قونیه و جاذبه گردشگری

سه شنبه ، 28 مهر 1394 ، 09:37

بانکی دات آی آر: قونيه شهر مولانا قونيه يكي از وسيعترين استانهاي تركيه است . مركز آن شهر قونيه در شمال آناطولي در 37 درجه و 52 دقيقه عرض شمالي و 33 درجه و 31 دقيقه طول شرقي به ارتفاع 1027 مترازدرياقرارگرفتهاست.
به علت واقع شدن آن بر سر راهي كه از سراسر آناطولي را قطع مي كند ، از دير زمان اهميت خود را حفظ كرده است.
نام شهر در منابع كهن به صورت ايكونيون Iكونيوم  و استانكونا  آمده است. ايكونيون ازكلمه ايكون  به معني تصوير و صنم گرفته شده است. طبق روايات بر اين شهر ازدهايي چيره شده بود گهگاه به شهر حمله مي كرد و گروهي از زنان ودختران را مي بلعيد. پرسيوس پسر زوپيتر اين ازدها را كشت و مردم شهر را از بلاي او رها كرد. مردم شهر به پاس اين رشادت، تصوير پرسيوس را به يكي از دروازه هاي شهر آويختند. شهر را به مناسبت آن ايكونيون مي گفتند .

جاذبه های گردشگری قونیه :

موزه مولانا
پدر مولانا جلال‌الدين (سلطان العلماء) از طرف سلطان سلجوقي به بهاءالدين ولد در سال 1274 يك باغچه هديه شده و اين تربت در سال 1396 با مناره‌اي از چيني روكشي شده است. اين جا كه به عنوان تربه مولانا جلال‌الدين شناخته شده بود.

مسجد علاءالدين
اين مسجد از قديم‌ترين آثار تاريخي دوران سلجوقيان بوده و در روي تبه علاءالدين بنا شده است. در دوره ركن‌الدين مسعود اول سلطان سلجوقي،بنا شروع به ساخته شدن شد و در زمان علاء الدين کيقباد اول به اتمام رسيد  در محوطه مسجد مزارهاي مسعود يك، قليچ آرسلان، ركن‌الدين سليمان دو، غياث‌الدين كيخسرو، قليچ آرسلان چهار و غياث‌الدين كيخسرو سه قرار دارد.

باغ هاي مرام
مرام در قسمت جنوب شرقي كوه تكلي در دامنه‌هاي اين سرزمين بنا شده است. باغهاي مرام قديم در 5-6 كيلومتري غربي شهر شروع و به دره‌اي كه در قسمت سرسبزي واقع شده است منتهي مي‌گردد. امروزه اين منطقه بر اثر ساختمان سازي باريك شده است.

كليسترا – گوك بورت
روستاي گوك بورت به فاصله 55 كيلومتري شهر قونيه قرار دارد. عزيز پائولوس كه نامش در انجيل ذكر شده، در سفرهايش از ليسترا كه در 15 كيلومتري كليسترا واقع شده و از همان فرهنگ حاكم بر كليسترا برخوردار بوده استفاده كرده است اين مسير راه مشهور بين ايكونيون (قونيه) پيديا آنتوچيا (يالواچ) بوده است. هنوز در اين مكان باستان شناسي و كاوش ادامه دارد.

مجسمه فاسللر
يكي از بزرگترين مجسمه‌هاي سنگي دنيا مي‌باشد. مجسمه سنگي خدا را نشان مي‌دهد كه در بالاي تپه‌اي بين دو شير قرار گرفته است.

افلاطون پيناري
افلاطون پيناري در زمان هيتيت‌ها به عنوان يك هيكل مقدس آب بنا شده است و از شهر بيشهر 22 كيلومتر فاصله دارد. اين مجسمه‌ها خداياني را نشان مي‌دهد كه آسمان را حمل مي‌كنند كه نشان دهنده ارتباط بين زمين و آسمان مي‌باشد.

ارگلي
در 145 كيلومتري شهر قونيه قرار دارد. از آثار تاريخي و مشهور واقع در اين شهر مي‌توان از مسجد اولو و كاروان سراي شاه رستم نام برد. موزه واقع در اين شهرستان و آثار تاريخي اين منطقه از ارزش تاريخي زيادي بهره‌مندي بوده و در معرض نمايش عموم قرار دارد.

حلقه پينار
در 168 كيلومتري قونيه واقع شده است. يكي از كهن‌ترين پيكرهاي دنيا به نام اپوزيو قايا در دهات ايوزير پيدا شده است كه از شهرت خاصي برخوردار است. هم به عنوان مركز پادشاهي توانا و هم به خاطر زيبايي طبيعي از جذابيت خاصي بهره‌مند است.

چشمه آب گرم ايلگن
اين چشمه‌هاي آب گرم توسط رومي‌ها،‌ بيزانسي‌ها، سلجوقي‌ها و عثماني‌ها با تاسيسات متفاوت كه داراي آب شفا دهنده است تاسيس و استفاده شده است. اين آب 42 درجه گرمايي بدون هيچ تغييري مورد استفاده قرار مي‌گيرد. به همين علت قدرت شفا دهنده‌ آب بسيار زياد است. اين آب بدون رنگ و بو است و در شفاء بيماريهاي مانند فلج،‌ ناراحتي‌هاي چشم، سيانيك،‌ ناراحتي‌هاي پوستي، ناراحتي‌هاي عصبي، بيماريهاي زنان،‌ روماتيسم و در حالتي كه آب نوشيده شود براي انداختن سنگ كليه و ديگر بيماريها فايده و شفابخش است.

 

► کوبا و جاذبه گردشگری
بیروت و جاذبه گردشگری ◄

مطالب مرتبط
بنر