در قاب تصویر/ دیدنی های اسفراین

چهارشنبه ، 4 مرداد 1391 ، 14:15

شهر اسفراین مرکز شهرستان اسفراین  درخراسان شمال واقع است. این شهرستان از جنو ب و جنوب غربی با شهرستان سبزواراز شرق با قوچان و سبزوار و از غرب با بجنورد و شیروان همسایه است.

قسمت های جنوبی اسفراین به علت مجاورت با کویر دارای زمستان های سرد و تابستان های گرم و خشک است.آب و هوای اسفراین معتدل است.قسمت های جنوبی اسفراین به علت مجاورت با کویر دارای زمستان های سرد و تابستان های گرم وخشک است.

این شهرستان تا تهران 772 كيلومتر فاصله دارد. قسمتى از شهرستان اسفراين در دامنه كوه شاه جهان و قسمت ديگر آن در جلگه واقع شده و آب و هواى سردسيرى دارد. اسفراين جزو اولين كانون‏هاى استقرار اقوام آريايى پس از ورود به ايران است.

صنایع دستی

گليم بافي از هنرهاي دستي پيشين مردم شهرستان اسفراين است. در بيش‌تر نقاط اين شهرستان گليم را پلاس مي گويند. بافت آن به وسيله كارگاه‌هاي افقي و در روي زمين است. به‌واسطه رونق فرش بافي گليم بافي و نمد مالي، رنگرزي هم رونق دارد.

مکان های دیدنی

آثار تاريخي و مكان هاي ديدني متعددي در اين شهرستان وجود دارند.
آرامگاه شيخ آذري درجنوب شهر اسفراين، آرامگاه شيخ شاه علي اسفرايني، آرامگاه شيخ عبدالرحمان مجد الدين اسفرايني، امام زاده احمدرضا در 40 كيلومتري غرب اسفراين، امام زاده شاهزاده جعفر درروستاي كوشكي، امام زاده عبدالله در 30 كيلومتري غرب اسفراين، امام زاده معصوم در شمال روستاي گورپان، امام زاده موسي در شهر اسفراين، بند مهار در 2 كيلومتري جنوب شرق روستاي كلاته سنجر و در جنوب شهرستان اسفراين، تپه سارمران در 500 متري جنوب روستاي سارمران، حسين بن رضا و علي ابن حسن در شمال روستاي جهان، خانقاه آردين، خانقاه ابوبكر، در دهيك، سيد سلطان مظفر درشمال روستاي چهاربرج، شاهزاده اسحاق در روستاي رويين، شاهزاده زيد در گوشه شمالي روستاي توس در غرب اسفراين، شاهزاده قاسم، شهر بلقيس يا شهر خرابه در 3 كيلومتري شهر كنوني اسفراين، شيخ محمد رشيد الدين در 32 كيلومتري شمال شرقی شهرستان اسفراين، كنار روستاي بيدواز، غار نوشيروان، غار عبادتگاه شيخ احمد ذاكر درروستاي گورپان، فقت دژ در شمال خاوري اسفراين، قلعه آردئين، قلعه ابدالي، قلعه صعلوك دردامنه هاي بلندي هاي آلاداغ، ‌در باختر اسفراين، قلعه قلي، قلعه قيصر در سه كيلومتر پايين تر از روستاي بيدواز، قلعه كهنه حسن آباد در کنار رود حسن آباد، در شمال شرقی اسفراين، قلعه گبر حصار، گرمه بزنج و معصوم زاده در آبادي هاي فريمان برخي از نقاط ديدني و تاريخي شهرستان اسفراين را تشكيل مي دهند.

مردم این منطقه مثل سایر مردم خراسان خونگرم و مهمان نواز اند. این شهرستان از آن جهت که از یک سو به جلگه و از سوی دیگر به کوهستان محدود است دیدنی های فراوانی دارد.

مراسم کشتی باچوخه از علایق مردم خراسان و اسفراین

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► گردشگری/ جاذبه های گردشگری پکن
زبان رومانو، خط لاتين در 100 کیلومتری تهران! ◄

مطالب مرتبط
بنر