از تماسِ سرد به تماسِ صمیمی؛ تحولی بزرگ به سمت فروشِ بیشتر

دوشنبه ، 18 ارديبهشت 1396 ، 16:25

 

بانکی دات آی آر: چند سال پیش را یادتان هست که نه شبکه‌ی اجتماعی داشتیم و نه ایمیل‌مارکتینگ؟ آن زمان برای بازاریابی تنها گزینه‌ی موجود تلفن‌زدن بود. آرام آرام که اینترنت آمد و جا افتاد، ایمیل‌مارکتینگ هم وارد بازاریابی شد. بعد هم سر وکارمان به شبکه‌های اجتماعی افتاد. در حال حاضر پیام‌های تبلیغاتی بعضی از کانال‌های تلگرام از خودِ پیام‌های کانال بیشتر است. بنرهای اینترنتی، در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف، گوشه به گوشه‌ی سایت‌ها را پر کرده‌اند. در این میان اما هنوز هم افرادی پیدا می‌شوند که اعتقادشان به تلفن را از یاد نبرده‌اند. هنوز هم گاه و بیگاه به ما زنگ می‌زنند و محصول یا خدمت‌شان را معرفی می‌کنند. همین هفته خانمی با من تماس گرفت و درباره‌ی شرایط یکی از بیمه‌های شرکت‌اش با من صحبت کرد. ایشان از من پرسیدند که آیا من بیمه‌ی آتش‌سوزی دارم یا نه؟ اگر ندارم بیمه‌ی آتش‌سوزی شرکت آنها را انتخاب کنم. تعجب‌آور است که سال‌هاست ایمیل‌مارکتینگ به وجود آمده اما هنوز عده‌ای فکر می‌کنند با روش‌های قدیمی هم می‌توانند مشتری جذب کنند.


جذب مشتری از طریق تماس تلفنی با کسانی که بازاریاب هیچ اطلاعی از آنها ندارد، نوعی بازاریابی است که تماس سرد (Cold Calling) نامیده می‌شود. هدف از این تماس‌ها مشتری‌یابی است؛ اما مشتری‌هایی که احتمالی هستند. تصویر اولیه‌ای که از این تماس‌ها در ذهن مشتری جای می‌گیرد، تصویر شرکتی درمانده است که برای یافتن مشتری دست به هر کاری می‌زند. تماس سرد چند دقیقه از وقت گران‌بهای فرد را می‌گیرد. ممکن است در خوابی آرام فرو رفته باشد، ممکن است در حال غذا درست کردن باشد، ممکن است منتظر تماس عزیزی باشد و بسیاری دیگر از این دست شرایط. آن وقت بازاریاب با یک تماس بی‌جا باعث می‌شود نه تنها وقت فرد گرفته شود، بلکه بدتر با صحبت کردن درباره‌ی چیزی که فرد اصلا به آن فکر نمی‌کند، او را نسبت به برند شرکتش بی‌اعتماد کند.

تماس بازاریاب درباره‌ی فروش بیمه‌ی آتش‌سوزی مثلِ یک سرعت‌گیرِ نابه‌جا، سرعت زندگی افراد را می‌گیرد. از طرفی تعداد زیاد این تماس‌ها، تاثیرگذاریِ آنها را کمتر از پیش کرده است. در حال حاضر که از طریق پیامک، ایمیل و شبکه‌های اجتماعی از طرف کسب و کارهای مختلف، بمباران تبلیغاتی می‌شویم، تماس سرد دیگر کارآیی سابق را ندارد.

حالا زمان آن رسیده است که به صورت هوشمند و هدفمند به افراد زنگ بزنیم؛ به کسانی می‌دانیم که محصول یا خدمات ما را نیاز دارند. نرم‌افزار CRM دقیقا همین کار را برای کسب و کارتان انجام می‌دهد. افرادی که به هر طریقی (خبرنامه‌ی سایت، تماس تلفنی، عضویت در سایت) شماره‌شان را در اختیار شما قرار داده‌اند، در نرم‌افزار CRM ثبت می‌شوند. در این حالت شما به افرادی زنگ می‌زنید که می‌دانید به نحوی به کسب و کارتان توجه کرده‌اند یا محصول/خدمات‌تان را لازم دارند. درصد اقبال به این تماس بسیار بیشتر از تماس به فردی است که نگران، پشت اتاق عمل ایستاده و کسی پشت خط به او می‌گوید روز جمعه همایش گردشگری داریم، تشریف بیاورید همایش!

 

این متن به سفارش نرم‌افزار CRM دیدار تهیه شده است.



► کارآفرینیِ دختر نوجوان از طریق نوشتن دستور غذاهای سالم
در این شرایط، غیبت کردن از همیشه بدتر است ◄

مطالب مرتبط
بنر