راهی ساده برای کارآفرین شدن!

دوشنبه ، 28 فروردين 1396 ، 15:06

 

بانکی دات آی آر: حرف‌های زیادی درباره کارآفرینی و مزایای‌اش بر سر زبان‌هاست. روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های اقتصادی تقریبا هر روز درباره کارآفرین شدن مطلب منتشر می‌کنند. مصاحبه با کارآفرین‌ها پایه ثابت نوشته‌های برخی از روزنامه‌های اقتصادی است. گاهی اینطور تصور می‌شود که کارآفرینی کلاسِ بالاتری از بقیه مشاغل دارد.  شاید این موضوع به خاطر تبلیغات زیادی باشد که طیِ چند سال گذشته رسانه‌ها درباره کارآفرینی داشته‌اند. با این حجم از تبلیغات عده‌ای فکر می‌کنند کارآفرینی اتفاق عجیب و غریبی است که فقط برای افرادی خاص رخ می‌دهد. افرادی که استعداد خاصی دارند، خوش‌شانس‌اند، حامیِ عاطفی دارند و دست برِ قضا کمی هم پولدار هستند. این مطلب درباره ورود به دنیای کارآفرینی به شکلی ساده و کم‌هزینه  است.  این کسب و کارها آنلاین اداره می‌شوند و نیازی به تاسیس شرکت و استخدام افراد ندارند.

 

 


کسب و کارهای آنلاین به چند دلیل برای شروع کار بهترین هستند:

1- این کسب و کارها مخاطبان بیشتر و هزینه کمتری دارند. طبق گزارش سازمان فناوری اطلاعات ایران، در حال حاضر 55 درصد خانواده‌های ایرانی به اینترنت دسترسی دارند. این تعداد برای شروع کسب و کارِ شما کافی است. از طرفی میانگین حضور ایرانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی حدود 9 ساعت است. حالا که این نیمی از جمعیت کشور روزانه یک سوم وقت‌شان را در اینترنت به سر می‌برند، چرا کسب و کار اینترنتی نداشته باشیم؟

اگر بخواهید سایتی برای خودتان راه‌اندازی کنید به هزینه بسیار کمی در حد 60 یا 70 هزار تومان نیاز دارید. این مبلغ در شبکه‌های اجتماعی به صفر می‌رسد. شما به راحتی می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و تلگرام صفحه‌ یا کانالی برای خودتان داشته باشید. وبسایت و شبکه‌های اجتماعی برای افرادی مناسب است که مهارتی دارند و از طریق آن مهارت می‌توانند کسب درآمد کنند. مهارت‌هایی مانند ساخت جعبه‌های کادویی، دانستنِ زبانی خارجی، ساخت اشیا تزیینی با چوب و تمام کارهایی که قابلیت عرضه‌شدن به صورت محصول یا خدمات را دارند. با داشتن وب‌سایت، کانال تلگرام یا صفحه اینستاگرام می‌توانید محصول یا خدمت‌تان را به تعداد زیادی از افراد عرضه کنید.

 

2- کسب و کارهای آنلاین همیشه با مشتریان‌شان در ارتباط‌اند. اگر قرار باشد برای راه‌اندزای کسب و کار شرکت تاسیس کنید، باید روابط عمومی یا نرم‌افزار ارتباط با مشتری (CRM) داشته باشید. اما کسب و کار آنلاین به هیچکدام از این دو مورد نیاز ندارد. شما به راحتی می‌توانید از طریق وبسایت، تلگرام یا اینستاگرام با مشتری‌تان ارتباط داشته باشید. کسب و کار آنلاین زمان خاصی از روز در نظر نمی‌گیرد. در طول 24 ساعت می‌تواند با مشتری‌اش ارتباط داشته باشد.

 

در فضای مجازی هیچ کسب و کاری جای کسب و کار دیگر را تنگ نمی‌کند. ممکن است ده‌ها وبسایت را ببینید که همگی محصول یا خدمتی یکسان را عرضه می‌کنند. پس نگران داشتنِ رقیب‌های زیاد نباشید. بلکه به آن دیدِ فرصتی برای وارد شدن به عرصه کارآفرینی استفاده کنید.

 

بانکی: سمیرا همتی

► مشتری دوست است یا پول نقد؟
باز هم این سر و کله‌اش پیدا شد! ◄

مطالب مرتبط
بنر