راه های آمادگی برای یک مصاحبه شغلی (2)

دوشنبه ، 8 آذر 1389 ، 16:04

 

در قسمت اول این گزارش در سه بخش طبقه بندی شده تلاش شد تا اصلی ترین و کلیدی ترین موارد در گام اول یک مصاحبه شغلی مطرح شود. آنچه مسلم است این موارد تنها بخشی از موضوعاتی است که باید شخص مصاحبه شونده در نظر بگیرد. در ادامه تلاش می شود نکاتی در تکمیل مطالب گذشته آورده شود.


به گزارش بانکی دات آی آر، خاطر نشان می شود که بسته به نوع شغل و شرکت و یا ارگان مربوطه از یک طرف توجه به برخی از موارد اشاره شده شاید لازم نباشد و در طرفی دیگر ممکن است لازم باشد برای ورود به این مرحله مطالعات بیشتری داشته و موارد بیشتری درنظر گرفته شود.

برای مشاهده بخش اول این گزارش اینجا کلیک کنید


و اما در ادامه راه های آمادگی یک مصاحبه شغلی می خوانیم:

 

 

 

بخش چهارم: مصاحبه و امتحان گروهی
بر خلاف این که تصور می شود که مصاحبه های شغلی همیشه به صورت فردی برگزار می شود ، برخی شرکت ها بنا به سیاست های کاری و استخدامی خود مصاحبه و امتحان گروهی برگزاری می کنند.


امتحان گروهی و جمعی به این دلیل توسط ارگان استخدام کننده صورت می گیرد تا واکنش ها و عملکرد افراد را در گروه بررسی کند. به طور مثال بررسی می شود که آیا شما برای رسیدن به موقعیت شغلی تعیین شده سعی می کنید در کار گروهی شرکت کرده و به دیگران کمک کنید و یا آن ها را به هر نحو ممکن از گردونه رقابت حذف کنید. عملکرد شما در هر موقعیتی به صورت عملی سنجیده می شود. به طور مثال شما را در موقعیت ملاقات حضوری با چند نفر دیگر قرار می دهند و رهبری این ملاقات را به شما می سپارند تا ببینند به چه میزان قادر هستید شرایط را مدیریت و کنترل کنید. مسلما این که بتوانید این موقعیت را فعالانه و با تدبیر اداره کنید مناسب خواهد بود.


بخش پنجم: مصاحبه غیرحضوری

این نوع مصاحبه به صورت سوالات از پیش تعیین شده ای برگزار می شود که پاسخگویی به آن ها به صورت کتبی بر روی کاغذ و یا شفاهی به دستگاه ضبط کننده  بدون حضور مصاحبه گر برگزار می شود. بسیاری نسبت به این نوع مصاحبه واکنش منفی دارند و از آن استقبال نمی کنند. به هر حال شما در این شرایط می بایست برای یک نوع آزمون جامع خود راحاضر کنید و بدانید که هدف از این گونه آزمون ها، دادن امکان بررسی توانایی شما به چندین نفر است.


بخش ششم: اهمیت زبان اشاره
مقصود از زبان اشاره به طرز نگاه، حرکات دست و نحوه ایستادن و حرکت پا و ... باز می گردد. این موضوع مهم است که شما چگونه رفتاری را نه فقط در گفتار که در حرکات خود داشته باشید. به طور مثال تکان دادن بیش از حد پا، مالیدن دست ها به هم، نگاه مضطرب و یا لبخند های بی جا همگی به عنوان زبان اشاره حاکی از اضطراب، عدم اعتماد به نفس کافی ، عدم داشتن تسلط لازم بر رفتار های جانبی شماست.


یکی دیگر از مواردی که در رفتار غیر گفتاری شما تاثیر خواهد گذاشت، دروغ گفتن است. هرگز دروغ نگویید که در رفتار و حتی تن صدا و لحن گفتار شما تغییر ایجاد می کند.
در موقع انجام مصاحبه به جای دیگر از جمله دستان خود ، زمین و یا دیوار و اشیا اطرافتان خیره نشوید و نگاه نیمه مستمر و همراه با طمانینه و اطمنیان خاطر و اعتماد به نفس به مصاحبه کننده خود داشته باشید.


بخش هفتم: مشکلاتی که ممکن است پیش بیاید
-    آماده نبودن برای مصاحبه:

پیش آمده است که شما را به صورت ناگهانی برای یک مصاحبه دعوت کنند وشما آماده نباشید در صورتی که می بایست  به خاطر داشته باشید به عنوان کسی که جویای کار است و در دنیایی که اطلاعات در جریان است شما همیشه باید خود را آماده نگه داشته و اطلاعات خود را نه تنها فراموش نکرده و به خاطر داشته باشید بلکه به دنبال کسب اطلاعات بیشتر نیز باشید.


-    تکان دادن بیش از حد دست و پا ، حرکتی که  درباره آن توضیح داده شد اما مشکلی است که بسیار اتفاق می افتد.تاکید می شود که بر روی آن تمرین کرده و از آن به شدت خودداری کنید که بازخورد بسیار منفی ای دارد.


-    بدگویی از شرایط کار قبلی و کارفرمای قبلی خود. این کار موجب می شود که شخص دید کاملا منفی نسبت به شما پیدا کند و این سوال برای او مطرح خواهد شد که اگر شما به هر دلیلی از آن ها جدا شوید چه مطالب منفی ای را خواهید گفت. از طرف دیگر دیدگاه های منفی ای که مطرح می کنید همگی باعث می شود تا شخصیت منفی بافی از شما باقی بماند.

-    نتوانید ارتباط کلامی موثر و روشنی را برقرار کنید. مکث در کلام ، جمله بندی نادرست و بریده بریده از عواملی است که باعث بروز این مشکل می شود.


-    به صورت تهاجمی و یا غرور و خودبینی رفتار کردن. کمتر کسی چنین کاری می کند پس شما هم اگر فکر می کنید باید این گونه بود از آن خودداری کنید چون درگردونه رقابت با دیگر افراد شما به راحتی کنار زده می شوید.


-    به کار بردن دائم کلمات و واژه های هم ردیف عذرخواهی در حین مصاحبه و به ازاء هر اشتباهی که صورت می دهید. این موضوع نیز بازخورد کاملا منفی ای خواهد داشت.

 

خبرهای منتخب بانکی دات آی آر :

*=======================*

شیطنت کودکانه و برداشت از حساب بانکی برای فیس بوک

کدام یک از مشاهیر کارمند بانک بودند؟

اقتصاد غزه به روایت تصاویر / قسمت دوم

تصویر/بانکداری الکترونیک به نوین ترین شیوه!

گزارش تصویری/گزارشی دیدنی از بانک های مرکزی جهان

روش تبلیغاتی نایک در هنگام بحران

بدترین فجایع فناوری در طول تاریخ!

کشوری که هیچ بانکی ندارد ...

15 اثر بی نظیر معماری جهان(2)

اولین دانشگاه همبرگر مک دونالد در چین!

چک از کجا آمد؟

گزارش تصویری / پولدارها تعطیلات کجا می روند ؟

ساخت بزرگترین جیپ دنیا در امریکا

با پول چه کارهایی میشه کرد ؟

طراحی خانه متحرک و بسیار کوچک ویژه کارتن خواب ها

نمایشگاهی از دیکتاتورهای تاریخ

 

► 7 روش کاهش فشار عصبی در محیط کار
جالب ترین جمله های نوشته شده در رزومه ها ◄

مطالب مرتبط
بنر