گوگل چگونه درآمد زایی می کند؟

چهارشنبه ، 23 آذر 1390 ، 08:37

مدت هاست وقتی پا به دنیای مجازی می گذاریم و قصد جستجو برای یافتن اطلاعات در مورد موضوع خاصی را داریم، ناخودآگاه برای حل مشکل و به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز خود، دست به دامان غولی می شویم که حیات خود را از یک پروژه دانشجویی آغاز کرد، اما با گذشت زمان به جایی رسید که بسیاری از افراد در دنیا را وابسته خود کرد.

بله صحبت از گوگل است، موتور جستجویی که ظاهرا بدون هیچ چشمداشتی کار همه ساکنان دنیای مجازی را راه می اندازد و بدون در یافت حتی یک ریال از کاربرانش، اطلاعات ارزشمندی در اختیار آنها قرار می دهد.

به گزارش بانکی دات آی آر، شما هم احتمالا جزو کسانی هستید که هر روز از گوگل خدمات گوناگون دریافت می کنید، بدون اینکه حتی یک ریال پول پرداخت کنید.
پس یک علامت سوال بزرگ در ذهن شکل می گیرد و آن اینکه گوگل هزینه هایش را چگونه تامین می کند؟

برای یافتن پاسخ این پرسش، خواندن این گزارش را به شما پیشنهاد می کنیم:

"تبلیغات" ؛ این مهمترین و پولسازترین مسیری است که گوگل برای درآمدزایی طی می کند.

گوگل ادووردز

اگر در هنگام جستجوی یک واژه به صفحه نتایج بیشتر دقت کنید، خواهید دید که قسمت بالا و  ستون سمت راست این صفحه به آگهی هایی که گوگل از جاهای مختلف می گیرد، اختصاص دارد.

با هر کلیک کاربر، گوگل مبلغ مشخصی از شرکت مورد نظر دریافت می کند؛  به این ترتیب هم شما می توانید به صورت رایگان از خدمات این موتور جستجو بهره ببرید و هم گوگل به واسطه این منبع مهم برای خودش درآمدزایی می کند.

 

همانطور که در تصویر می بینید پس از جستجوی عبارت "online store" غیر از نتایج معمول، در ستون سمت راست و نیز کادر کرم رنگ بالا تبلیغات گوگل ظاهر شده است.

 

کلید واژه ، نقش اول درآمدزایی

میزان پولی که تبلیغات کنندگان در گوگل موظف به پرداخت آن هستند، به عوامل گوناگونی بستگی دارد و این همان نقطه قوت گوگل است؛ در واقع گوگلی ها برای درآمد زایی از رهگذر تبلیغات از نوعی سیستم مزایده استفاده می کنند؛ به این ترتیب که هر کس قصد تبلیغات در گوگل را داشته باشد، باید از  "کلید واژه" هایی استفاده کند که با کالا یا خدمات تبلیغی مرتبط باشد.

بنابراین،  هر چه رقابت برای تصاحب و استفاده از  این کلید واژه ها سخت تر و شدیدتر باشد، قیمت ها هم به همان میزان  بالاتر می رود.  به عنوان نمونه واژه هایی چون finance و  health از جمله کلیدواژه های گران و پرهزینه ای هستند که تبلیغات کنندگان در این حوزه ها و حوزه های مشابه باید پول بسیار بیشتری برای تبلیغات خود کنار بگذارند.

گوگل ادسنس

یکی دیگر از روش هایی که گوگلی ها برای درآمدزایی خود به کار می گیرند،  برنامه تبلیغاتی ادسنس است که صاحبان وبسایت های گوناگون می توانند در آن ثبت نام کنند تا تبلیغات متنی،  تصویری و ویدئویی در آ ن سایت ها فعال شوند. درآمد حاصل از این نوع تبلیغات نوسان زیادی دارد و بسته به نوع مطالب، کیفیت  و میزان بازدید از سایت متفاوت است. سایت ها و گوگل به ازای هر کلیک که روی تبلیغی می شود، درآمدی کسب می کنند.

همچنین گوگل تلاش می کند، آگهی هایی که روی هر سایت نمایش می دهد، مرتبط با محتوای آن سایت باشد، هر چند الزاما اینگونه نیست وگاهی آگهی های نامرتبط هم وجود دارد.

سایر شرکت های تابعه

بخش دیگری از درآمد گوگل از تبلیغات هم حاصل آگهی  هاییست که گوگل بر روی سایت ها و شرکت هایی که خریداری کرده، قرار می دهد.

آخرین آمارها، مربوط به اکتبر گذشته نشان از این دارد که 85% ا ز درآمد گوگل حاصل از تبلغات صفحه نتایج، 10% نتیجه تبلیغات گوگل در وبسایت های دیگر و 5% نیز مربوط به خدمات و محصولاتی است که گوگل ارائه می دهد.

سارا گلچین

► آنچه درباره زبان بدن نمی دانید
گزارش تصویری/فاصله فقر و غنا در قطار های هندی ◄

مطالب مرتبط
بنر