گردشگری/ جاذبه های گردشگری باکو

سه شنبه ، 30 مهر 1392 ، 05:05

باکو یا بادکوبه پایتخت کشور کوچک آذربایجان از جمله کشورهای استقلال یافته پس ار فروپاشی شوروی سابق است.

 

به گزارش بانکی دات آی آر، باکو بزرگترین شهر و البته بزرگترین بندر این کشور است. بد نیست بدانید که شهر باکو پیوند خواهرخواندگی با شهر تبریز در ایران خودمان دارد

موقعیت جغرافیایی

این شهر بر ساحل غربی دریای خزر در شبه جزیره آب‌شوران قرار دارد و یکی از مناطق نفت‌خیز جهان به شمار می آید.

شرایط آب و هوایی

جمهوری آذربایجان دارای چندین نوع اقلیم آب و هوایی متنوع می باشد. درجه هوای متوسط در مناطق جلگه‌ای شمال و شرق کشور تا ۶ درجه سانتیگراد در زمستان و ۲۶ درجه سانتیگراد در تابستان می‌‌رسد، در حالیکه در مناطق کوهستانی غربی (قره باغ) زمستانها تا 12- درجه در زمستان و ۱۲ درجه سانتیگراد در تابستان می‌‌رسد. بطور کلی شمال و شرق کشور دارای آب و هوای نسبتاً خشک و کوهستانی است در حالیکه منطقه جنوب شرقی آب و هوای مرطوب و ملایمی دارد. مناطق غربی شامل قره باغ و نخجوان نسبتاً مرطوب و کوهستانی هستند. مناطق مرکزی شامل جلگه‌های وسیع مستعد کشاورزی بوده و توسط رود کر سیراب می‌شوند.

اقتصاد باکو

واحد پول جمهوری آذربایجان مانات آذربایجان است که هر مانات تقریبا برابر ۱۲۰۰ تومان است و هر مانات برابر ۱۰۰ کوپک است و هر دو مانات یک شیروان است.

دیدنی ها

ایچری شهر


بافت قدیم شهر باکو ،که از آن با نام ارگ باکو نیز یاد می‌شود به تدریج مابین قرون 11 تا 19 میلادی ساخته شده است .این شهر محصور از دوران پارینه سنگی تاکنون محل سکونت انسان بوده است و فرهنگ و تمدنهای مختلفی چون را در خود جای داده است.این قسمت شهر در شمال غربی خلیج باکو واقع شده و جزو دیدنیترین مکان‌های باکو بشمار می‌رود که در سال 2000 میلادی در شمار میراث جهانی یونسکو قرار گرفت .ایچری شهر دارای 23 محله، 2 کاروان سرا، 3 چشمه آب، میدان بازار و ...می باشد که جذاب‌ترین مکان آن قلعه دختر(qiz qalasi) است

قلعه دختر

برای رسیدن به بالای برج دختر باید پله های مارپیچ را طی کنید تا از بالای آن نمای ۳۶۰ درجه از شهر را ببینید. این قلعه که به زبان ترکی «قیز قله‌سی» گفته می شود، ۲۹٫۵ متر طول، ۱۶ متر عرض و ۶ طبقه دارد. جالب است که در گذشته این قلعه نیایشگاه آناهیتا و زرتشتی ها بوده است. این برج جزو میراث جهانی یونسکو است.

قوباستان


قوباستان کوه آتشفشانی عجیبی است که می توان انواع حجاری های روی سنگ عصر سنگ و برنز را روی آنها مشاهده کرد. این کوه نیز از دیگر جاذبه های شهر باکو است.

بِش بارماک داغی (Beshbarmaq Dag)


«بش بارماک داغی» به معنای «کوه پنج انگشت» یکی از جاذبه های طبیعی آذربایجان است و حدود ۵۲۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است. این کوه یکی از مکانهای مقدس اذربایجان نیز هست و برای آذربایجانی ها ارزش بسیاری دارد.

زیارتگاه بی بی حکیمه، تالار ملی باله، پارک مفاخر، لاهیج، شکی، ارگ قدیمی باکو و یانار داغ از دیگر دیدنی های باکو هستند.

مراکز خرید

تنوع كالاها در طول چند ساله گذشته رشد چشمگیری یافته و با توجه به بهای مناسب آنها، باكو را مبدل به مقصدی مناسب برای خرید نموده‌اند. البته بسیاری از كالاها از تركیه وارد می‌شوند، اما فرش و گلیم، اشیاء عتیقه، ظروف كریستال و عروسك‌های روسی محبوب‌ترین كالاها را نزد خریداران تشكیل می‌دهند. فروشگاه‌ها و مراكز خرید در سطح شهر باكو پراكنده‌اند. در نزدیكی میدان فواره می‌توانید تراكم فروشگاه‌های فرش، لوازم الكتریكی و عروسك‌های سنتی ماتریوشكا را شاهد باشید. بازار‌های روباز و دكه‌های خیابانی بسیاری نیز در باكو وجود دارند كه هرآنچه می‌توانید تصور كنید را به فروش می‌رسانند. شهر كهن باكو نیز مملو از فروشگاه‌های سوغات، عتیقه و صنایع دستی است.

مركز خريد پارك بلوار يك مركز بزرگ 6 طبقه با 99 فروشگاه براي هر نوع سليقه مي باشد. اين مركز تنها 5 دقيقه با ايستگاه ساحل فاصله دارد. اين مركز داراي سينما،‌ محل بازي كودكان و رستوران با مناظر زيباي درياي خزر مي باشد. فروشگاهاي Adidas و Benetton - Debenhams - Jack Jones - Mango - Nike در اين مركز شعبه دارند.

حمل و نقل عمومی

حمل و نقل در باکو با استفاده از هواپیما از طریق فرودگاه بین المللی حیدرعلی اف، مترو با پیشینه ای چهل ساله ، تاکسی  و نیز اتوبوس انجام می گیرد. همچنین باکو دارای حمل و نقل از طریق دریای خزر نیز هست و از جمله بنادری که باکو با آنها از طریق حمل و نقل دریایی در ارتباط است، بنادر انزلی و نوشهر در ایران می باشد

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► گزارش/ تبریز توسعه یافته ترین شهرایران!
گردشگری/ جاذبه های گردشگری پکن ◄

مطالب مرتبط
بنر