گردشگری/ جاذبه های گردشگری آلانیا

سه شنبه ، 28 آبان 1392 ، 06:53

آلانیا، یکی از شهرهای ترکیه و نسبتا نزدیک به آنتالیای معروف است و سالانه گردشگران زیادی را از سراسر جهان به خود جذب می کند.

به گزارش بانکی دات آی آر، این شهر که زمانی در سیطره ی ایرانی ها، رومی ها و یونانی ها بوده اکنون یکی از مقصدهای گردشگران سفر کرده به ترکیه است.

موقعیت جغرافیایی

این شهر در جنوب کشور ترکيه، که شمال آن به کوههاي توروس و جنوب آن به درياي مديترانه محدود است و در 120  کيلومتري شرق شهر آنتاليا قرار دارد

شرایط آب و هوایی

آلانیا دارای آب و هوای معتدل مدیترانه‌ای است. زمستان‌های شبه‌جزیره آلانیا، بارانی و مرطوب و تابستان‌های آن، گرم و خشک است. میانگین گرمای سالانه آن ۱۹ درجه سانتی‌گراد و دمای آب دریا ۲۱ درجه سانتی‌گراد است.

دیدنی ها

قلعه آلانيا

محل اصلي گردشگري شهر آلانياست. تنها قلعه باقيمانده از دوران سلجوقي است كه تا به امروز حفاظت شده است . اين مجموعه شامل تعداد زيادي از بناهاي تاريخي مانند کاخ ها، مساجد و مقبره مي باشد. قلعه قرون وسطي با سه دامنه از ديوار، 83 برج و 140 کنگره در 250 متر بالاي يک شبه جزيره سنگي با پيش رفتگي به درياي مديترانه واقع شده است. اين قلعه توسط ديواري به طول 6.5 کيلومتر احاطه شده است. بيشترين بخش قلعه در قرن 13 با نظارت سلطان سلجوقي در پي پيروزي شهر در محل خرابه هاي قلعه روم در سال 1220 توسط علاءالدين کي قباد اول به عنوان بخشي از ساختمان که شامل قلعه سرخ مي باشد ساخته شد. اين قلعه داراي  چندين دروازه مي باشد. يکي از بزرگترين آنها نقاشي زيبايي روي آن مي باشد. امروزه اين ساختمان، موزه هواي آزاد است . اين قلعه كه داراي 3 رديف حصار مي باشد از قلعه هاي دروني و بيروني تشكيل يافته است . اين قلعه شامل كليساي آيا يورگي ، مسجد سلطان سليمان قانوني ، آرامگاه سلطان آكشابه ، حمام سلجوقي ، اماكن باستاني ، آرامگاه سيتي زينب كاخ سلطان علاء الدين ، آب انبارهاي كوچك و بزرگ ، فانوس دريايي و زندان بوده و يك خزانه تاريخي است.

برج سرخ


برج سرخ داراي بنايي 8 ضلعي که نماد 13 شهر مي باشد در بندر آلانيا واقع شده است. ساخت و ساز ساختمان در زمان سلطنت سلطان سلجوقي آناتولي علاء الدين (1KAY QUBADH )  شروع شد و در سال 1226 تکميل شد. سلطان، معمار تکميل کننده بنا ابوعلي رها را از حلب سوريه به آلانيا براي تکميل ساختمان آورد. نام اين برج برگرفته از رنگ آجر قرمزي است که در سنگهاي بريده شده قسمتهاي تحتانياستفاده شده است. بين جبهه شرقي و غربي اين قلعه كه هنوز هم  با استحكام زيادي سرپا ايستاده است بواسطه موقعيت محل استقرار آن ، داراي يك اختلاف ارتفاع 2 متري است . اين قلعه 8 ضلعي در 5 طبقه و شامل همکف مي باشد. از وسط طبقه همكف تا طبقه پنجم يك پلكان وجود دارد . اين قسمت كه بعنوان آب انبار مورد استفاده قرار مي گرفت ، ستون فقرات قلعه محسوب مي گردد. مخزني در وسط برج وجود دارد که نور خورشيد  به آن مي تابد. اين برج به  منظور محافظت ازبندر و کارخانه کشتي سازي ازحملات نيروي دريايي و براي مقاصد نظامي در طي قرن ها استفاده شده است. در سال ???? طبقه اول براي بازديد از برج آماده و تبديل به موزه مردم شناسي شد.

غار داملاتاش


این غار  در سال 1948 در حالي که کارگزان ساختمان در بندر کار مي کردند پيدا شد. قنديل هاي شگفت انگيز 15000 سال و استالاگميتها به تمام اشکال ممکن در داخل موجود مي باشد. از آن زمان به بعد اين غار تحت حفاظت بود و مطالعات متعدد بر روي آن آغاز شد. همراه با زيبايي طبيعي غار داملاتاش و فضاي بزرگ آن باعث مي شود افرادي که بيمار آسم بهتر شوند. اگر شما مبتلا به چنين بيماري هستيد قطعا بايد از غار داملاتاش بازديد کنيد. اين غار مکان مناسبي براي گردشگران که در آن علاوه بر ديدن مناظر خارق العاده  طبيعي امکان ديدن سنگهايي تغيير شکل يافته نيز وجود دارد ، در اين غار ديوارهاي سنگي که به طرز خارق العاده در طول زمان تغيير شکل داده تصاوير بسيار زيبايي را خلق کرده اند. در همين محدوده موزه باستان شناسي و قوم نگاري نيز وجود دارد که بازديد از آنها نيز خالي از لطف نمي باشد .

 

تور قايق بادباني بر روي رودخانه ماناوگات


اين سفر در طول دره زيبا و معروف ماناوگات و آبشار آن انجام مي شود. در طول سفرمان شما از مناظر شگفت انگيز و زيباي آن لذت مي بريد. اين آبشارها مرتفع نيستند و اين آبها شفاف و همواره خروشان و با قدرتي که به صخره ها مي خورد منظره زيبايي درست مي کنند.

پارک آبی، غواصی و دلفیناریوم از دیگر دیدنی ها و جاذبه های گردشگری آلانیا هستند.

مراکز خرید

هر جمعه در مرکز شهر يکي از بزرگترين بازارهای ميوه و سبزي برپا می شود. شما مي توانيد در اين مکان با قيمت مناسب از يک ميان وعده بزرگ لذت ببريد.

همچنین مراکز خرید میگروس، سونث سنتر، داملاتاش و آلانیوم مراکزی هستند که می توانید خریدهای خوبی درشان داشته باشید.

حمل و نقل عمومي

وسايل حمل و نقل عمومي زيادي از نزديک ترين جاده به هتل شما وجود دارد. ميني بوس هايي که به آن دلموش مي گويند به طور مرتب در جاده ها وجود دارد. هزينه اتوبوس و ميني بوس بسيار خوب و منطقي مي باشد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► زبان رومانو، خط لاتين در 100 کیلومتری تهران!
درقاب تصویر/آبشار شاهاندشت و دیدنی هایش ◄

مطالب مرتبط
بنر