گردشگری/ دومین دریاچه آب شور دنیا +تصویر

سه شنبه ، 26 مرداد 1389 ، 10:19

 

دریاچه ارومیه در شمال غربی ایران و در منطقهٔ آذربایجان واقع شده‌است. این دریاچه طبق آخرین تقسیمات کشوری، بین دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی تقسیم شده‌است. دریاچهٔ ارومیه، بزرگ‌ترین دریاچهٔ داخلی ایران و دومین دریاچهٔ آب‌شور دنیا است.  آب این دریاچه بسیار شور بوده و عمدتاً از رودخانه‌های زرینه‌رود، سیمینه‌رود، گدار، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می‌شود.

به گزارش بانکی دات آی آر دریاچه ارومیه بزرگ‌ترین آبگیر دایمی آسیای غربی است که در شمال غرب فلات ایران قرار گرفته‌است. پارک ملی دریاچه ارومیه پس از مرداب انزلی، از جالب‌ترین و نغزترین زیستگاه‌های طبیعی جانوران در ایران به‌شمار می‌رود. این دریاچه در حال حاضر ۲۷ گونه پستاندار، ۲۱۲ گونه پرنده، ۴۱ گونه خزنده، ۷ گونه دوزیست و ۲۶ گونه ماهی حیات وحش این دریاچه را تشکیل داده‌است

نام کهن این دریاچه چیچَست بوده‌است. این واژه، واژه‌ایست از زبان اوستایی و پارسی باستان و تلفظ آن چَئِچَستَ بوده‌است. دریاچهٔ چیچست در اسطوره‌های ایرانی نقشی بنیادین دارد. عرصهٔ بسیاری از رویدادهای مهم زندگی کیخسرو، کرانه این دریاچه بوده‌است. دژ بهمن که کیخسرو در نبردی غول‌آسا و سهمگین آن را می‌گشاید و از چنگ دیوان به‌در می‌آورد، در نزدیکی همین دریاچه بوده و بسیاری از اسطوره‌های دیگر.

دریاچهٔ ارومیه یکی از زیستگاه‌های طبیعی مهم در منطقهٔ آذربایجان که در عین حال برای ورزش‌های آبی همانند شنا، قایقرانی و اسکی روی آب نیز بسیار مناسب می‌باشد، این دریاچه که با سواحل زیبا و آب‌شور و شفابخش خود گردشگران بسیاری را در فصول مختلف و علی‌الخصوص در تابستان به‌سوی خود جلب می‌نماید، از نظر داشتن مینرال‌های مختلف، دارای یکی از کمیاب‌ترین منابع طبیعی بوده است.

تصاویر زیر این دریاچه زیبا در ماه های مختلف سال را به نمایش می گذارد.

 

این دریاچه این روزها به این زیبایی ها نیست و به قرمزی گراییدن رنگ آب آن و اظهار نظر برخی کارشناسان مبنی بر این که اصلاح آب این دریا چه سالها به طول خواهد انجامید نگرانی مردم و دوستاران طبیعت را به همراه داشته است.

با حضور درتالار گفتگوی بانکی در مباحث و مسائل اقتصادی کشور شرکت کنید

845 عضو در حال تبادل نظر در این انجمن هستند

خبرهای منتخب بانکی دات آی آر :

*=======================*

شبا چیست؟

طنز/5 تفاوت استفاده دختر ها و پسر ها از خودپرداز

گزارش تصویری/اسکناسها پس از پیروزی انقلاب

روانشناسی/شخصيت‌هاي بيكار،گيج‌ترين آدم‌هاي روزگار

طنز/اندر باب مسافرتهای درون شهری

گزارش تصویری/ مقایسه غذاهای یک دلاری در کشورهای جهان

10 شغل خطرناک دنیا + عکس

فناوری / 12 نکته جالب و خواندنی درباره بولوتوث

5 اشتباه بزرگ خانم ها در امور مالی

هزار تومان بده یکی آزاد کن ! + عکس

قطع سخنان مشایی به خاطر 8 میلیون یورو + عکس

طنز/ به چند نفر بیکار باحال نیازمندیم !

گزارش تصویری/ حواشی پنجاهمین مجمع عمومی بانک مرکزی

► گردشگری / 10 قلعه شگفت انگیز دنیا (1) + عکس
گردشگری/ زندگی در شهر ولد در لاهور پاکستان ◄

مطالب مرتبط
بنر