فرصت های شغلی رشته آمار

چهارشنبه ، 5 بهمن 1390 ، 13:21

فرصتهای شغلی
آمارگران در بخشهای تجاری , کشاورزی و بهداشتی مشغول به کار می شوند. اکثر مشاغل باقی مانده به صنایع خصوصی بالاخص به سرویسهای آزمایشی و تحقیقاتی ، مدیریتی و روابط عمومی مربوط می شود. گروهی دیگر به آموزش آمار مشغول میشوند.


آموزش و ادامه تحصیل
اکثر مشاغل آماری نیاز به مدرک در رشته ریاضیات یا آمار دارند.تدریس و تحقیقات در مراکز آموزش عالی نیز نیازمند درجه کارشناسی و ترجیحا دکترای آمار میباشد. در بخش تحقیقات صنعتی , مدرک کارشناسی ارشد و تجربه کاری چند ساله از موارد مورد نیاز برای شروع به کار می باشد.


چشم انداز آینده
فرصتهای شغلی برای دارندگان مدرک آمار مساعد می باشد هر چند بسیاری از این مشاغل با عنوان ” آمار گر ” شناخته نمی شوند. این مسئله بخصوص درمورد مشاغلی است که با تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها ی به دست آمده از علوم دیگر مانند اقتصاد , زیست شناسی , روانشناسی یا مهندسی سروکار دارند ، صدق میکند. در میان فارغ التحصیلان لیسانس یا فوق لیسانس رشته آمار , افرادی که در رشته های مربوطه مانند امور مالی , مهندسی یا رایانه ای از آشنایی کاملی بر خوردار باشند ،در یافتن مشاغل مربوط به رشته ی تحصیلیشان از شانس بالاتری برخوردار هستند.شرکت های دولتی آمارگران را در رشته های جمعیت شناسی و سرشماری نفوس،کشاورزی،بررسی های مربوط به مصرف کننده و تولید کننده،تامین اجتماعی،مراقبت های بهداشتی و کیفیت محیط زیست استخدام می کنند.


آمارگران فوق لیسانس یا دکتری به منظور کنترل کیفی تولیدات گوناگون مانند تولیدات دارویی ، وسایط نقلیه موتوری , مواد شیمیایی و غذایی توسط شرکتهای تولیدی استخدام می شوند. سازندگان وسایل نقلیه به منظور ارتقای کیفیت خودرو , کامیون و دیگر تولیدات و رقابت در صحنه بین المللی با کمک آمارگران طرحهای آزمایشی را اجرا می کنند. آمار گرانی که در علوم مهندسی و فیزیکی اطلاعاتی دارند می توانند در امور تحقیقات و توسعه با همکاری دیگر دانشمندان ومهندسین به بهبود طرح وتولید پرداخته و کیفیت ثابتی را برای تولیدات جدید تضمین کنند . بعضی از آنان در ارتباط با تولید برنامه های نرم افزاری آماری در شرکتهای تولید نرم افزارهای رایانه ای , فرصتهای شغلی مناسبی را می یابند.
در شرکتهای تجاری به منظورپیش بینی میزان فروش , تحلیل شرایط تجاری و حل مسائل مدیریتی به منظور افزایش سوددهی به کارمندانی که در علوم أمار سر رشته داشته باشند اعتماد زیادی می شود. در ضمن , مراکز مشاوره ای به صورت روز افزونی خدمات آماری پیشرفته ای را به دیگر مشاغل ارائه می دهند . به علت کار برد وسیع رایانه در این رشته , آمارگران تمام صنایع باید در برنامه نویسی رایانه ای مهارت کافی داشته و دربه کارگیری نرم افزارهای آماری از دانش خوبی بر خوردار باشند

► اطلاعات دانشگاهی رشته آمار
نرم افزارهای رشته آمار ◄

مطالب مرتبط
بنر