کارِ نیمه‌وقت در دوره‌ی نوجوانی: خوشی‌ها و سختی‌ها

شنبه ، 23 ارديبهشت 1396 ، 16:40

 

بانکی دات آی آر: تا کودک هستیم، حمایت مطلق پدر و مادر را داریم؛ اما به محض ورود به دنیای نوجوانی انگار پا به دنیای مسولیت گذاشته‌ایم. نوجوان‌ها معمولا برای نشان دادنِ حسِ بزرگ‌شدن، کارهای بزرگسالان را انجام می‌دهند. گاهی از خواهر و برادرِ کوچکتر مانندِ والدین مراقبت می‌کنند، گاهی مسولیت خریدهای خانه را بر عهده می‌گیرند و گاهی به سراغ کارِ نیمه‌وقت می‌روند. این متن درباره‌ی کار کردن در دوره‌ی نوجوانی است. متاسفانه برای بررسی مزایا و معایب کار در دوره‌ی نوجوانی در وب فارسی به اطلاعات موثقی نرسیدم. در وب انگلیسی به سایت سازمان کارِ کودکان آمریکا سری زدم. طبق تحقیقات این سازمان، داشتنِ شغل در دوران نوجوانی می‌تواند به نوجوان کمک کند هویت‌اش بهتر بشناسد (بحران هویت یکی از رایج‌ترین بحران‌های دوران نوجوانی است)، استقلال‌اش را به دست بیاورد، حس موفقیت در زندگی‌اش داشته باشد، تجربه‌ی کاری به دست بیاورد و وابستگی‌اش به پدر و مادر کمتر شود.

بر اساسِ گزارشِ سازمان، 50 درصد نوجوان‌های آمریکایی در مشاغل کاذب کار می‌کنند. مشاغل کاذب در آمریکا به شغل‌هایی مثل باغبانی، نگهداری کودک، روزنامه یا تراکت پخش کن، رنگ‌آمیزی حیاط خانه‌ها و مشاغل اینچنینی گفته می‌شود. بر اساسِ آمارهای این سازمان، نوجوان‌های پسر تمایل بیشتری به گرفتنِ شغل دارند تا نوجوان‌های دختر. طبق آمار، تا سنِ 18 سالگی تقریبا دو سومِ نوجوان‌های آمریکایی حداقل یک بار طعم کار را چشیده‌اند. متوسط زمانِ کار در طول هفته برای نوجوان‌ها 20 ساعت است.

طبق نظرِ محققان، مهمترین مسئله در زمینه‌ی کارِ نوجوانان، پیدا کردنِ کاری مطمئن است. به طور مثال مسیرِ خانه تا محلِ کار باید بی‌خطر و امن باشد، شخصی که مدیر یا سرپرست نوجوان است باید شخص قابل اطمینانی باشد و خودِ نوجوان انگیزه‌ی مناسبی برای کار داشته باشد. با توجه به این استانداردها، تعداد کمی شغل برای نوجوان‌ها باقی می‌ماند؛ همان‌هایی که در ابتدا گفتیم: نگهداری از کودکان، باغبانی، رنگ‌آمیزی حیاط، گردش حیوانات خانگی و امثال اینها.

نوجوان‌ها ممکن است دلایل مختلفی برای کار داشته باشند اما گزارش‌های سازمانِ کار آمریکا اینطور می‌گوید که مهمترین دلیلِ آنها خریدنِ وسایل مورد علاقه‌شان است. لباس‌های مختلف، بازی‌های کامپوتری و پس‌انداز برای ورود به دانشگاه مهمترین انگیزه‌های کار در نوجوانان است.

محققان نزدیک به دو دهه است که درباره‌ی موضوع کارِ نوجوانان در حال تحقیق هستند. بسیاری از آنها معتقدند که نوجوانان باید کار کنند و از آن طرف تعدادی از نتایج عواقب منفی کارِ نوجوانان را نشان می‌دهد. به نظر شما کار کردن نوجوانان خوب، بد یا بی‌اهمیت است؟ دوران نوجوانی برای بسیاری از افراد دهه‌ی 60 و 50 دوران سختِ جنگ یا وقایع بعد از جنگ بوده است. ایدئولوژی حاکم بر آن سال‌ها ایدئولوژی کار و ساختنِ دوباره بوده است. به همین دلیل شاید اگر از زبان جوانِ دهه شصتی الان بشنوید که در دوران نوجوانی در قنادی، مکانیکی، نانوایی و امثالِ اینها، کار می‌کرده است، اصلا قابل تعجب نباشد. در پست‌های بعدی از دیدِ فرهنگِ ایرانی، نگاه دقیق‌تری به مزایا و معایب کار در دوران نوجوانی می‌اندازیم.

 

 

 

 

► چرا نوجوانِ خانواده را تشویق به کار کنیم؟
کارآفرینیِ دختر نوجوان از طریق نوشتن دستور غذاهای سالم ◄

مطالب مرتبط
بنر