داستان شکل‌گیری بزرگترین شرکت صنایع غذایی دنیا

دوشنبه ، 21 فروردين 1396 ، 15:29

 

بانکی دات آی آر: شاید شرکت نسلِی (نستله) را با محصولات قهوه‌ای همچون نسکافه، نسپرسو، نس‌تی، نسکوییک، نستله، موکا، و کافی‌میت شناخته باشید. اما با کندوکاوی در تاریخچه نسلِی به محصولاتی مانند آب معدنیِ پیور لایف، غذای کودکِ سرلاک و نس‌لاک، غذاهای آماده‌ی مگی، تامی، شکلات‌های کیت‌کت، اسمارتی، کرانچ و لوازم آرایشی لانکوم، لُ رییَل، میبی‌لین، گارنیه و بایودرم می‌رسیم. این محصولات جزو آنهایی هستند که در کشور ما وجود دارند. بله به نظرِ من هم کمی باورکردنش سخت است؛ چطور ممکن است نسلِی این همه محصول تولید کند؟

در این مطلب درباره تاریخچه و داستان شرکت نسلِی که بسیاری از ما آن را به اشتباه نستله می‌خوانیم، می‌پردازیم*.

 

نسلِی چطور به وجود آمد؟

تا قرن 19 میلادی مرگ و میر نوزادان در اروپا به صورت مشکلی لاینحل درآمده بود؛ طوری‌که از هر 5 نوزاد 1 نوزاد قبل از رسیدن به یک سالگی می‌مرد. هنری نسلِی‌ی داروساز هم در آلمان از این مرگ و میر در امان نبود. او 5 خواهر و برادر خود را در دوران کودکی از دست داده بود. نسلِی تمام نبوغ و خلاقیت خود را در به دست آوردن فرمولی جدید برای غذای کودکان به کار گرفت. او هر روز در آزمایشگاهِ داروخانه ترکیبات جدیدی برای ساخت داروهای مختلف درست می‌کرد. در نهایت در سال 1866 یکی از فرمول‌هایش جواب داد و توانست غذای کودک نسلِی را تولید کند. او برای این ماده نام سرلاک را انتخاب کرد. سرلاک برای نوزادانی تهیه شده بود که یا نمی‌توانستند شیر مادر را هضم کنند یا از شیر گرفته شده‌ بودند. بعد از آزمایش این ماده روی تعدادی از نوزادان، هنری متوجه شد که نوزادان با خوردن سرلاک نه تنها هیچ مشکلی ندارند بلکه این ماده بنیه آنها را قوی‌تر می‌کند. در آن سال همه‌ی کودکانی که سرلاک مصرف کردند به طرز عجیبی زنده ماندند. همین موضوع باعث شد که هنری به فکر تولید انبوه این ماده بیافتد. او برای تولید این ماده به شیر تازه‌ی گاو نیاز داشت اما شیر تازه به صورت انبوه و باکیفیت در آلمان پیدا نمی‌شد. از آنجاییکه سویس در قرن 19 میلادی به عنوان بزرگترین تولیدکننده شیر اروپا شناخته شده بود. هنری نسلِی از آلمان به سوییس مهاجرت کرد.  هنری که در این زمان در آلمان زندگی می‌کرد سال بعد به سویس مهاجرت کرد، در شهر وِوی ساکن شد و شرکت نسلِی Nestlé بزرگترین شرکت غذایی و نوشیدنی دنیا را در آن شهر تاسیس کرد.

کارخانه تولید شیر Anglo-Swiss Condensed Milk Company ، اولین کارخانه‌ی شیر غلیظ‌شده اروپا، تامین‌کننده شیر تازه‌ی شرکت نسلِی، بود. در سال 1874 کارخانه کوچکِ نسلِی توسط سرمایه‌گذاری به نام جولز مونارت خریداری شد. حضور مونارت باعث رشدِ شرکت شد به طوریکه در سال 1975 محصولات نسلِی در تمام دنیا شناخته شده بود؛ این محصولات به مصر، آرژانتین، اندونزی و حتی آمریکا صادر می‌شد. مونارت با مدیریت و اداره درست شرکت، کارخانه را روز به روز بزرگتر می‌کرد تا جاییکه در سال 1905 شرکت تولید شیر غلیظ‌شده  Anglo-Swiss که از اول کارش تامین‌کننده شیرِ نسلِی بود هم توسط مونارت خریداری شد. در این سال شرکت نسلِی در آمریکا، انگلیس، اسپانیا، استرالیا و آلمان هم کارخانه داشت. علاوه بر این انبارهای زیادی هم در کشورهای هنگ‌کنک، هند و مالزی خریده بود.

 

این شرکت در ابتدا فقط سرلاک تولید می‌کرد اما به مرور زمان خطِ تولید انواع مواد غذایی اعم از شکلات، قهوه، ماست، سوپ، آب و مواد کنسروی را به دست گرفت. تعداد دقیق کارمندان این شرکت در سراسر جهان در دسترس نیست اما طبق جستجویی که در اینترنت داشتم آخرین رقم عددی بیش از 335 هزار نفر بود. این تعداد افراد از 70 کشور مختلف استخدام شده‌اند. در حال حاضر شرکت نسلِی محصولاتش را به تمام کشورهای دنیا صادر می‌کند.

 

جنگ جهانی اول

تا 1910 فروش و موفقیت شرکت نسلِی به طرز چشمگیری خوب پیش می‌رفت اما جنگ جهانی اول همه چیز را به هم ریخت. با شروع جنگ تهیه مواد اولیه تازه و توزیع محصولات شرکت با مشکل مواجه شد. شیر تازه نایاب شده بود و همان مقداری هم که وجود داشت برای مصرف روزمره مردم فروخته می‌شد. به همین دلیل شرکت نسلِی تعدادی کارخانه شیر در آمریکا را برای تامین شیر مورد نیازش خریداری کرد. این خریدها بعد از جنگ به ضرر شرکت نسلِی تمام شد. با پایان یافتنِ جنگ، شیرِ تازه دوباره در دسترس همگان قرار گرفت، با این تفاوت که این بار قیمت شیر و بقیه مواد اولیه نسلِی افزایش پیدا کرده بود. محصولات نسلِی برپایه‌ی مواد تازه مثل شیر تولید می‌شدند. با توجه به قحطی‌های دوران جنگ نسلِی مجبور شد بسیاری از تجهیزات کارخانه‌ها را بفروشد تا بتواند به دامداری‌ها برای تولید شیر کمک کند. نسلِی در این دوران با بدهی‌های زیادی مواجه شد اما با مشاوره‌ی یک کارشناس بانکداری توانست خط تولید 2 محصول جدید را راه‌بیندازد؛ یک شکلات جدید و یک نوع نوشیدنی جدید. این دو محصول تقریبا نسلِی را از ورشکستگی نجات دادند.

در سال 1920 بعد از جنگ جهانی، مشکلات اقتصادی کشورها تازه تازه به چشم آمد؛ آلمان، لهستان و استرالیا با خیلِ عظیم بیکاری مواجه شدند. نسلِی در این دوران جزو معدود شرکت‌هایی بود که تلاش می‌کرد از مشکلات اقتصادی سر بلند بیرون بیاید. روح ناامیدی سراسر اروپا را فراگرفته بود. در همین دوران بود که نسلِی با خرید شرکت Kohler Swiss Chocolate  رسما وارد دنیای تولید شکلات شد.

از 1920 تا 1930 نسلِی درگیر ترکیبات جدید شکلات و تلاش برای بقا در دوران رکو اقتصادی بود. نسلِی در این دوران رشد ملایمی را تجربه می‌کرد. اما اتفاق مهم در سال 1938 افتاد، زمانی که برای اولین بار محصولی بر پایه‌ی قهوه معرفی کرد؛ نسکافه!

البته تولد نسکافه در نسلِی به 8 سال قبل از 1938 برمی‌گردد. زمانی که دولت برزیل به شرکت نسلِی پیشنهاد داد مازاد قهوه‌ی برداشتی در برزیل را برای‌شان نگهداری کنند. اما به خاطر جنگ جهانی این امر محقق نشد. نسلِی با تولید نسکافه‌ تمام بازارهای جهانی را به دست آورد.

شرکت‌های زیادی از 1914 تا 1918 از بین رفتند یا کوچک شدند اما نسلِی با تلاش کارمندهایش توانست جان سالم به کار ببرد. طوری که در پایان جنگ جهانی اول نسلِی 40 کارخانه در سراسر دنیا داشت.

 

جنگ جهانی دوم

در سال 1930 خط تولید نسکافه و نس‌تی راه‌اندزای شد. نسلِی آرام آرام دوباره به دوران اوج خودش برمی‌گشت که جنگ جهانی دوم از راه رسید. کشور سویس با وجودیکه در جنگ جهانی شرکت نمی‌کرد از ترکش‌های جنگ در امان نبود. به همین دلیل مدیران شرکت نسلِی تصمیم گرفتند کارخانه‌های تولید محصولات را به جاییکه از هرگونه جنگ به دور باشد ببرند: آمریکای لاتین. نسلِی با کارخانه‌هایش در آمریکای لاتین فروش قابل توجهی به دست آورد. از شروع جنگ در سال 1939 تا 1945 نسلِی با فروش نوشیدنی‌هایش به سربازان جنگی آمریکا، 125 میلیون دلار به دست آورد.

بعد از جنگ جهانی دوم نسلِی شروع به خرید شرکت‌های متفاوتی کرد؛ Alimentana S.A.، Crosse & Blackwell، Findus frozen foods، Libby’s fruit juices و Stouffer’s frozen foods. نسلِی با فناوری‌های جدیدی که از خرید این شرکت‌ها به دست آورده بود قهوه فوری Taster’s Choice را به بازار عرضه کرد. در سال 1948 نسلِی یکی از بهترین محصول‌هایش را روانه بازار کرد؛ Nesquik (نسکوییک پودر شکلاتی است که با شیر غلیظ شده ترکیب شده).

این مطلب ادامه دارد...

 

*احتمالا شما هم شنیده باشید که فروشنده‌ها یا دوستان و آشنایان‌تان هر کدام تلفظی برای برند Nestlé به کار برده باشند. در ویکیِ برند Nestlé تلفظ صحیح این برند /nɛsleɪ/ است. از سر کنجکاوی تلفظ‌های مختلف این کلمه را در گوگل ترند مقایسه کردم. بیشترین استفاده مربوط به تلفظِ نستله بود. در این متن از تلفظ صحیح کلمه، یعنی نسلِی استفاده می‌شود.

 

 

 

 

 

بانکی: سمیرا همتی

 

► چرا بزرگترین شرکت صنایع غذایی جهان تحریم شد؟
چه بگویم؟ کارمندم خداحافظی می‌کند! ◄

مطالب مرتبط
بنر