حرف‌هایی درباره پیشرفت شغلی

يكشنبه ، 3 ارديبهشت 1396 ، 15:16

 

بانکی دات آی آر: حس می‌کنید در شغلِ فعلی‌تان گیر کرده‌اید؟ اگر چنین حسی دارید دو حالت دارد؛ یا وقتِ آن است که از شغل‌تان خداحافظی کنید یا به فکر ارتقای شغلی باشید. ترکِ شغل آسان‌ترین راهِ ممکن است. از طرفی بالا رفتن از نردبان ارتقای شغلی هزینه‌های زیادی دارد. شاید بهتر باشد قبل از ترکِ شغل، برای بهتر کردن وضعیت شغلی‌تان تلاشی کنید. در این نوشته چند راهِ آماده شدن برای ارتقای شغلی معرفی می‌شود. می‌توانید به تناسب شغل‌تان و شرکتی که در آن کار می‌کنید، هر کدام از این راه‌ها را امتحان کنید.

 

بهترینِ خودتان باشید

حالا که تصمیم گرفته‌اید پیشرفت شغلی داشته باشید باید بهترین عملکردهای خودتان را روی دایره بریزید. سعی کنید کمتر از مدیر یا سرپرست‌تان کمک بخواهید. البته منظور این نیست که بدون مشورت با مدیر کارهای دیگری را انجام دهید. تلاش‌تان را بکنید که تصمیم‌گیری‌های مربوط به کارتان را خودتان به عهده بگیرید. کمتر از مدیر یا سرپرست‌تان مشورت بگیرید یا سوال بپرسید. آنها باید به شما اعتماد کنند تا شغل مهمی را به شما بسپارند. برای کوچکترین مسائل نظرِ آنها را جویا نشوید. خودتان را با کفایت و صلاحیت نشان بدهید. طوری‌که آنها از اینکه کاری را به شما سپرده‌اند خیال‌شان راحت باشد. شاید گرفتن بازخوردهای مثبت از اطرافیان و مدیرتان برای پیشرفت شغلی لازم نباشد اما مطمئنا کمک زیادی خواهد کرد.

 

کمی مردمی‌تر باشید

در دنیایی ایده‌آل تمام پیشرفت‌های شغلی بر اساس شایستگی‌های افراد صورت می‌گیرد اما در دنیای واقعی این اتفاق نمی‌افتد. اگر در محل کارتان کسانی هستند که زمینه شغلی مانند شما دارند، هوای آنها را داشته باشید. شاید شما نکاتی را بلد باشید که آنها نمی‌دانند. سخاوتمندانه آن نکات را به آنها یاد دهید. با این کار شخصیت خودتان را برای رهبرِ تیم شدن پرورش می‌دهید.

 

درباره ارتقای شغلی با مدیر یا سرپرست‌تان صحبت کنید

از اینکه مدیر یا سرپرست‌تان هدف شما را بدانند خجالت نکشید. در هر صورت برای پیشرفت شغلی به تایید آنها نیاز دارید. وقتی مدیرتان بداند برای ارتقای شغلی تلاش می‌کنید، بیشتر به فعالیت‌هایتان دقت می‌کند.

 

کارهای بیشتری را بر عهده بگیرید

مطمئن باشید که پیشرفت شغلی با پای خودش به سمت شما نمی‌آید. برای گرفتن ارتقای شغلی لازم است شخصیتِ کاریِ خودتان را بیش از پیش نشان دهید. هرجا کمکی از دست شما برمی‌آید برای انجام کار، پیش‌قدم شوید. هیچکس با کار نکردن، ارتقای شغلی نمی‌گیرد (مگر در موارد خاص!).

 

مهارت‌های جدید یاد بگیرید

پیشرفت شغلی به معنای قبول مسولیت‌های بیشتر است. برای به دوش کشیدن مسولیت‌های بیشتر، مهارت‌های بیشتری هم نیاز دارید. مهارت‌های مورد نیازِ شغل‌تان را بشناسید و برای یادگیری‌شان اقدام کنید.

 

حرف‌های گفته شده در این نوشته آمده، مستلزم حضور شما در شرکتی است که بخواهد کارمندانش رشد کنند. بعضی از سازمان‌ها دغدغه‌ی رشد کارمندان‌شان را ندارند و حتی بدتر؛ دوست دارند کارمندان‌شان درجا بزنند. دلیل این موضوع این است که آنها به کارمند خلاق و جاه‌طلب نیاز ندارند، بلکه می‌خواهند کارمندشان کاملا تحت امرشان باشد و از این موضوع ناراحت هم نشود.

 

بانکی: سمیرا همتی

 

► این دختر ۷۰ سانتیمتری، یک کارآفرین نمونه است
مشتری دوست است یا پول نقد؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر