باز هم این سر و کله‌اش پیدا شد!

يكشنبه ، 27 فروردين 1396 ، 15:02

 

بانکی دات آی آر: احتمالا تا به حال خرید اینترنتی داشته‌اید. کالایی را انتخاب می‌کنید، به راحتی پولش را پرداخت می‌کنید و برای‌تان تا خانه میاورند. ولی آیا قبل از انتخاب کردن کالا درباره‌اش مطالعه نمی‌کنید؟ آیا چند ساعت وقت برای خواندن نظرات و نقدهایش نمی‌گذارید؟ احتمالا در نقد آن کالا تعدادی خریدار نظر منفی داده باشند. کسی معتقد باشد که جنسِ این کالا ضعیف است. کسی بگوید در همین محدوده قیمت کالاهای بهتری وجود دارند. آیا درباره این حرف‌ها فکر نمی‌کنید؟ احتمالا شما برای هر کالایی که می‌خرید مطالعه و پرس و جو می‌کنید. در این حالت با خیالی آسوده‌تر به خریدتان ادامه می‌دهید، یا حتی از خریدتان رضایت بیشتری خواهید داشت. حتی اگر خریدتان خوب از در نیاید، از خودتان ناراحت نمی‌شوید که چرا تحقیق نکردم.

حالا تصور کنید قرار است کسب و کاری راه بیندازید. برای راه‌اندزای کسب و کارتان چه می‌کنید؟ به احتمال خیلی زیاد درباره مزایای آن کسب و کار و مشکلات سرِ راهش تحقیق می‌کنید. قرار است منبع درآمدتان باشد. قرار است برای این کسب و کار زمان، جسم و پول‌تان را هزینه کنید. در جمع دوستان ما شخصی وجود دارد که تا نامی از راه‌اندازی کسب و کار می‌آید بلافاصله سوال‌های مایوس‌کننده‌ای می‌پرسد. «اگر اینطور شود و آنطور شود چه؟ اگر کسی محصولت را نخرد چه؟ اگر رقبایت لِه‌ات کنند چه؟ چنین ایده‌ای به هیچ وجه قابلیت اجرا شدن ندارد، به این دلیل و آن دلیل» و همینطور نظرِ منفی از زبان این دوستمان جاری می‌شود. معمولا این رفتار بقیه را می‌رنجاند. همه او را به منفی‌بافی و بدبینی متهم می‌کنند. اما واقعیت این است که تمام کسب و کارها در شروع باید همه نکات منفیِ کارشان را در نظر بگیرند. سرمایه‌گذاران قبل از اینکه به کسب و کاری تعهد سرمایه بدهند از همه جهت آن کسب و کار را بررسی می‌کنند. در حقیقت صاحب آن کسب و کار باید برای موفقیت کسب و کارش دلایل بسیار قوی داشته باشد تا بتواند نظر سرمایه‌گذار را جلب کند.

 

سایت fast company درباره این موضوع با چند نفر از کارآفرینان موفق آمریکا مصاحبه‌ای داشته است. جالب است بدانید تمام این افراد معتقد بودند که باید قبل از شروع کسب و کار همه وجه‌های منفی کار را در نظر گرفت. ابعاد منفی که ممکن است خیلی از آنها به ذهنِ خودتان نرسد. ممکن است زمان تصمیم‌گیری بیشتر به نقاط مثبت کارتان فکر کنید؛ چقدر سودآوری دارد، چقدر در روز وقت باید صرف کنید، چقدر تجربه کار دارید و چقدر سرمایه اولیه لازم دارید. شاید بهتر باشد زمانی که قصد راه‌اندازی کاری را داشتید به چند نفر از دوستان‌تان ایده‌تان را بگویید. احتمالا فکر کنید کسی که همه تجربه کارِی من را ندارند. درباره آن کار چیزی نمی‌دانند و نظرهای بی‌ربطی هم می‌دهند. اما واقعیت این است که همین نظرهای به ظاهر بی‌ربط ممکن است شما را وادار کند به آن بخش از کار هم فکر کنید.

خرید کالا از سایت‌های اینترنتی را به یاد بیاورید. برای اطمینان از مناسب بودن کالا، تمام نقدهای موجود در اینترنت را می‌خوانید؛ چه مثبت و چه منفی. حالا برای راه‌اندازی کسب و کارتان چه می‌کنید؟ نظرهای منفی را کنار می‌گذارید؟

 

 

بانکی: سمیرا همتی

► راهی ساده برای کارآفرین شدن!
چرا بزرگترین شرکت صنایع غذایی جهان تحریم شد؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر