ایرانیان بیشتر به کجا سفر می کنند + عکس (3)

سه شنبه ، 8 فروردين 1391 ، 07:30

سفر، از جمله ضروریات زندگی هر انسانی است و بهترین راه حل برای دور شدن از استرس ها و فشارهای کاری روزانه است و چه فرصتی بهتر از تعطیلات سال نو برای نو شدن، تازه شدن و پخته شدن.

به گزارش بانکی دات آی آر، بسیاری از هموطنانی که از تمکن مالی بهتری برخوردارند، ترجیح می دهند تعطیلات خود را در کشورهای دیگر بگذرانند و از این فرصت نهایت استفاده را ببرند.

در مجموعه گزارش هایی که پیش روی شماست، سعی می کنیم شما را با دیدنی های شهرها  و کشورهایی که بیشترین مهمانان ایرانی را می پذیرند، آشنا کنیم.

در سفرنامه سوم، به یکی از معروفترین شهرهای همسایه شرقی مان یعنی استانبول سری می زنیم:

1. مسجد و موزه ابا صوفیه

ایاصوفیه یا حاجیاسوفیا (فرزانه مقدس) معروف‌ترین بنا و یكی از زیباترین‌هایشان در استانبول است. این ساختمان ابتدا كلیسای مسیحیت شرق بود که در دوره امپراتوری بیزانس به سال ۵۳۲ میلادی بنا به دستور امپراتور کنستانتین بزرگ ساخته شد و بعد درقرن ۶ میلادی توسط جاستنیانوس مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت.

این کلیسا نخست کلیسای بزرگ نام‌ گرفت. پس از فتح استانبول، سلطان محمد دوم دستور داد کلیسای ایاصوفیه را به مسجد تبدیل کنند.  پس از اعلام حکومت جمهوری در ترکیه وبه قدرت رسیدن آتاترک، ایاصوفیه به موزه تبدیل شد و تا امروز به همین شکل باقیمانده‌است.

ارتفاع گنبد بزرگ این قصر از سطح زمین ۵۵ متر و قطر آن ۳۱ مترمی‌باشد كه بوسیله ۴۰ پشت‌بند بزرگ و روی چهار ستون اصلی سوار شده است. لحظه ای درنگ و تأمل در این قصر کافی است تا توجه شما به وجود موزائیک‌های متعلق به دوره بیزانس که در ساخت این مکان مورد استفاده قرار گرفته معطوف شود.

مسجد فاتح، مسجد رستم پاشا، مسجد سلیمانیه و مسجد سلطان احمد از دیگر مساجد دیدنی استانبول به شمار می آیند.

 

2. تنگه بسفر


این  تنگه  در  واقع  باریکه آبی است که  دریای سیاه را به دریای مرمره وصل می کند و قاره اروپا و آسیا را نیز از هم  جدا می کند. طول این تنگه 30 کیلومتر و عرض آن متغیر  بین 700 تا3550 متر  است.

اگر  در طول شب  با کشتی  این منطقه را بگردید   قطعاٌ از آن  لذت می برید  چون در  2  طرف آن بناهای تاریخی  استانبول مثل کاج چراهان  و دلمه باغچه  قراردارد که  با  نورپردازی زیبا در  تاریکی  شب واقعاٌ رویایی هستند.

 

3. برج دختر


برج دختر در نقطه ای از دریا جایی که دو قاره آسیا و اروپا به یکدیگرمنتهی می شوند قرار دارد،این برج با موقعیت و شکوه بی نظیر و قدمت تاریخی بیش از 2500 سال، داستانها و حکایتهای بسیاری دارد که سالهاست بین مردم رواج دارد .

در این جزیره برای اولین بار در زمان یونانی ها یک مقبره ساخته شد. در زمان امپراتوری بیزانس یک بنای دیگر نیز ساخته و بعنوان ایستگاه کنترل گمرک دریایی استفاده شد. در زمان عثمانی ها این قلعه بعنوان دکل نگهبانی استانبول بکار گرفته شد.

بعدها از آن به عنوان تبعیدگاه و یا جزیره قرنظینه استفاده شد. اما از صدها سال پیش بعنوان فانوس دریایی که یکی از وظایف اصلی و مهم این برج است بکار گرفته شد، تا اینکه بعد از 2500 سال یکی از شرکت های بزرگ سرمایه گذاری در ترکیه آن را به شکل امروزی مرمت و بازسازی نمود و برای اولین بار مردم عادی توانستند به این جزیره آمده و از این برج بازدید کنند؛ برجی که برای مردم بصورت سمبلی از افسانه ها در آمده و اشعار عاشقانه بسیاری جای گرفته بود.

 

4. کاخ توپ کاپی


در محل تلاقی تنگه بسفر، خلیج شاخ طلایی و دریای مرمره قرار گرفته است. این کاخ متعلق به قرن 15 تا 19 میلادی و دوران امپراطوری عثمانی است. این کاخ در گذشته محل زندگی سلاطین و دولتمردان عثمانی بوده و دارای باغ بسیار باشکوهی است. در سمت راست کاخ درختان سرو قرار گرفته و مطبخ های کاخ نیز در همین سمت جای گرفته اند.

امروزه از این محل به عنوان نمایشگاهی از مجموعه های کریستال، نقره و ظروف چینی که مربوط به دوره امپراطوری عثمانی است، استفاده می شود. در قسمت چپ کاخ حرمسرا قرار دارد. در این بخش همسران و فرزندان سلاطین در انزوا زندگی می کرده اند.

سومین بخش کاخ نیز شامل سالن اجتماعات، کتابخانه احمد سوم، نمایشگاهی از لوازم شخصی سلاطین و خانواده سلطنتی ، جواهرات بسیار مشهور و قیمتی و نیز مجموعه ای از دست نوشته ها می باشد.

در میانی ترین بخش این قصر زیبا عمارتی است که ردای حضرت محمّد (ص) در آن نگهداری می شود. این ردا پس از آن که عثمانی ها به دین اسلام گرویدند به استانبول آورده شد.



5. جزیره بیوک آدا(پرنسس)


مشهورترین جزیره استانبول جزیره بیوک آدا یا پرنسس است .جالب است بدانید چیزی که باعث شهرت این جزیره شده استفاده از کالسکه به جای ماشین و موتور است.محیط سرسبز خانه های ویلایی تمیز با باغچه ها و حیاط های زیبای جزیره هم آرامش خاصی را به انسان میدهد .

شما میتوانید بوسیله درشکه در طی مدت 2 ساعت دور تا دور جزیره را بگردید . اطراف اسکله منطقه اصلی جزیره قرار دارد، جایی مملو از رستوران ، قهوه خانه و فروشگاههایی که با حضور گردشگران گرمتر شده اند . ولی جنوب جزیره بسیار خلوت است و محوطه های جنگلی این بخش را فقط با قایقها می توانید ببینید . در کناره جزیره یک هتل قدیمی و خراب متعلق به قرن 19 قرار دارد.


6. کاخ دولما باغچه


این کاخ ۶۰۰ متری در ساحل اروپایی تنگه بسفر قرارگرفته است. قسمت بیرونی این کاخ توسط سلطان عبدالمجید اول در اواسط قرن ۱۹ میلادی ساخته شد.

وجود سالن بزرگ در این کاخ با ۵۶ ستون داخل آن و چلچراغ تشکیل و ۵/۴تنی آن با ۷۵۰ لامپ موجود در آن چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. در زمان‌های گذشته جهت خوشایند ساکنین این کاخ پرندگان مختلف از نقاط مختلف جهان گردآوری ونگهداری می‌شده است.

کاخ دلما باغچه دارای عظمت و ثروت بی مانندی در میان کاخ های موجود است. دیوارها و سقف این کاخ با نقاشیهای هنرمندان اروپایی و با استفاده از چندین تن تزئینات طلایی دکور بندی شده است .

در سالن و اتاقهای مهم همه اشیاء به یک رنگ می باشد. کف کاخ در نقاط مختلف با یکدیگر متفاوت و با پارکت های چوبی منقوش مفروش شده است . قالیهای پشمی و ابریشمی مشهور هرکه بعنوان زیباترین آثار هنری ترکیه در جای جای کاخ گسترده شده است .

آثار هنرهای دستی نادر اروپایی و خاور دور نیز نقاط مختلف کاخ را تزیین نموده است . لوستر کریستالی ، شمعدان و شومینه ها نیز در بیشتر اتاقها خودنمایی می کند .

تمامی ساعت‌های كاخ بر روی ۹:۰۵ متوقف هستند، ساعتی كه موسس جمهوری ترکیه، آتاتورک، در این کاخ در تاریخ ۱۰ نوامبر ۱۹۳۸ دیده از جهان فروبست.

 

7. مینیا تورک


مینیا تورک با مساحت 60 هزار متر مربع شامل 15 هزار متر مربع فضای ماکت، 40 هزار متر مربع فضای سبز و آزاد و همچنین 3 هزار و 500 متر مربع فضای سرپوشیده و نیز 2 هزار متر مربع استخر و راه آبی و با گنجایش 500 اتومبیل پارکینگ در سال 2003 به عنوان بزرگترین پارک مینیاتوری دنیا افتتاح شد .

این پروژه با برنامه ریزی خاص و دقت و ظرافتی خاصی در مدت زمان ۲۲ ماه تکمیل شد. پارک مینیاتوری ترکیه (مینیاتورک) در دنیا از نظر مساحت موجود برای ماکت و مدت زمان اجرا و پایان پروژه دارای رتبه تخست در جهان میباشد و در حفیفت یک شهر مینیاتوری است .


8.  بازار بزرگ سر پوشیده


بازار سنتی کاپالی چارشی که تماما سرپوشده می باشد از لحاظ معماری در نوع خود بی نظیر است. این بازار همانند یک حلزون بزرگ با حدود ۵۸ خیابان و بیش از ۶۰۰۰ مغازه قدیمی ترین و یکی از بزرگترین بازارهای سرپوشیده جهان است که در مرکز استانبول واقع شده است . این بازار سرپوشیده در طی زمان بزرگ و بزرگتر شده است .

این بازار وسیع، یکی از مشهورترین بازارهای استانبول است. در حالیکه سقف و راهرو های این بازار با تزئینات زیبای خود قدمت بازار را نشان میدهند، محصولات محبوب توریست ها را میفروشند و فضایی بی انتها را به نمایش میگذارند.

در این مجموعه همچنین دو مسجد، صرافی های متعدد و کافه های بسیار نیز دیده میشود.

 

9. موزه هنری ترکی و اسلامی


این موزه که در اصل، قصر قرن شانزدهم ابراهیم پاشا بوده، بیش از ۴۰۰۰۰ اثر هنری از قرن هفتم تا نوزدهم را در خود جای داده است. فرش های ترکی، جا قرآنی و رحل های عثمانی، نوشته های تزئینی و کاشی ها از آثار هنری این موزه به شمار میروند.

در زیرزمین این موزه، تکامل خانه های ترکی، از چادر های کوچ نشینی تا قصر های قرن نوزدهم نشان داده شده است.

 

10. تاکسیم



این محله قلب استانبول  است.  در قسمت اروپایی استانبول واقع شده و در ضمن  معروفترین  قسمت  برای  توریستهایی که ازاستانبول دیدن می کنند چون چسبیده به میدان تکسیم خیابان استقلال و بی اوگلو واقع  شده که رستورانهای  مختلف، مراکز خرید، سینماها و سالن های تئاتر متعدد  در آن واقع  هستند.

گفته می شود که روزانه حدود 3 میلیون  نفر  از  این  منطقه گذر می کنند. همچنین تعداد زیادی هتل  نیز  در  این  منطقه و اطراف آن وجود دارند  و  در واقع بهترین پیشنهاد به مسافرین،  هتل های  منطقه تکسیم است چون دسترسی  به  همه چیز  برای مسافران راحت  است و بدون احتیاج به  وسیله  نقلیه  جهت  رفت و آمد  می توان از اقامت خود لذت برد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► دسکتاپ سه بعدی، شگفتی تازه مایکروسافت + عکس
استخدام شركت بال گستر جم ◄

► ایرانیان بیشتر به کجا سفر می کنند + عکس (4)
ایرانیان بیشتر به کجا سفر می کنند + عکس (2) ◄

مطالب مرتبط
بنر