در این شرایط، غیبت کردن از همیشه بدتر است

شنبه ، 16 ارديبهشت 1396 ، 16:07

 

بانکی دات آی آر: شش ماهه‌ی اول سال معمولا میزان استخدام‌ها بیشتر می‌شود. البته این موضوع به صورت درصدی و با آمار به دست نیامده است، بلکه تجربه‌‌ی سایت بانکی اینطور می‌گوید. ممکن است شما که خواننده‌ی این متن هستید تا چند روز دیگر از دانشگاه فارغ‌التحصیل شوید یا تعطیلات تابستانه‌تان شروع شود. اگر قصد کار کردن در فصل تابستان را دارید و قبلا تجربه‌‌ی کار داشته‌اید، این متن می‌تواند به شما کمی کمک کند.

 

قبلا هم گفته بودیم که در زمان مصاحبه‌های کاری از محل کار سابق یا مدیر قبلی‌تان بد نگویید. گفتنِ دوباره‌ی این حرف در این زمان به نظر ضروری می‌رسد. فصل تابستان کم کم آغاز می‌شود و شرکت‌های زیادی به دنبال نیروی کار می‌گردند. اگر به مصاحبه‌ی کاری دعوت شدید لطفا درباره‌ی شرکتِ سابق، مدیرِ سابق و همکاران سابق به هیچ وجه بد نگویید. سایت Financial Samurai به صورت کاملا خلاصه و بی‌حاشیه سه دلیل برای این موضوع آورده است. دلیل اول کارشناسان این سایت حرفه‌ای نبودنِ بدگویی است. آنها معتقدند کارمندِ حرفه‌ای به جای غیبت کردن درباره شرکت یا مدیر سابق، درباره‌ی توانایی‌های حال حاضرش صحبت می‌کند. عوامل زیادی باعث می‌شود که کارمندی اخراج شود یا خودش کارش را ترک کند. تقریبا هرگز کارمندی را نخواهید دید که یک روز بدون هیچ دلیلی از کارش استعفا کند. همیشه سلسه عواملی برای عملی کردنِ تصمیمی بزرگ وجود دارد. ممکن است از رفتار همکاران‌تان راضی نباشید، از راه بسیارِ دورِ شرکت در عذاب باشید، مدیرتان توانایی‌های‌تان را نادیده می‌گیرد و عواملی از این دست. حالا اگر در جلسه‌ی استخدامی به یکباره تمام این عوامل را نادیده بگیرید و فقط به مدیر بداخلاق‌تان اشاره کنید، مصاحبه‌کننده کاملا این موضوع را متوجه می‌شود. نادیده گرفتن این عوامل از شما شخصی غیرحرفه‌ای می‌سازد؛ شخصی که به سطح نگاه می‌کند و عمق مسائل را نمی‌بیند.

 

دلیل بعدی برای بدنگفتن درباره‌ی مدیر یا شرکت سابق این است که هیچکس فردِ نق نقو را دوست ندارد. تصور کنید در اولین جلسه‌ی آشنایی با شخصی مهم که ممکن است مسیر زندگی‌تان را تغییر دهد، غُر بزنید. مسلما تصویر قشنگی از خودتان در ذهن طرفِ مقابل نمی‌سازید. شاید غر زدن در آغازِ روابط شخصی اشکالی نداشته باشد اما در روابط حرفه‌ای فاجعه به بار می‌آورد. اگر در همان ابتدا شخصیت خود را به صورت فردی غرغرو و همیشه شاکی نشان بدهید، هیچکس علاقه‌مند به همکاری با شما نخواهد شد.

در نهایت آخرین دلیل هم به کوچک بودن دنیا برمی‌گردد. بله، دنیا جای کوچکی است. معمولا شرکت‌هایی که زمینه‌ی کاری مشترک دارند، با همدگیر همکاری می‌کنند یا حداقل همدیگر را می‌شناسند. ممکن است شرکتی که قصد همکاری با آنها را دارید، مدیرِ سابق شما را بشناسد.  ممکن است شرکتِ فعلی با شرکتِ سابق‌تان تماس بگیرد و حرف‌هایی خلاف حرف‌های شما بشنود.

اکثر افراد در طول دوره‌ی حرفه‌ای‌شان شرکت‌های مختلفی را تجربه می‌کنند. تعداد بسیار کمی هستند که برای مدت طولانی در یک شرکت باقی می‌مانند. شاید بهتر باشد به جای بدگویی درباره‌ی مدیرِ سابق‌تان، در مصاحبه‌ی کاری از او به عنوان فردی یاد کنید که به شمای کم تجربه اعتماد کرده است. کار داشتن در شرایط اقتصادی کشورِ ما که چند میلیون بیکار دارد، مزیتی بزرگ به شمار می‌رود. در این شرایط لازم است فرصت‌های کار را با اشتباهات کوچک از دست ندهیم.

 

بانکی: سمیرا همتی

 

► از تماسِ سرد به تماسِ صمیمی؛ تحولی بزرگ به سمت فروشِ بیشتر
اکسل تا crm؛ از دورهمی دوستانه تا کسب و کار میلیون دلاری ◄

مطالب مرتبط
بنر