گردشگری/ جاذبه های گردشگری آنکارا

يكشنبه ، 5 آبان 1392 ، 05:53

آنکارا، پایتخت همسایه ما ترکیه و دومین شهر بزرگ این کشور پس از استانبول است. این شهر قلب سیاسی سرزمین ترک هاست و از جمله نقاط گردشگر پذیر ترکیه به شمار می آید.

به گزارش بانکی دات آی آر، آنکارا شهری جدید و نسبتا مدرن است که ترک ها استانبولی و کردهای زیادی در خود جای داده است و می تواند مقصد خوبی برای توریست های ترکیه باشد.

موقعیت جغرافیایی

این شهر از شمال با استانهای چانکیری و بلو، از غرب با اسکی شهیر، و از شرق با استان کیرشهیر هم مرز است.

شرایط آب و هوایی

وضعيت آب وهواي آنكارا مانندبيشتر شهرهاي تركيه است.به عبارت ديگر درتابستان گرم ودر زمستان سرد وبرفي است.اين شهر درميان 4كوه واقع شده است كه كراي گودي درجنوب،ادريس درشرق،ايلماداغ در شمال و چال درجنوب شرقي قرار دارند.درميان قسمت  جنوب شرقي 3رودخانه درجريان است.دماي هواي آنكارا درمركز منطقه فلات تركيه ازميانگين صفردرجه سانتيگراد درماه ژانويه به ميانگين 23درجه سانتيگراد درماه ژوئيه تغييرمي يابد.

اقتصاد آنکارا

آنكارا يكي از شهرهاي مهم و بزرگ تجاري كشور تركيه محسوب مي شود. رشد اقتصادي اين شهر بيشتر در زمينه هاي صنعت ، بانكداري ، حمل و نقل ، ارتباطات و گردشگري بوده است بطوريكه اين رشد اقتصادي در اقتصاد اين كشور تاثير گذار شده است.

اين شهر در صنعت كشاورزي داراي محصولات برجسته اي مانند زردآلو ، انجیر ، آلبالو ، گردو ، فندق ، انار و تخم مرغ ، فلفل گیاهی سبز مي باشد.

اين شهر در بخش صنعت نساجي و صنايع پوشاك نيز سهم بزرگي در اقتصاد كشور تركيه دارد.
همچنين اين شهر مركز صنايع خودرو سازي ، توليد تلويزيون و لوازم الكترونيكي ، اسباب بازي هاي الكترونيكي و لوازم خانگي محسوب مي شود.

زير ساختهاي فرهنگي و آموزشي در اين شهر باعث توسعه دانشگاههاي مدرن ، سالن هاي تئاتر و اپرا و همچنين خصوصي سازي در صنايع گردشگري شده است و اين امر سبب شده است كه منابع و فرصتهاي شغلي متعددي براي مردم منطقه ايجاد شود.

دیدنی ها

مقبره آتاتورک


مقبره آتاتورک آنکارا ،بنیانگذار جمهوری ترکیه،واقع بر روی یک تپه خیره کننده در بخش "آنیتپ" شهر، در سال ۱۹۴۴ بنا شد و در 1953 کامل شده. یک هم جوشی شگفت انگیز بین ایده های معماری باستانی و مدرن است و به عنوان یک دستاورد معماری مدرن ترکیه بدون رقیب باقی مانده است. بنایی است ساده که حیاط بزرگی پوشیده با کفپوش های موزاییکی دارد.

حمام رومی


حمام رومی بنایی که سمبل استقلال آتاتورک ومردم ترک در مبازرات استقلال طلبانه است، در قسمت شمالی میدان اولتوس و در خیابان چانکری قرار گرفته است.اینها حمام هایی تاریخی هستندکه قدمت آنها به قرن سوم بعد از میلاد مسیح می رسد.
اطاق سرد ،اطاق خنک و یک اطاق گرم که در زمان امپرطور Caracalla.به افتخار آسلپیوس ،خدای طب ساخته شد.امروزه شما می توانید سیستم گرمایش قدیمی و اطاق مخصوص پوشیدن لباس ها را ببینید.

مسجد حاجی بایرام


این مسجد در محله اولوس بعد از معبدآگوستوس قرار دارد ودر اصل در سال 28-1427 ساخته شده و در کنار آرامگاه صوفی نامدار حاجی بایرام ولی ( بنیان گذار فرقه بایرامی واقع شده است. این مسجد توسط معمار سینان در قرن 16 و توسط یکی از نوه های حاجی بایرام ولی در سال 1714 ساخته شده است امروز این مسجد مشخصات مساجد قرن 17 و 18 را نشان می دهد.

آبهای گرم و معدنی شهرستان " هایمانا"


آبهای گرم و معدنی شهرستان " هایمانا" در جنوب آنکارا نیز یکی دیگر از منابعی است که پیشینه تاریخی داشته و در دوران رومیها، بیزانسیون، سلجوقیان و عثمانیان همواره مورد استفاده بوده است. نام سابق شهرستان "هایمانا" یعنی " یابان حامامی " و نیز فعالیتهایی که در قرن نوزدهم برای انتقال بخشی از این آبهای شفا بخش به آنکارا انجام گرفته است، اهمیت زیاد این منابع را نشان میدهد.

ارگ آنکارا، مسجد اهی الوان، معبد آگوستوس، موزه تمدن های آناتولی، موزه فرهنگ شناسی و مسجد اصلان حانه از دیگر دیدنی های آنکارا هستند.

مراکز خرید

بازدید کنندگان آنکارا معمولا مایل هستند از فروشگاه های قدیمی در چیکریکچیلار یوکوشو نزدیک به اولوس دیدن کنند. خیابان مسگران يا باکیرجیلار چارشیسی محبوبیت خاصی دارد و بسیاری از اشیای جالب قدیمی و جدید را ،علاوه بر اشیای مسی، می توان در اینجا یافت، مانند جواهرات، فرش، لباس، عتیقه جات و کارهای سوزن دوزی شده و غيره.

با رفتن به بالای تپه به سمت دروازه ارگ، می توانید مغازه های جالب بسیاری را ببینید که ادویه جات، میوه های خشک شده، آجیل و هر نوع محصول دیگری را می فروشند.

اینجا مجموعه ای است بزرگ و بسیار تازه. مراکز خرید مدرن بیشتر در کیزیلای و در خیابان تونالی هیلمی واقع در چانکایا یافت می شوند. این منطقه شامل بازار مدرن کاروم و همچنین برج آتاکوله در چان کایا می باشد. از بالای آتاکوله در ارتفاع 125 متری، منظره با شکوهی بر فراز تمام شهر وجود دارد. رستوران چرخانی نیز وجود دارد که در آن می توان به شکل آسوده تری از کل چشم انداز لذت برد. گالریا در اومیت کوی ، مرکز بیل کنت ، آرمادا در سوگوت اوزو ، میگروس آك کپرو و کارفور در باتی كنت سایر فرصتها برای یک خرید مدرن هستند.

حمل و نقل عمومی

فرودگاه بين المللي آنكارا در 35 كيلومتري شمال اين شهر واقع شده است كه شما مي توانيد با قطار به اين فرودگاه رفت و آمد كنيد.

حمل و نقل عمومي در اين شهر مبتني بر تاكسي اختصاصي ، اتوبوس و مترو مي باشد.

متر وسيله اي است كه شما مي توانيد با آن به اكثر نقاط شهر سريعا سفر كنيد.

وسيله ديگر اتوبوس بوده و شما مي توانيد از استگاه هاي اتوبوس براي رسيدن به مركز شهر استفاده نموده و از ايستگاه اصلي به تمام مراكز ديدني كه در 5 كيلومتري جنوب غربي شهر قرار گرفته سفر كنيد.
وسيله ديگر تاكسي است. تاكسيهاي اين شهر تماما به رنگ زرد بوده و محاسبه نرخ كرايه با استفاده از تاكسي متر انجام مي گيرد. نرخ اوليه تاكسي متر در بدو ورود به وسيله در حدود 2 دلار مي باشد و پس از طي يك مسير 10 كيلومتري در حدود 20 الي 30 دلار با توجه به وضعيت ترافيك مي بايست پرداخت نمود. اين تاكسيها فقط به صورت اختصاصي اقدام به سوار نمودن مسافر مي نمايند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================


► گردشگری/ جاذبه های گردشگری قبرس
گردشگری/ جاذدبه های گردشگری کوالالامپور ◄

مطالب مرتبط
بنر