چطور 20 میلیونمان را دو برابر کنیم؟

چهارشنبه ، 9 فروردين 1391 ، 12:56

همه ما به‌دنبال این هستیم كه سرمایه اندك خودمان را كه برای‌مان هم بسیار با ارزش است، چند برابر كنیم و به سود آن به‌عنوان درآمد جانبی نگاه كنیم. البته هستند افرادی در این میان كه بیكار هستند و می‌خواهند با این سرمایه برای خود كار و كاسبی راه بیندازند. اگر كه سرمایه شما 20 میلیون باشد می‌توانید برای خودتان كار و كاسبی هر‌چند كوچك راه بیندازید و به آن نه به‌ عنوان شغل دوم كه به‌عنوان كار اصلی خود نگاه كنید و در جهت رونق آن برآیید. ما برای شما پیشنهادهایی را ارائه می‌دهیم كه هرچند صد در صد تضمین سود‌آوری را نمی‌دهند اما از آزمون و خطای دیگران با سربلندی بیرون آمده‌اند. در حقیقت آنچه در این گزارش می‌‌خواهیم بگوییم، حاصل تجربه كسانی است كه با همین سرمایه شروع به كار كرده‌اند. به هر حال یادتان باشد كه شما 100 میلیون هم پول داشته باشید و بهترین شیوه سرمایه‌گذاری را هم بدانید، اگر دانش كافی آن كار و تجربه در آن زمینه نداشته باشید، فرصت‌ها، محدودیت‌ها و رقبای آن بازار را نشناسید، نه تنها سود نمی‌كنید بلكه سرمایه اولیه خود را هم برباد می‌دهید.

 

محدودیت‌های بازار را بشناسید

سرمایه افراد از یك حدی كه بالا می‌رود دوست دارند برای خودشان كسب و كاری راه بیندازند و به‌اصطلاح خودشان آقای خودشان باشند. اما این كار به این سادگی‌ها نیست و بدون تجربه و دانش كافی نه تنها سودآوری ندارد بلكه ممكن است سرمایه خودتان هم از دست برود. برای مثال خیلی‌ها دوست دارند تولیدی راه بیندازند، به‌خصوص آن‌هایی كه مكانی هم برای این كار در اختیار دارند و نیازی نیست تا اجاره محلی برای راه‌اندازی تولیدی را بدهند. ما به شما پیشنهاد می‌كنیم اگر كه جایی مناسب برای این كار دارید پس از به‌دست آوردن دانش و تجربه كسب و كار كوچكی راه بیندازید. بهتر است سراغ كارهای خیلی سخت نروید و مهم‌تر از همه این‌كه فرصت‌های محل زندگی‌تان را بشناسید. مثلا اگر در شهر شما فراهم‌كننده عمده تسمه‌دینام پراید نیست، با سرمایه‌ای كه دارید و البته گرفتن یك شریك می‌توانید این كار را شروع كنید اما برای این كار عجله نكنید چون مطمئنا كسی شما و محصول‌تان را نمی‌شناسد، از شما خرید نمی‌كند و شما احتمالا همان اول كار ورشكست می‌شوید. یادتان باشد كه مطمئنا در این شهر تسمه دینام پراید به دست مغازه‌ها می‌رسد ولی احتمالا به سختی و با قیمت بالاتر توزیع می‌شود. كاری كه شما قبل از راه‌اندازی تولیدی خود باید انجام دهید این است كه ابتدا تعداد محدودی تسمه دینام از مركز استان خود تهیه كنید و بین مغازه‌ها توزیع كنید. اگر بازار خوبی بود و توانستید فروش را انجام دهید، تعداد بیشتری را دوباره خریداری و توزیع كنید. این كار را ادامه دهید تا هم به سودآوری خوبی برسید هم اعتبار خوبی كسب كنید. حال كه اعتبار دارید، جذب سرمایه برای شما آسان‌تر است. در این مرحله می‌توانید سرمایه‌ای از دوستان یا آشنایان جذب كنید و او را شریك كنید. حالا در كنار جنس اصلی، كالای خودتان را توزیع كنید و كم‌‌كم كالای خودتان را جایگزین كالای اصلی كنید. وقتی شما در بازار اعتبار به دست بیاورید و به‌عنوان توزیع‌كننده این كار شناخته شوید، فروختن جنس خودتان آسان‌تر از آن می‌شود كه فكرش را می‌كنید.


فرصت‌های محله شما چیست؟

بعضی از مشاغل هستند كه بدون شك سودآوری شما را تضمین می‌كنند. نمونه بارز آن راه انداختن یك سوپرماركت است. اما این كار باید سنجیده و با دقت انجام شود، به‌طور مثال اگر در مجتمع‌های مسكونی زندگی می كنید یا در محله‌ای هستید كه بقالی نزدیك ندارد شما بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاری را به دست آورده‌اید. خانم‌های خانه‌دار عاشق سوپرماركت‌های نزدیك منزل با امكان ارسال سریع كالا هستند. یادتان باشد كه خلاقیت در هر كاری شرط لازم است و كار شما را از بقیه متفاوت می‌كند و تفاوت همیشه طرفدار دارد. مثلا صاحب یك سوپرماركت در یكی از محله‌های مركز شهر تهران یك گوشه از مغازه خود را چیدمان شاد و آراسته‌ای كرده بود و اسم آن قسمت را گذاشته بود خرید دلی، در این غرفه‌های كوچك همه چیز پیدا می‌شد كه البته بیشتر آن‌ها خوراكی نبودند و اجناس تزیینی كوچكی بودند كه هم ارزان قیمت بودند و هم نمونه آن‌ها كمتر در ایران‌وجود داشت. صاحب این مغازه ادعا می‌كرد فروش این غرفه‌ها با فروش كل مغازه برابری می‌كند.خشكشویی هم از آن دسته مغازه‌هایی است كه كسب و كار تضمین شده دارد، به شرطی كه درست در كنار یك مغازه خشك‌شویی دیگر شروع به كار نكنید. البته راه‌اندازی خشك‌شویی سرمایه بیشتری می‌خواهد اما شما می‌توانید مغازه‌ای را اجاره كنید كه به جای پرداخت پول پیش، بیشتر اجاره بدهید و وسایل مورد نیاز خشك‌شویی را نیز قسطی یا با چك خریداری كنید. این مثال‌هایی كه ذكر شد تنها منابع مطمئن درآمدزایی نیستند و منظور ما از بیان آن‌ها این بود كه هنگام نیاز به یك كسب و كار جدید از شرایط جغرافیایی محل زندگی خودتان بیشترین استفاده را ببرید.


معامله آتی در بورس

در روزهایی كه سكه حكم سودآورترین سرمایه‌گذاری را در بین اقشار مختلف مردم دارد، بیشتر آن‌ها به خرید سكه روی آورده‌اند و با بالا و پایین آمدن قیمت سكه جان‌شان به لب‌شان می‌رسد. ما برای این گروه كه می‌خواهند سكه بخرند، پیشنهاد خوبی داریم تا دیگر نگران نوسانات قیمت سكه نباشند و چند ماهه 25 درصد سود كنند. جالب است، نه؟ در تیرماه سال 1387 رئیس وقت بانك‌مركزی رضایت داد كه مشتریان بورس كالا با ابزار معاملاتی جدیدی به نام قراردادهای آتی، خرید و فروش شمش طلا را آغاز كنند. در حقیقت بورس كالا به مشتریانش این امكان را می‌دهد كه تا چند برابر ارزش سرمایه خود به روش معامله آتی سكه طلا بخرند والبته از وصول خرید خود درزمان موعود مطمئن باشند. به عبارتی اگر شما همین فردا قرارداد ببندید كه در اردیبهشت‌ماه 5 سكه طلا به بورس تحویل می‌دهید؛ بورس به شما تضمین می‌دهد كه سكه شما را در اردیبهشت به قیمت 750 هزار تومان بخرد. این قیمت قطعی است و با افزایش و كاهش قیمت سكه در اردیبهشت‌ماه هیچ تغییری نمی‌كند.


خانه هم می‌شود خرید

باورتان نمی‌شود كه با 20 میلیون تومان هم بشود خانه خرید؟ باید بگوییم كه اگر توقع خود را زیاد بالا نبرید و به یك خانه كوچك و در یك محله قدیمی در جنوب شهر راضی شوید و البته روحیه قسط دادن را هم داشته باشید؛ چرا كه نه؟ در حال حاضر در بهترین شرایط می‌توانید در نواب یك خانه 40 متری بخرید. برای این كار 20 میلیون وام مسكن می‌خرید كه البته خرید آن حدود 3 میلیون‌تومان می‌شود ولی اگر یك سال صبر كنید و پول‌تان را در بانك مسكن پس‌انداز كنید می‌توانید بدون پرداخت هزینه وام بگیرید. این می‌شود 40 میلیون و این خانه 40 متری را هم می‌توانید 15 میلیون رهن دهید. در این صورت شما 55 میلیون پول دارید و با این پول می‌توانید یك آپارتمان در محله نواب بخرید. شك نكنید كه سرمایه‌گذاری خوبی است.


یادتان باشد كه...

و اما در آخر باید چند توصیه به شما بدهیم تا در مسیر این سرمایه‌گذاری‌ها دچار مشكل نشوید، یادتان باشد كه هیچ‌گاه به توضیحات و اطلاعات كسی كه می خواهید نزد او سرمایه‌گذاری كنید، اكتفا نكنید چون درصد زیادی از آن اطلاعات نقش پیام‌های بازرگانی را دارند و صرفا خوبی‌های قضیه را مطرح می كنند و ریسك‌ها و ضررها را یا بیان نمی كنند یا این‌كه خیلی سطحی از روی آن‌ها می‌گذرند. سعی كنید اطلاعات را از رقبای دیگر موجود در بازار نیز كسب كنید چون آن‌ها معمولا با هم هماهنگ نیستند، بنابراین اطلاعات متفاوتی به شما می دهند و شما از تجمیع اطلاعات آن‌ها می توانید به صحت و سقم حرف‌های هریك پی ببرید.


كافی شاپ بزنید

این پیشنهاد مخصوص جوان‌هایی است كه 20 میلیون سرمایه دارند و می‌خواهند با این پول شغلی برای خود دست و پا كنند. قبل از هر كاری باید به كلاس‌های كافی‌شاپ‌داری بروید كه پیشنهاد ما این است كه كمی دست و دل بازتر باشید و به جای 200 هزار تومان، 500 هزار تومان هزینه كنید و این دوره‌ها را در هتل‌ها ببینید. این 300 هزار تومان هزینه اضافی برای شما میلیون‌ها تومان سود بیشتر به همراه دارد. خب اگر می‌خواهید در نقطه مناسبی از شهر كافه‌تان را راه بیندازید طبعا به سرمایه بیشتری هم نیاز دارید اما برای كم‌كردن هر‌چه بیشتر هزینه بهتر است به‌دنبال مغازه‌ای باشید كه ‌تر‌و‌تمیز باشد، كف و دیوارهای آن سرامیك یا كاشی باشد. این 2 از الزامات یك كافه است كه وزارت بهداشت برای دادن مجوز بر آن تاكید دارد. همین مسئله چند میلیون‌تومان از هزینه‌های‌تان را كم می‌كند. در درجه دوم بروید به میدان امام حسین یا بازار مبل پاسگاه و از آنجا میز و صندلی‌های دست دوم در حد نو بخرید. با این انتخاب شما چند میلیون دیگر هم صرفه‌جویی كرده‌اید. در این 2 بازار قیمت مبلمان دست اول نیز از قیمت كف بازار پایین‌تر است اما برای خریدن وسایل كافه به‌خصوص دستگاه اسپرسو خساست به خرج ندهید و جنس نو بخرید. كافه‌داران آینده یادشان باشد كه در 2ماه اول به هیچ وجه توقع سود نداشته باشند و در بهترین حالت فقط اجاره مغازه در می‌آید اما از ماه سوم به بعد وضع فرق می‌كند و كافه شما روز به روز شلوغ‌تر می‌شود. یك نكته در راه‌اندازی كافه و رونق آن این است كه ایده نو داشته باشید و اسم مناسب برای آن انتخاب كنید. بیشتر مشتریان شما جوانان زیر 25 سال هستند، سلیقه آن‌ها را صد‌درصد درنظر بگیرید. منوی شما هم نشانه كیفیت كافه شماست.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

==================

► نتیجه مصاحبه قضاوت(تصدی امر قضا)سال ۹۰
استخدام در شرکت سامیکس ◄

مطالب مرتبط
بنر