها را به کمترین حد ممکن برسانید. در این‌صورت لذت‌ها و سود‌های فریلنسری را بهتر متوجه می‌شوید.

 

 

بانکی: سمیرا همتی

 

► چطور عادت‌های جدید به وجود بیاوریم؟
دنیای فریلنسری؛ خوشی‌ها و سختی‌ها ◄

مطالب مرتبط
بنر