کوبا و جاذبه گردشگری

چهارشنبه ، 29 مهر 1394 ، 09:38

بانکی دات آی آر : باکو پايتخت جمهوري آذربايجان، بزرگترين شهر و همچنين بزرگترين بندر اين کشور است. اين شهر بر ساحل غربي درياي خزر در شبه جزيره آب‌شوران قرار دارد و يکي از مناطق نفت‌خيز جهان مي‌باشد. باکو پر جمعيت‌ترين شهر قفقاز است. وجود تعداد بسياري از پارک‌هاي ساحلي و برگزاري برنامه‌هاي متعدد هنري از جمله موسيقي، تئاتر و اپرا جذبه خاصي به اين شهر داده‌است. بخش قديمي شهر باکو همراه با برج و حصار قلعه شهر به خوبي از سده‌هاي ميانه بجا مانده و يکي از آثار ثبت شده در يونسکو به عنوان ميراث فرهنگ جهاني است.

جاذبه های گردشگری باکو:

بِش بارماک داغی

«بش بارماک داغی» به معنای «کوه پنج انگشت» یکی از جاذبه های طبیعی آذربایجان است و حدود ۵۲۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است. این کوه یکی از مکانهای مقدس اذربایجان نیز هست و برای آذربایجانی ها ارزش بسیاری دارد.

ایچری شِهِر
شهر ایچری در واقع شهر باستانی باکو است که با دیواری محصور شده است. این بافت قدیمی را با
نام «ارگ باکو» نیز می شناسند. این شهر در دوران پارینه سنگی ساخته شده است. خیابان ها باریک، کاخ های قدیمی و مسجدهای گوناگون با معماری های زیبا و جذاب از جمله دیدنی های ایچری شِهِر هستند. ارگ باکو در سال ۲۰۰۰ میلادی در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.
چری شِهِر دو کاروان سرا، ۳ چشمه آب و ۲۳ محله دارد و مشهورترین جاذبه آن قلعه دختر است.

لاهیج
لاهیج یکی ار روستاهای باکو است و در دامنه های جنوبی قفقاز واقع شده است. این روستا با کمتر از یکهزار نفر جمعیت، گویش فارسی-تاتی دارند و بیشترین شهرت آن برای صنعت مسگری و صنایع مسی زیبای آن است. قالی های این روستا نیز شهرت بسیاری دارند. معماری فوق العاده بازار این روستا، مناظر طبیعی خیره کننده و چشم انداز کوهستان لحظه هایی مملو از آرامش را برای گردشگران رقم می زنند.

قلعه دختر

برای رسیدن به بالای برج دختر باید پله های مارپیچ را طی کنید تا از بالای آن نمای ۳۶۰ درجه از شهر
قه دارد. جالب است که در گذشته این قلعه نیایشگاه آناهیتا و زرتشتی ها بوده است. این برج جزو میراث جهانی یونسکو است

قوباستان
قوباستان کوه آتشفشانی عجیبی است که می توان انواع حجاری های روی سنگ عصر سنگ و برنز را روی آنها مشاهده کرد. این کوه نیز از دیگر جاذبه های شهر باکو است

شکی
شهر شکی یکی از زیباترین روستاهای آذربایجان است که در دل کوه واقع شده است. این شهر مملو از مساجد و کاروانسراهای زیبا است که همه به قرن ۱۸ میلادی تعلق دارند. این شهر حدود ۶۳ هزار نفر جمعیت دارد و شمال غربی باکو واقع شده است.

ارگ قدیمی باکو
این ارگ در ساحل غربی دریای خزر واقع شده است و جزو میراث جهانی یونسکو به شمار می
رود. در این شهر قدیمی محصور شده در دیوارها می توانید کاخ شیروان شاه و قلعه دختر را ببینید. این ارگ را با نام ایچری شهر نیز می شناسند و از زمان پاره سنگی تاکنون محل زندگی انسان ها و قومیت های مختلف همچون ساسانی، زرتشتی،شیروانی، ایرانی، عربی، عثمانی و روسی بوده است.
قصر شیروان شاه در قرن ۱۲ میلادی توسط سلسله شیروانی ساخته شده است که پس از زلزله در شاماخا، پایتخت خود را با باکو منتقل کردند

خینالیق
خینالیق یک روستای کوهستانی دورافتاده در شمال شرقی آذربایجان است. اهالی این روستا به زبان
خینالیق و ترکی آذربایجانی حرف می زنند و در آنجا آثار بسیاری از ایرانی های زرتشتی را میتوان مشاهده کرد. حدود یکهزار تات در این روستا زندگی می کنند و این روستا مملو از هندوها و بوداییان است.

یانار داغ
یانار داغ به معنای کوه سوزان همان طور که از نامش پیداست کوهی است که دایم در حال سوختن است. این کوه در فاصله کمی از باکو واقع شده است و حدود ۱۰ متر از آن به طور شبانه روز  در حال سوختن و شعله ور بودن است دلیل این آتش وجود گاز طبیعی در دل کوه است. در نزدیکی این کوه یک چایخانه سنتی قرار دارد که غروب ها می توان در آنجا نشست و منظره کوه را تماشا کرد.

آیین زرتشتی
در آتشگاه سوراخانی می توانید از نزدیک شاهد آیین زردشتی باشید. این معبد توسط زرتشتیان ایرانی که در قرن ۱۸ میلادی باکو زندگی می کردند ساخته شده است و هنوز هم هر از گاهی رقص های مذهبی در آن انجام می شود. این آتشگاه تشکیل شده از یک حیاط است که با خانه های روحانیون زرتشتی محاطره شده است. این معبد در سال ۱۹۷۵ به موزه تبدیل شد و در سال ۱۹۹۸ میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

غذاونوشیدنی آذربایجانیها
غذای مردم این کشور تلفیقی از غذاهای ترکی و مواد آسیایی است. در چایخانه های این کشور مردها دور هم جمع می شوند و علاوه بر نوشیدن چای سیاه، تخته نرد بازی می کنند.

از مشهورترین غذاهای آذربایجان باید به موارد زیر اشاره کرد:
لایولیا کباب گوشت چرخ کرده طعم دار شده با ادویه در سیخ همچون کباب کوبیده



► انگلیس و جاذبه گردشگری
قونیه و جاذبه گردشگری ◄

مطالب مرتبط
بنر