مراقب اطلاعاتِ کسب و کارتان باشید؛ رنو و نیسان به گریه افتادند!

دوشنبه ، 8 خرداد 1396 ، 15:08

 

بانکی دات آی آر: بعد از یک دهه کار با کامپیوتر (شاید هم برای بعضی‌ها بیشتر) شنیدن اینکه کامپیوتر کسی ویروسی شده باشد برای‌مان تازگی ندارد. اما تصور کنید کامپیوترتان به ویروسی آلوده شود که رفتارهای عجیب و غریب از آن سر دهد. مثلا شما بر روی درایو C دو بار کلیک می‌کنید که باز شود، اما درایو Dتان باز شود. چنین ویروسی با نام  وانا کرای (Wanna Cry) در ماهِ گذشته 230 هزار کامپیوتر در 150 کشور را آلوده کرد. اتفاقا ایران هم جزء یکی از همین کشورها بود. همانطور که از نام این ویروس برمی‌آید، صاحب کامپیوتر را به گریه می‌اندزاد. وانا کرای برای بسیاری از کشورها مثل انگلیس به معضل جدی تبدیل شد. در بیمارستان‌های این کشور، به جای اینکه اورژانس به محلِ حادثه برود به جای دیگری هدایت می‌شد و این یعنی بحران. حتی شرکت‌های خودروسازی نیسان و رنو هم بخش‌هایی از تولیدشان را به خاطر این ویروس تعطیل کردند. درباره‌ی این ویروس هم در صفحه‌ی ویکیپدیای فارسی و هم در این صفحه می‌توانید اطلاعات بیشتری به دست بیاورید.

شاید صحبت درباره‌ی ویروس‌های کامپیوتری در سایت بانکی کمی عجیب باشد. واقعیت این است که در پسِ این حرف‌ها می‌خواهیم به امنیت اطلاعات‌مان توجه بیشتری کنیم. چه خوشمان بیاید چه نه، با روش‌های قدیمی و سنتی نمی‌توانیم امنیت صد در صدیِ اطلاعات‌مان را تامین کنیم. صفحه‌های اکسلِ حسابداری، ممکن است با یک ویروسِ ناخواسته از بین بروند. نگهداری از اطلاعاتِ مشتری‌ها، سابقه‌ی خرید، هزینه‌های خرید، اطلاعاتِ کمپین‌های تبلیغاتی و هر آنچه که در کسب و کارتان می‌گذرد، کار چندان ساده‌ای نیست. در حقیقت امنیتِ اطلاعات با توجه به پیشرفت لحظه‌ای تکنولوژی برای بسیاری از کسب و کارها به چالشی بزرگ تبدیل شده است. وانا کرای در بیمارستان‌ها به تمام اطلاعاتِ بیماران: سوابق بیماری، آدرس منزل، شماره‌ی تماس، ‌اطلاعات مالی، ‌شماره کارت اعتباری و کد ملی آنها دسترسی پیدا کرده است. تصور کنید ویروسِ وانا کرای به کسب و کارِ شما هم نفوذ کند؛ چه مصیبتی به بار می‌آید؟

از پیشرفتِ تکنولوژی حرف زدیم. می‌دانید که چند سالی است سیستم‌هایی با نام  cloud base در دسترس‌مان قرار گرفته. سیستم کلود بیس اطلاعات را روی فضای اینترنت ذخیره می‌کند. شنیده‌اید که هرچه در اینترنت قرار داده شد، هرگز پاک نمی‌شود؟ اطلاعات سیستم‌های کلود بیس هم هرگز پاک نمی‌شوند.

جی‌میل و گوگل‌درایو را حتما می‌شناسید؛ معروف‌ترین سیستم‌های کلود بیسی (cloud base) هستند که هر روز از آنها استفاده می‌کنیم. سیستم‌هایی که مثل مایکروسافت ورد (Microsoft Word) نیاز به سیو کردنِ لحظه به لحظه ندارند. کافی است بخواهید چند خط در ورد بنویسید، برای هر خط نوشته باید یکبار کنترل + S را فشار بدهید. اما جی‌میل و بقیه سیتم‌های کلود بیس اینطور نیستند. هر آنچه در آنها ثبت شود تا ابد ثبت می‌ماند.

بعضی از نرم‌افزارهای  CRM هم خاصیت کلود بیس بودن را دارند. با توجه به بلایی که ویروسِ وانا کرای بر سر کامپیوترها در ماه قبل آورده است باید هر چه بیشتر مراقب سیستم‌های کسب و کارتان باشید. اگر الان از نرم‌افزار CRM استفاده می‌کنید، بهتر است قبل از اینکه برای اطلاعات‌تان اتفاقی بیفتد به کلود بیس ارتقایش دهید.

نرم‌افزار CRMایی که خاصیت کلود بیس بودن را داشته باشد، به شما اجازه می‌دهد در هر کجا از دنیا که باشید و با هر وسیله‌ای به اطلاعات‌تان دسترسی داشته باشید. در نظر داشته باشید که با نرم‌افزار CRM کلود بیس، هیچ ویروسی حتی وانا کرای، هم نمی‌تواند اطلاعات‌تان را از بین ببرد.

 

 

این متن به سفارش نرم‌افزار CRM دیدار تهیه شده است.

 

 

 

 

► آیا اخراج شدن می‌تواند بهترین اتفاق تجربه کاری باشد؟
چرا یادگیریِ مهارت‌های ارتباطی برای محلِ کار ضروری است؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر