گردشگری/ جاذبه های گردشگری پاتایا

يكشنبه ، 7 مهر 1392 ، 09:41

آیاناپا تا همین چند وقت پیش به یک دهكده كوچك ماهیگیری مشهور بود اما حالا برو و بیایی در آن در جریان است و به یکی از شهرها و مراکز مهم توریستی دنیا در آمده است.

به گزارش بانکی دات آی آر، تاريخچه پاتايا از سال 1960 ميلادي آغاز مي شود ، زمانيكه برخي از ساكنان بانكوك براي تعطيلات آخر هفته به اين شهر مي رفتند.

موقعیت چغرافیایی

شهر ساحلی پاتایا که از اصلی ترین مقصدهای گردشگران تایلند است، در ۱۴۸ کیلومتری جنوب شرقی بانکوک واقع شده است و سواحل زیبا و هتل های لوکس آن بسیار شهرت دارند.

برای اینکه از بانکوک، پایتخت تایلند بخواهید به پاتایا برسید با یک سفر دو ساعت و نیمه با اتوبوس داشته باشید.

شرایط آب و هوایی

پاتایا دارای آب و هوای مرطوب و خشک است که به 3 فصل تقسیم می شود:

فصل گرم و خشک از نوامبر تا فوریه با رطوبت 50% و درجه حرارت 20-30 درجه سانتیگراد و رگبارهای کوتاه. بهترین زمان برای سفر و لذت بردن از آب و هوا.

فصل گرم و مرطوب از مارس تا می با رطوبت 75% و درجه حرارت 30-40 درجه سانتیگراد و بارندگی های گهگاه.

فصل گرم و بارانی از ژوئن تا اکتبر با رطوبت 90% و درجه حرارت 25-35 درجه سانتیگراد و بارندگی های شدید و طولانی.

اقتصاد پاتایا

پاتایا از نظر اقتصاد گردشگري؛ نقش بسيار مهمي براي مردم منطقه و مردم کشور تايلند دارد.اهالي اين شهر از انواع و اقسام شگردها براي کسب درآمد بهره مي‌برند. اجاره دادن سايبان و تخت در حاشيه ساحل و همينطور اجاره دادن اتومبيل، موتورسيکلت، دوچرخه و ورزشهاي آبي اطراف ساحل از جمله اين شگردهاست. در پاركها و مناطق ديدني اين شهر، انواع و اقسام جانوران نظير طوطي، ميمون، تمساح ، ببر و مارهاي کوچک و بزرگ موجود است تا گردشگران در ازاي پرداخت مبلغي آن‌ها را در اختيار گرفته و عکس يادگاري بگيرند.

دیدنی ها

جزیره مرجانی


یکی از مهم ترین جاذبه های پاتایا جزیره مرجان يا كولان است. این جزیره که با شهر ساحلی پاتایا حدود ۷ کیلومتر فاصله دارد، دارای سواحل شنی سفید است و هرروز صبح لنج هایی به طرف آن حرکت کرده و بعداز ظهر بازمی گردند. طی این مسیر با لنج، ۴۵ دقیقه و با قایق موتوری، ۱۵ دقیقه است. محیط این جزیره بسیار آرام، سواحل آن بسیار زیبا و آب های آن دارای مرجان های بی نظیری است. گردشگران در این جزیره می توانند با قایق های کف شیشه ای، به تماشای این مرجان ها بروند. در اینجا امکان شنا، غواصی، ورزش های آبی مثل اسکی روی آب و موج سواری برای همه وجود دارد و رستوران آن نیز با غذاهای لذیذ دریایی از گردشگران پذیرایی می کند.

پارک سنگ های چند میلیون ساله و مزرعه کروکودیل ها

پارک سنگ های چند میلیون ساله و مزرعه کروکودیل ها ( Million Years Stone Park & Crocodile Farm ) در 9 کیلومتری شهر پاتایا قراردارد و در آن گیاهان زیبا، درختان و صخره های عظیم الجثه با قدمت چند صد سال و چند میلیون سال وجود دارند. در قسمتی از این پارک، مزرعه کروکودیل ها وجود دارد که بیش از 1000 کروکودیل را در خود جای داده است. حیوانات دیگری هم از جمله فیل ها، گربه ماهی های غول پیکر،مارماهی هایی از آمازون، گونه هایی از اسب ها و خرس های کمیاب، شیر، ببر، شتر و آهو در این پارک وجود دارند. هر روزه نمایشی جذاب و هیجان انگیز از کروکودیل ها نیز اجرا می شود.

بانجي چامپينگ

یکی از تفریح های لذت بخش که در پاتایا از جاهای دیگر ارزانتر تمام می شود بانجی (Bungy Jump) است. در شهر زیبای پاتایا دو مجموعه بانجی هست که خدمات هردو به هم شبیه است و فرق زیادی نمی کند که به کدام آنها برویدو هردو هم از ایمنی نسبتا قابل قبولی برخوردارند. پریدن از ارتفاع ٥٠ متری تجربه ای فراموش نشدنی برای هر آدم ماجراجو می تواند باشد . همچنینی منظره ای که سر راه (ازبالای سکو تا سطح آب است ) می بینید بسیار زیبا و رویایی است و جالب تر اینکه احتمالا تماس کوتاهی هم با آب در انتهای مسیر خواهید داشت تا تجربه برخورد با زمین را هم داشته باشید. در ضمن امکان پرش در شب و زیر نور ماه و همچنین برگزاری یک جشن کوچک با همراهان به افتخار زنده بودنتان وجود دارد . هنگام پرش شما از عملیات شجاعانه ای که انجام داده اید عکس و فیلم تهیه شده و در خاتمه روی یک لوح DVD به شما هدیه می دهند و می توانید یک دست لباس با نشان بانجی جامپ هم دریافت کنید.

مینی سیام

مینی سیام ( Mini Siam ) نزدیک مرکز پاتایا قرار دارد و در آن ماکت های کوچکی از آثار تاریخی مشهور جهان و تایلند قرار دارد.

مینی سیام سومین مجموعه مینیاتوری بعد از نمونه های مشابه آن در هلند و تایوان است که بیش از 100 مدل مینیاتوری از آثار تاریخی و باستانی جهان را در مقیاس 1:25 در خود جای داده است.  آثاری همچون معبدهای معروف تایلند مانند معبد بودای زمردین، برج ایفل، مجسمه آزادی، برج کج پیزا و تخت جمشید جزو این مجموعه هستند.

سیام نام قدیم کشور هزار معبد یعنی تایلنداست و در مسیر ورودی شهر پاتایا قرار دارد. تخمینی که از آمار بازدید توریستها و مردم تایلند از این پارک زیبا زده شده است درحدود 10 میلیون نفر در سال است.

باغ وحش ببرها، موزه ریپلی، موزه هنری بطری های شیشه ای، معبد چای مونگخون، باغ استوایی نانگ نوچ، دنیای زیر آب، خانه مقدس حقیقت، دهکده فیل ها و... از دیدنی های دیگر پاتایای تایلند هستند.

مراکز خرید

چندین مرکز خرید در پاتایا وجود دارد و لباس های مارکدار به آسانی در دسترس هستند. یکی از بدترین اشتباهات بازدیدکنندگان به همراه داشتن چمدان های پر می باشد چراکه خرید با صرفه در پاتایا بسیار وسوسه انگیز است. در مراكز خريد اين شهر ميزان وسیعی از فرصت های خرید از ابریشم تا وسایل آنتیک فراهم می باشد که از جمله آنها می توان به بیگ سی، لوتوس، رویال گاردن، سنترال فستیوال، اوت لت، کارفور، مایک و فودلند اشاره کرد.

همچنین یک سری بازارهای خیابانی هم وجود دارند که در طول یک خیابان تشکیل می شوند. واکینگ استریت ( Walking Street ) یکی از معرفترین خیابان هاست.

حمل و نقل عمومی

گردشگران در طول اقامت خود در پاتایا می توانند از وسایل نقلیه مختلف برای سفرهای درون شهری استفاده کنند.
تاکسی های پاتایا در رنگ های مختلف وجود دارد و همگی با سیستم تاکسی متر کار می کنند. ورودی تاکسی برای ۱ تا ۴ نفر یکسان بوده و معادل ۳۵ بات است و به ازای مسافت و زمان به این مبلغ اضافه می شود.
وسیله نقلیه سنتی ديگر توک توک است که در پاتایا مورد استفاده قرار می گیرد و در واقع یک موتور سه چرخه است که معمولا هزینه آن به طور توافقی بین راننده و مسافر تعیین می شود.
به علت ساحلی بودن يك وسيله ديگر این شهر، در واقع وانت بارهایی دارای صندلی هستند و هزینه آنها برای هر نفر ۱۰ بات است. موتور سیکلت نیز وسیله ای است که با پرداخت توافقی، معمولا 20 تا 40 بات، می توانید مورد استفاده قرار گيرد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► درقاب تصویر/آبشار کبودال
روستای خور مناسب تهرانی ها ◄

مطالب مرتبط
بنر