مواظب حرف‌های روزهای آخرتان باشید

شنبه ، 28 اسفند 1395 ، 15:58

 

بانکی دات آی آر: آخرین روزهای کار برای کارمند از کار برکنار شده معمولا با بغض و ناراحتی و در مواردی کمیاب با خوشی همراه است. ناراحت از آن جهت که قرار است زندگی شخص با تغییر بزرگی مواجه شود و همیشه تغییر با ترس همراه است. ترسی که نشات گرفته از آینده‌ایی نامعلوم است، نه ماهیتِ تغییر. در پست قبلی درباره رفتار در روزهای آخر کار برای کسی که قرار است به هر دلیلی از شرکت برود، توضیح دادم. این پست به طور اختصاصی به بعضی از جمله‌ها و کلمه‌هایی می‌پردازد که نباید در روزهای پایانی حضورتان در شرکت بر زبان بیاورید.


«این شرکت در حال غرق شدن است»

یادتان هست در پست قبلی درباره این جمله صحبت کردیم؟ گفتیم «با این حرف حضور خودتان در شرکت را زیر سوال می‌برید؛ اگر شرکت شبیه به کشتی‌ای است که می‌خواهد غرق شود، شما چرا در آن مانده بودید؟ چرا با علمِ به غرق شدن شرکت، زودتر آنجا را ترک نکردید؟». واقعیت این است که این جمله نشانی از خشم درونی‌تان نسبت به مدیرِ شرکت است. شما هرچقدر کارمند عالی‌رتبه‌ای باشید از زیر و بمِ شرکت خبر ندارید. شاید اخراج شما به خاطر سیاست‌های شرکت بوده است؛ سیاستی که شما از آن چیزی نمی‌دانید.

 

«از یکی دو هفته دیگه با شرکت کاری ندارم»

اخلاق حرفه‌ای حکم می‌کند که در زمان غیبت‌تان به کارهای شرکت هم رسیدگی کنید. شاید بعد از شما کارمندی که می‌آید در انجام کارهای سابق شما دچار مشکل شود، شاید همکارهای‌تان سوال‌هایی داشته باشند که فقط شما قادر به پاسخ دادن باشید. به جای اینکه با افتخار از نبودتان حرف بزنید یه همکارهای‌تان بگویید که هر وقت مشکل کاری داشتند می‌توانند روی شما حساب کنند.

 

«به هم زنگ بزنیم، با هم بیرون بریم»

پیشنهاد ارتباط دوستانه با همکارهای فعلی یکی از پیشنهادهای کاملا ساختگی است که در بیشتر مواقع فقط به «حرف» است نه به عمل. البته گفتن این جمله به همکارهایی که ارتباط نزدیک با آنها دارید مساله‌ای ندارد. اما به همکارهایی که رابطه‌ای در حد سلام و خداحافظ دارید هیچ‌وقت چنین چیزی نگویید. البته می‌توانید اکانت لینکدین‌تان را به آنها بدهید تا اگر فرصتی شد رابطه کاری شکل دهید.

 

«شغل جدیدم خیلی بهتر از اینجا است»

واقعیت این است که تا وقتی که در محیط جدید قرار نگرفته‌اید نمی‌توانید قضاوت کنید که از چاه به چاله افتاده‌اید یا نه. بنابراین بهتر است پل‌های پشت سرتان را خراب نکنید.

 

«مدیریت اینجا ضعف دارد»

بهتر است بدانید همین مدیریتِ ضعیف شما به مدت چند ماه یا چند سال در این شرکت نگه‌ داشته است. شاید دوباره خواستید برای این شرکت کار کنید، اما با وجود مدیریت ضعیف چطور می‌توانید برگردید؟ مدیرتان بهتر می‌داند شرکت‌اش را چطور اداره کند.

 

«بهتره شما هم به دنیال کار جدیدی باشید»

بسیاری از افراد در روزهای آخر حس می‌کنند باید به بقیه همکارهای‌شان هشدار بدهند. این هشدارها برای این است که می‌خواهند رفتنِ خودشان را توجیه کنند. باقیِ همکارهای شما شاید نقش‌شان در شرکت را دوست داشته باشند. بهتر است اجازه بدهید خودشان برای خودشان تصمیم بگیرند.

 

«خوشحالم دیگه باهات کار نمی‌کنم»

قرار نیست حالا که می‌روید به همکارهای‌تان یا مدیرتان توهین کنید. خدا را چه دیدید شاید روزی و جایی دوباره با آنها همکار شدید.

 

 

بانکی: سمیرا همتی

► تکنولوژی: عاملی برای نابودی یا ایجاد شغل؟
عیدی برای مدیر؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر