مناسب‌ترین شهر جهان برای زندگی

شنبه ، 14 آذر 1394 ، 14:16

بانکی دات آی آر : ملبورن از آن شهرهایی است که فقط دیدن ساختمان‌های تاریخی و جاذبه‌‌های طبیعیش برای کشف حال و هوای واقعی آن کافی نیست؛ این‌جا باید خرید کنید، توی خیابان‌ها قدم بزنید، توی کافه‌ها قهوه بنوشید و مردم را تماشا کنید تا خودِ حقیقیِ شهر را بشناسید. اکونومیست، در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲، ملبورن را مناسب‌ترین شهر جهان برای زندگی اعلام کرده و از سال ۲۰۰۶ به بعد هم ملبورن همیشه در فهرست ده شهر دانشگاهیِ برتر جهان بوده است. امروزه خیلی‌ها ملبورن را پایتخت فرهنگی استرالیا می‌نامند و فعالیت‌های هنری و فرهنگی توی این شهر همیشه رونق دارند.

رود خروشان و پر پیچ و خمِ یارا ملبورن را به دو بخش تقسیم کرده است. مرکز ملبورن در شمال رود یارا قرار گرفته است و حدود ۵ کیلومتر با خلیج پورت فیلیپ فاصله دارد. منطقه‌ی داکلند، یکی از جدیدترین بخش‌های شهر، در غرب ملبورن قرار گرفته است، ‌ درست آن سوی ایستگاه ساوترن کراس و قبل از حومه‌های غربی شهر. ساحل جنوبیِ رود هم خانه‌ی نهادهای فرهنگی و هنری، هتل‌ها، آپارتمان‌های مسکونی و دفاتر کاری است. در سمت شرق، آن سوی باغ‌های فیتزروی، محله‌ی آرام و مسکونیِ ملبورن شرقی را می‌بینید. محله‌های حومه‌ی شمالی، یعنی کارلتن، ملبورن شمالی، پارک‌ویل و برانزویک، مجموعه‌ای از دانشگاه‌ها، پارک‌ها، مغازه‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها را در خود جای داده است که با کمی پیاده‌روی از شهر به خیلی از آن‌ها دسترسی خواهید داشت. در بخش شمال شرقی شهر هم که شامل محله‌های فیتزروی و کالینگ‌وودمی‌شود، بسیاری از مغازه‌ها و کافه‌های بی‌نظیر را پیدا می‌کنید.

ملبورن، درست مثل شبکه‌ی بزرگراه‌های غیر هم‌سطحش، شهری چندلایه است؛ شهری صنعتی، نوآور، دل‌نشین، مهمان‌پذیر، سخاوتمند، کلا‌ن‌شهری و در عین حال حومه‌ای. ملبورن به خاطر خیلی چیزها مشهور است: معماری کم‌نظیر، جامعه‌ی پویای فرهنگی و هنری و تجارت و صنعت پر رونق. این‌جا با مجموعه‌ای از پارک‌ها و ساحل‌های خیره‌کننده هم برای دوستداران ورزش و طبیعت عالی است.

► هتل پورتوبلو آنتالیا
زیباترین بازارهای کریسمس در اروپا ◄

مطالب مرتبط
بنر