چه بگویم؟ کارمندم خداحافظی می‌کند!

چهارشنبه ، 16 فروردين 1396 ، 15:21

 

بانکی دات آی آر: چند سال پیش زمانی که منتظر نتایج کنکورِ ارشد بودم یکی از دوستانم با من تماس گرفت و گفت استرس جواب آزمون را دارد. او را دعوت کردم تا به خانه‌‌ی من بیاید، اینطور با هم استرس می‌کشیدیم. ساعت 8 صبح بود که هر دو منتظر و چشم دوخته به سایت سازمان سنجش نشسته بودیم. دوستم به تازگی در شرکتی مشغول به کار شده بود. تازگی یعنی 3 روز از کارش می‌گذشت. منتظر بود جواب ارشدش بیاید تا مطمئن شود باید همان کار را ادامه دهد یا که آماده رفتن به دانشگاه شود. روز قبل از شرکت یک ساعت مرخصی گرفته بود. ساعت 8 و 45 دقیقه صبح نتایج را دیدیم؛ هر دو در دو شهر متفاوت قبول شدیم. خبر مسرت‌بخش بود. حالا هر دو باید برای رفتن به شهری دیگر و آغاز دوره‌ی تحصیلی جدید خودمان را آماده می‌کردیم. هنوز ساعت 9 نشده بود که دوستم به شرکتش زنگ زد و موضوع را به آنها گفت. تلفنی از آنها بابت این 3 روز کار تشکر کرد و اعلام کرد که از این به بعد نمی‌تواند کار کند. مکالمه ظاهرا به خوبی و خوشی تمام شد. نیم ساعت بعد کسی از شرکت تماس گرفت و فقط صدای جیغ بود که به گوش من می‌آمد. طفلک دوستم گوشی در دستش خشک شده بود؛ نمی‌دانست چه بگوید. از جمله حرف‌هایی که من به وضوح می‌توانستم بشنوم این بود که «چرا از اول نگفتی؟ آمدی کار را یاد گرفتی و رفتی؟ نکنه از رقیبامون بودی؟». هنوز هم یادآوری این خاطره برایم خنده‌دار است. آن لحظه باورش برای‌مان سخت بود اما واقعا این اتفاق رخ داد.

 

سایت استخدامی هیولا (monster) در مقاله‌ای به طور کامل توضیح داده است که با کارمندانی که قصد ترک شرکت را دارند چطور باید برخورد کرد. به عقیده کارشناسان این سایت بهتر است به محض شنیدن جمله «من دارم از اینجا میرم» به جای عصبانی شدن یا پرسیدن سوالاتی مثل چرا؟ با او به گفتگوی دوستانه بنشینید. کارمندان یکی یکی میآیند و می‌روند، پس جای نگرانی نیست. این گفتگوها فقط شما را قوی‌تر می‌کند. ممکن است همین کارمندی که شما را ترک می‌کند در آینده کاری برای شرکت انجام دهد. مهم‌تر از همه اینکه لازم است شما به عنوان مدیر از دلیل ترک شرکت کارمندتان خبر داشته باشید. در اغلب موارد دلیل ترک شرکت پیشنهاد حقوقی بالاتر از شرکتی دیگر است اما گاهی دلایل دیگری هم پشت پرده شرکت وجود دارد. اگر دلیل ترک شرکت نگهداری از پدر و مادر مسن باشد حداقل خیال شما راحت می‌شود که در سیستمِ کاری‌تان مشکل حادی که منجر به ترک کارمندان شود، وجود ندارد. بعد از کشف دلیل ترکِ کارمندتان نوبت به تصمیم‌گیری سختی می‌رسد. با خودتان فکر کنید که واقعا این کارمند را می‌خواهید یا نه؟ اگر کارمندتان نقش مهمی در شرکت دارد، به این فکر کنید که آیا می‌توانید مشکلش را به نحوی برطرف کنید. اگر با رفتنش موافق هستید ابتدا موضوع را به منابع انسانی شرکت اطلاع دهید. بعد هم طبق سلیقه خودتان رفتار کنید؛ می‌توانید از او بابت کارهایش تشکر کنید یا اینکه فقط خداحافظی ساده‌ای با هم داشه باشید.

امروز حینِ جستجو درباره این موضوع به مطلبی در سایت  Inc.رسیدم. این مطلب در واقع مصاحبه‌ای با مایکل بلومبرگ (شهردار سابق نیویورک، صاحب و مدیر شرکت داده‌های مالی بلومبرگ و دهمین فرد ثروتمندِ جهان) است. خبرنگار از بلومبرگ می‌پرسد «وقتی کارمندت به تو می‌گوید که می‌خواهد شرکت را ترک کند چه می‌گویی؟» و بلومبرگ پاسخ می‌دهد«می‌گم باشه!». بلومبرگ معتقد است به عنوان مدیر از تمام کارکنانش به بهترین شکل مراقبت می‌کند، اما نسبت به کارمندی که می‌رود هیچ مسولیتی ندارد. او می‌گوید آنقد موضوع برای فکر کردن و بررسی دارد که دوست ندارد بداند کارمندش چرا او را ترک می‌کند. مجله (HBR) هاروارد بیزنس ریویو هم در مقاله‌ای به این می‌پردازد که معلوم نیست در سر مدیران چه می‌گذرد. آنها هر کدام به شیوه خودشان فکر می‌کنند. این است که مدیری دلیل رفتن کارمندش را جویا می‌شود و دیگری نه.

 

بانکی: سمیرا همتی

► داستان شکل‌گیری بزرگترین شرکت صنایع غذایی دنیا
تکنولوژی: عاملی برای نابودی یا ایجاد شغل؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر