مشتری دوست است یا پول نقد؟

سه شنبه ، 29 فروردين 1396 ، 15:39

 

بانکی دات آی آر: احتمالا شما هم متوجه رفتار عجیب بعضی از فروشنده‌ها در پاساژهای لباس‌فروشی شده باشید. کافی است از دمِ مغازه‌ی آنها رد شوید؛ به زور می‌خواهند شما را به داخلِ مغازه دعوت کنند. انگار نگاه کردن به ویترینِ مغازه برابر است با خریدِ لباس از آنجا. در همین پاساژ یا کمی آن‌طرف‌ترش مغازه لباس فروشی را می‌بینید که تعدادی از مشتری‌ها به دلیلِ ازدحام جمعیت نتوانسته‌اند داخلِ مغازه بروند. اینجا معجزه‌ای رخ نداده است. اجناسِ داخلِ مغازه هم تفاوت چندانی با مغازه‌های دیگر ندارد. اما میزان مشتری‌های این مغازه چند برابر مغازه‌های دیگر است. شاید همین مثال ساده دلیلِ کافی باشد برای یادگیری راه و رسم صحیحِ فروش.

درست همین لحظه که در حال نوشتن این متن هستم 5 پیام تبلیغاتی با موضوعات مختلف برای تلفن‌همراهم پیامک شده است. هربار سایتی ایرانی باز می‌کنم، گوشه به گوشه‌اش بنرهای تبلیغاتی قرار دارد. روی هر نوشته‌ای در سایت کلیک ‌کنم یک یا دو صفحه pop-up باز می‌شود. تبلیغات آن چنان زیاد شده است که اگر سایت یا کانال تلگرامی تبلیغ نداشته باشد مایه تعجب است. اما از این بین بعضی از کسب و کارها رفتارهای متفاوتی از خودشان نشان می‌دهند. ظاهرا در وادی تبلیغات نیستند، اما واقعیت چیز دیگری است.

در همین زمان که اکثر کسب و کارها، انبوهِ تبلیغات‌شان را روی سرِ ما آوار کرده‌اند، بعضی از آنها شیوه درست‌ بازاریابی را در پیش گرفته‌اند. شیوه‌ای که به فروش بیشتر محصولات/خدمات‌شان منتهی می‌شود؛ بی آنکه مشتری‌ها را بیازارند.

آنها از درِ ارتباط با مشتری وارد حوزه فروش شده‌اند. برای ساختن این ارتباط هم از نرم‌افزار CRM استفاده می‌کنند. قبلا نرم‌افزار CRM را توضیح داده‌ایم. اگر دوست دارید می‌توانید از اینجا به توضیحی درباره این نرم‌افزار دسترسی داشته باشید.

برخلاف شیوه‌های سنتی بازاریابی که معامله‌محور‌اند، نرم‌افزار CRM فروش را بر اساسِ ارتباط با مشتری پیش می‌برد. این ارتباط به شیوه‌ی آزاردهنده صورت نمی‌گیرد. بلکه برعکس، مثلِ یک بازی، سرگرم‌کننده است. وقتی کسی با شما تماس گرفت یا شما به او زنگ زدید، اطلاعات کم و کوتاهی از او بگیرید. علاوه بر نامش، آدرس ایمیل و شماره تماسی هم از او بخواهید. بلافاصله بعد از این تماس، برای این شخص در نرم‌افزار CRM پروفایلی بسازید. این اطلاعات را در پروفایلش وارد کنید. می‌توانید روزِ بعد یا هر روز دیگر، برای این شخص ایمیلی بفرستید. او را از جزئیات محصولات و خدمات سازمان‌تان مطلع سازید. از این به بعد هر بار که به مناسبتی محصولات/خدماتِ سازمان را با تخفیف عرضه کردید، این شخص را فراموش نکنید. با او تماس بگیرید و از تخفیف‌ها و محصولات جدید او را باخبر کنید. مطمئن باشید این اشخاص از اینکه به آنها احترام می‌گذارید و تبلیغ‌بارانَش نمی‌کنید، حس خوبی می‌گیرند. این نوشته، مقدمه کوتاهی بر فرآیندِ ساختن رابطه با مشتریان بود. در نوشته‌های بعدی، این موضوع را با مثال‌های متعدد از شرکت‌های مختلف، توضیح خواهیم داد.

 

این متن به سفارش نرم‌افزار ارتباط با مشتری دیدار تهیه شده است.

► حرف‌هایی درباره پیشرفت شغلی
راهی ساده برای کارآفرین شدن! ◄

مطالب مرتبط
بنر