سه نکته مهم و اساسی در مصاحبه های شغلی کشور

سه شنبه ، 7 دی 1389 ، 11:38


برخی مصاحبه ها هستند که برای کار هایی ساده تر انجام می شوند و نیاز به سوال های تخصصی از افراد نیست. و یا حتی برای یک آشنایی اولیه صورت می گیرند. در آن صورت است که شاید نیاز نباشد به دستورالعمل های چندگانه با پیچیدگی های آن مراجعه کرد.

 


به گزارش بانکی دات آی آر، آشنایی با موارد مطرح در این متن هر چند ساده برای بسیاری از کسانی که برای اولین بار در شرایط مصاحبه آن هم برای کارهایی نه چندان تخصصی قرار می گیرند لازم است. البته که موارد یاد شده برای کسانی که در شرایط تخصصی تر به سر می برند نیز این امر لازم است. زیرا اغلب افرادی که خود رابرای مصاحبه آماده می کنند ، آنقدر مشغول مسائل تخصصی و کلی می شوند که اساس کار و روش انجام مصاحبه را فراموش می کنند.


پس شاید لازم باشد برای مروری کوتاه ساده بر شرایط مصاحبه این مطلب سه نکته ای را مطالعه کنید.
در اینجا سه سوال هست که کمتر پیش می آید در مصاحبه ای مطرح نشود. اما مهمتر از سوال ها جوابی است که شما ارائه می کنید و آشنایی با مطلبی که در صورت گنجانده شدن در جواب شما می تواند بازخورد منفی داشته باشد.


چگونه می بایست به این سوال ها پاسخ دهیم:


•    درباره خودتان بگویید؟
این یکی از سوالات رایجی است که برای شروع مصاحبه پرسیده می شود. اما همان طور که اشاره شد جواب آن به سادگی سوال آن نمی باشد.  اولین بیان و اولین گامی که در مصاحبه برمی دارید به مانند اولین خشتی است که برای ساخت یک بنا بر روی زمین می گذارید. اگر برای جواب به این سوال ساده که درباره خودتان است آمادگی نداشته باشید و تمرین نکرده باشید موجب خواهد شد تا با تردید و مکث جواب خود را آغاز کنید. این مسلما اولین نقطه ضعفی است که نمایان کرده اید.


در اینجا به چند نکته برای پاسخ مناسب به این سوال مطرح می کنیم:


1.جواب خود را در حدود سه دقیقه تنظیم کنید.


2.برای بیان سابقه کار خود ابتدا از کارهای مهمتر و بزرگتری که انجام داده اید شروع کنید و بر حسب اهمیت آن ها را الویت بندی کنید.


3.زیاد وارد جزییات نشوید.


4.اگر سابقه کاری ندارید و این اولین شغل پیشنهادی شما است، بیشتر بر میزان تحصیلات و علت آن که علاقه مند به این شغل پیشنهادی هستید تمرکز کنید.

 

•    توانایی ها و نقاط قوت شما چیست؟
سه مورد از نقاط قوت و توانایی های خود را که مرتبط با کار مورد نظر است انتخاب کنید و برای هر یک از مواردی که ذکر می کنید، دلایل و مثال خاصی را بیاورید و نشان دهید که چگونه این ویژگی های مثبت خود را می توانید به عمل تبدیل کنید.


به طور مثال اگر بنا باشد شما عضو یک مجموعه کاری شوید باید برای آن مثالی آورید تا بتوانید بیان کنید که درصورت عضویت چگونه عملکردی خواهید داشت؟


•    نقاط منفی شما چیست؟
این یک سوال هوشمندانه و ظریف است که می تواند بر علیه شما تمام شود. بهترین رویه ای که می توانید در پیش بگیرید این است که به یکی از نقاط ضعفی که داشته اید اشاره کنید و این که چه راه کاری به کار بسته اید تا آن نقطه ضعف را برطرف کنید و حتی جایگزین آن را نقطه قوت کنید.


به طور مثال اگر انجام چندین کار به صورت هم زمان برای شما سخت است ، چگونه آموخته اید تا با الویت بندی کردن کارهایتان آن ها را به بهترین شکل و در سریعترین زمان عملی کنید. بنابراین شما در این جا یک امتیاز منفی را با یک امتیاز مثبت جا به جا کرده اید.


این سه سوال تنها نمونه ای از سوال های متداول است. این مهم است که شما یک طوفان مغزی برای سوالاتی که در هر مقطعی از کار و هر شغل پیشنهادی ممکن است از شما پرسیده شود داشته باشید. منظور از طوفان مغزی این است که هر سوالی که به ذهنتان می رسد که ممکن است از شما پرسیده شود را یادداشت کنید و خود را برای پاسخگویی به هریک از آن ها آماده کنید.این موضوع باعث خواهد شد تا شما کمتر درباره شرایط مصاحبه نگران باشید و آرامش و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.

 

پیشنهاد می کنم برای اینکه مصاحبه خوبی داشته باشید ، حتما به این لینک سری بزنید :

راهنمای کامل شرکت در جلسه مصاحبه استخدامی ؛ چطور بلافاصله بعد از جلسه مصاحبه با من برای کار تماس گرفته شود ؟ / کلیک کنید

 

 

icon1

 

 

► 3 راهکار فوق العاده موثر برای موفقیت در مصاحبه شغلی
8 ذره‌بینی که مدیران به وسیله آن شما را رصد می‌کنند! ◄

مطالب مرتبط
بنر