ردِ پای این مهارت در سراسرِ عمرِ شغلی‌تان دیده می‌شود

دوشنبه ، 1 خرداد 1396 ، 16:41

 

بانکی دات آی آر: روز گذشته درباره‌ی اهمیتِ «مهارت داشتن» در پیدا کردن شغل و ماندن در آن، صحبت کردیم. در این نوشته در راستای یادگیریِ مهارت‌ها، مهارت فروش را به عنوان یکی از مهمترین و ضروری‌ترین مهارت‌ها، بررسی می‌کنیم. اگر برای‌تان سوال پیش آمده است که چرا مهارت فروش را انتخاب کردیم، بهتر است درباره‌ی مهارت فروش نکته‌ی مهمی را بدانید؛ مهارت فروش هم قبل از استخدام، در زمان مصاحبه‌ی شغلی به کارتان می‌آید و هم بعدها تقریبا در تمام مشاغل، به شما کمک می‌کند!

فرض کنید می‌خواهید با هم‌کلاسی‌های‌تان استارت‌آپی بزنید. زمانی که می‌خواهید برای استارت‌آپ‌تان سرمایه جور کنید، باید با مهارت‌های فروش آشنا باشید تا بتوانید سرمایه‌گذار را مجاب کنید در استارت‌اپ‌تان سرمایه‌گذاری کند. اگر می‌خواهید کسب و کاری کوچک، خانگی یا بومیِ منطقه‌ی خودتان راه‌بیندازید، مهارت فروش لازم است تا بتوانید اولین مشتری‌ها را برای محصول تازه‌تان پیدا کنید. شغل‌تان تولید محتوا که باشد، برای اینکه نوشته‌تان را به قیمت خوب بفروشید، داشتنِ مهارت فروش ضروری است. حتی برنامه‌نویس هم باید مهارت فروش را بداند تا بتواند از فروش تخصص‌اش درآمد خوبی به دست بیاورد. در هر شغلی که باشید فقط با دانستن مهارت‌های فروش است که می‌توانید همکار یا مدیرتان را مجاب کنید، حرف‌های‌تان ارزشمند است.

شاید با خودتان بگویید مهارت فروش چه مهارت خاص و عجیب و غریبی است که از مدیر کسب و کار تا تولید کننده‌ی محتوا به آن نیاز دارند؟ تعریف سنتی و قدیمی فروش، تحویل دادنِ کالا و گرفتنِ هزینه‌ی آن است. بهتر است این تعریف سنتی را کنار بگذارید و فروش را به معنای عرضه‌ی کالا/ایده/خدمات در ازای هزینه‌ی نقدی/معنوی بدانید. با این تعریف، مهارت فروش شامل مهارت‌های مذاکره، ارتباطی و ارائه‌ای می‌شود. با یادگیری مهارت فروش، اصول مذاکره را در جلسات کاری یا استخدامی به کار می‌گیرید، با همکارها و مدیرتان ارتباط خوبی خواهید داشت و به درستی می‌توانید پروژه‌‌تان را پیش ببرید یا ایده‌تان را به همکاران ارائه کنید. فرض کنید در سازمانی مشغول به کار شده‌اید. ایده‌ی خوبی در مورد بهتر انجام دادنِ کارهای سازمان به ذهن‌تان می‌آید. اینکه چطور همکار یا مدیرتان را مجاب کنید ایده‌تان ارزشمند است، به مهارتِ فروشِ شما بستگی دارد.

همه‌ی ما نمی‌توانیم فروشنده شویم اما همه‌ی ما می‌توانیم مهارت‌ فروش را یاد بگیریم. یادگیریِ مهارت فروش در تک‌تکِ مراحل شغلی‌ به کارمان می‌آید. این نوشته مقدمه‌ کوتاهی برای مهم دانستنِ مهارت فروش است. قرار است در سلسه مطالبی، مهارت فروش را بررسی کنیم.

 

 

بانکی: سمیرا همتی

► قدرِ مشتری‌های قدیمی را زرگر می‌شناسد
تحصیل علم یا تحصیل مهارت؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر