گردشگری/ جاذبه های گردشگری کیپ تاون

يكشنبه ، 22 دی 1392 ، 07:38

کیپ تاون، دومین شهر بزرگ آفریقای جنوبی و محبوبترین مقصد گردشگری در آفریقا است.

 

به گزارش بانکی دات آی آر، کیپ تاون مرکز اداری کشور آفریقای جنوبی است و پارلمان این کشور در این شهر قرار گرفته است.

این شهر بیش از هر چیز به خاطر بندری بودن و مراتع سرسبزی که دارد بر سر زبان هاست.

موقعیت جغرافیایی

این شهر در جنوب غربی کشور در کنار دماغه امید نیک و دقیقاٌ در جنوبی ترین بخش های قاره آفریقا قرار گرفته است.

شرایط آب و هوایی

این شهر آب و هوای مدیترانه‌ای دارد، یعنی زمستان‌هایی معتدل و مرطوب و تابستان‌هایی خشک و گرم. به طور میانگین، دمای هوای شهر در ماه‌های زمستانی حداکثر ۱۸ درجه و حداقل ٨/٥ درجه بالای صفر است. گاهی یکی دو هفته‌ای در فوریه یا اوایل مارس گذار بادهای گرم به کیپ‌تاون می‌افتد و هوای شهر را حسابی گرم می‌کنند، گرچه این موج گرما خیلی طول نمی‌کشد. اواخر بهار و اوایل تابستان هم ممکن است بادهای شدیدی از جنوب شرقی بوزند که محلی‌ها آن‌ها را «پزشکِ کیپ» می‌نامند، چون آلودگی هوا را کاهش می‌دهند.

اقتصاد کیپ تاون

اين شهر از بازار پر رونق ساخت و ساز در زمينه املاك و مستغلات بهره مند شده است و داراي برنامه هاي نوسازي شهري گسترده اي تحت عنوان مشاركت كيپ تاون (Cape Town Partnership) مي باشد. هدف اصلي اين طرح احداث ساختمان هاي جديد و بازسازي بسياري از مناطق شهر است.
کیپ تاون
داراي شركت هاي بزرگ تجاري است كه بيشتر در زمينه هاي حمل و نقل ، معماري ، ساختمان سازي ، پتروشيمي ، استخراج نفت و گاز در سواحل اقيانوس اطلس ، استخراج معادن و كشتي سازي مشغول به فعاليت مي باشد.
اين استان همچنين مركز توسعه انرژي براي كشور آفريقاي جنوبي محسوب مي گردد بطوريكه نيروگاه هسته اي كوابرگ (Koeberg) تامين انرژي غرب استان را بر عهده دارد.
کیپ تاون مركز مهم گردشگري در آفريقاي جنوبي است بطوريكه سالانه بيش از 1.5 ميليون توريست بين المللي از اين شهر بازديد به عمل مي آورند.

دیدنی ها

دماغه امید نیک


دماغه امید نیک خشکی صخره ای اقیانوس اطلس در آفریقای جنوبی است و بعبارتی جنوب غربی ترین نقطه قاره آفریقا ست . به جهت سوابق تاریخی و جغرافیائی دماغه امید نیک به اشتباه جنوبی ترین منطقه آفریقا شناخته شده ولی در واقع جنوبی ترین نقطه آفریقا Cape Agulhas است که در 150 کیلومتری دماغه امید نیک واقع شده است . از نظر اقیانوس شناسان کیپ اگالس همان منطقه ای است که آبهای سرد اقیانوس اطلس و آبهای گرم اقیانوس هند را به هم پیوند میدهد. اما از آنجا که دماغه امید نیک در طی سالیان دراز برای دریانوردان از اهمیت خاصی بر خوردار بوده بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و گاهی محل تلاقی آبهای دو اقیانوس را دماغه امید نیک دانسته اند. اولین اروپائی که به دماغه رسید دریانورد پرتقالی : دایاس بود که در سال 1488م. به این نقطه رسیده و آن را دماغه طوفانها نامید . پس از بازگشت به کشورش در گزارشی به پادشاه در باره سفر خود و مشکلات آن گفت . جان دوم پادشاه پرتقال نیز برای تشویق دریانوردان به ایجاد مسیر دریائی از اروپا به شرق و هند ، نام دماغه را به دماغه امید نیک تغییر داد و این نقطه عطفی برای در یانوردان در تلاش برای برقراری مسیر مناسب دریائی برای شرق دور بود . واسکودوگاما نیز در سال 1497م. ماموریت یافت تا با گذر از دماغه امید نیک به هندوستان برود .

کوه تابل

کوه تابل خود یکی از جاذبه های کیپ تاون است این رشته کوه که دربلندترین نقطه 1806 متر ارتفاع دارد نمایی فوق العاده زیبا را از شبه جزیره کیپ که شهر کیپ تاون را در خود جای داده در معرض دید قرار می دهد و دامنه این کوه پوشیده از پوشش گیاهی فوق العاده متراکم و زیبایی است و به همین دلیل تنها راه صعود به قلل این مجموعه از طریق دامنه غربی است که به دلیل وفور سنگ های گرانیتی از پوشش گیاهی تنگ تری برخوردار است البته در شمال کیپ تاون تله کابینی تعبیه شده که علاقه مندان را به بلندترین نقطه کوه تابل می برد.

موزه افریقایی کیپ تاون

در این موزه اسناد و مدارک تاریخ طبیعی و مردم شناسی مردم جنوب افریقا وجود دارد اشیایی که تاریخ اصلی ناحیه بومی مردمان این منطقه در مجموعه ای گرد آمده در این موزه همچنین آسمان نما نیز وجود دارد.

وین فورت یارد

وین فورت یارد در پرق کیپ تاون هم خالی از لطف نمی باشد فورت وین یارد مجموعه ورزشی بزرگی است که حد فاصل خیابان های بلوار غربی پرتزوود و خیابان بیچ قرار گرفته واستادیوم گرین پوینت را که تنها استادیوم فوتبال کیپ تاون است در خود جای داده و همچنین مجموعه های متفاوت و بزرگی برای انواع ورزش ها در آن احداث شده است. در این مجموعه زمین گلفی وجود دارد که از شهرت جهانی برخوردار است و در ضلع غربی آن دو بیمارستان نیوساموست و سیتی هاسپیتال قرار دارند و در آن سوی خیابان پورتزوود ودر مجاورت موج شکن های ویکتوریا و الفرد و گرونیه و ویکتوریا قرار گرفته که یکی از بزرگترین مراکز خرید کیپ تاون است و بنای عظیم 11 طبقه آن تعداد بی شماری فروشگاه کوچک و بزرگ را در خود جای داده است.

اندکی پایین تر از مرکز خرید ویکتوریا آکواریوم دریایی دو اقیانوس قرار گرفته که مجموعه ای عظیم است و راهروهای شیشه ای آن بینندگان را به دنیای زیر آب می برد و همچنین در محفظه های این آکواریوم ها گونه متفاوت جانداران دریایی را در خود جای داده اند این آکواریوم در مجاورت مخزن الفرد قرار دارد که فضای آبی نسبتاً‌ وسیعی است که برای ورزش های دریایی چون موج سواری اختصاص داده شده است.

مراکز خرید

خیابان های عریض کیپ تاون به همراه فروشگاه های مملو از کالا مکانی مناسب برای خريد است، برخي از اين فروشگاهها و شاپينگ سنترها (Shopping Centers) عبارتند از وي اند اي واترفورت (V & A Waterfront) ، كانال واك (Canal Walk) ، استاديوم آن مين (Stadium on Main) ، روندبوش (Rondebosch) ، تاورن آف د سيز (Tavern of the Seas) ، تيگر ولي (Tygervalley) و گرين پوينت ماركت (Green Point Market)

حمل و نقل عمومی

فرودگاه بین المللی کیپ تاون دومین فرودگاه بزرگ آفریقای جنوبی و سومین فرودگاه بزرگ قاره آفريقا است. این فرودگاه آشیانه مرکزی شرکت هواپیمایی ساوت افریکن ایرویز (South African Airways) و دروازه ورود گردشگر به آفریقای جنوبی است.
استفاده از اتومبیل شخصی و تاکسی رایج ترین روش جابه جایی در اين شهر می باشد و اجاره اتومبیل بهترین گزینه است.
حمل و نقل عمومی در اين شهر بسیار نادر و اغلب ناقص است. اين شهر مترو ندارد ولی به جای آن از سیستم تراموایی قوی و کارآمدي بهره مند است.
در اين شهر تاكسي به سختي پيدا مي شود و با وجود مجهز بودن تاكسي ها به سيستم تاكسي متر ، قيمتها توافقي است. براي به خدمت گرفتن تاكسي بهتر است از محل اقامت خود با شركتهاي تاكسيراني تماس بگيريد تا براي شما تاكسي بفرستند كه در اين صورت نرخ بر اساس تاكسي متر محاسبه مي گردد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► گردشگری/ جاذبه های گردشگری کرابی
گردشگری/ جاذبه های گردشگری رم ◄

مطالب مرتبط
بنر