طبیعت بکر و حیرت انگیز دنیا (1) + عکس

پنجشنبه ، 13 آبان 1389 ، 18:22

پیشرفت علم و تکنولوژی ، به انسان کمک کرده است تا تحقیق و بررسی های خود را از جای جای کره زمین صورت دهد و هر روزه وسعت این کار را گسترش دهد.

 


به گزارش بانکی دات آی آر، هم اکنون اکثر نقاط زمین قابل دسترسی است ، اما هستند مکان های بسیار زیبایی که در خلال تحقیقات بشری در عین زیبایی کشف شده اند و درک زیبایی و ابهت این مناظر زمانی بیشتر می شود که می فهمیم که از دست بشر در امان مانده و بکر و دست نخورده اند.


با هم با تعدادی از این مکان های زیبا و بکر آشنا می شویم:

 

جنگل های بارانی آمازون


50 درصد  کل جنگل های بارانی دنیا را جنگل های باران خیز آمازون تشکیل می دهد. تنوع زیست محیطی در این منطقه به قدری زیاد است که میزان بی شماری از انواع گونه های خاص گیاهان را شامل می شوند. علاوه بر آن که بیش از 2000 گونه پرندگان و پستانداران در این منطقه زندگی می کنند. آب و هوا ، و محیط زیست این منطقه ، برای حضور بسیاری از محقیقین علمی و همچنین جهان گردان جذابیت ویژه ای دارد. هر چند طبیعت این منطقه به گونه ای است که گشت و گذار در آن را سخت می کند.با همه این سختی ها تا به حال در حدود 2.5 میلیون گونه های از حشرات خاص به همراه 438000 گونه خاص گیاهان تا به حال در این مناطق کشف شده است.


قطب جنوب


حقیقتا کسی نمی داند زیر لایه های ضخیم یخ در قطب جنوب چه چیزی وجود دارد.زمین این منطقه که نه از خاک و نه از آب است که از یخ پوشیده شده ، ضخامت یخ های آن به بیش از 3.2 کیلومتر می رسد و بدین ترتیب سرد ترین نقطه زمین به شمار می رود . دانشمندان معتقدند این منطقه سر منشا رودخانه ها ، باد ها و سرزمین ها سنگلاخی به لحاظ جغرافیایی است. اخیرا با کمک ناوهای یخ شکن فصل جدیدی از تحقیقات درباره این منطقه باز شده است. امکان تحقیقات جدید در این منطقه باعث شده است تا انسان بتواند در باب بسیاری از عوامل طبیعی زمین و حتی سفر به فضا تحقیق کند. اما همچنان دسترسی به اعماق آب های این منطقه میسر نشده است.

 


بیابان ها


اگرچه انسان ها با تمامی بیابان های  جهان آشنایی دارد، اما گشت وگذار وتحقیقات اندکی درباب این مناطق هرچند خشک اما بسیار مهمان نواز بسیار کم صورت می گیرد. دانشمندان و علاقه مندان  به آشنایی هر چه بیشتر با محیط زیست بشر و گردشگران علاقه مند به طبیعت جهان هر ساله تلاش می کنند تا تحقیق و گشت و گذاری دقیق بر این مناطق داشته باشند. هر چند این طبیعت سخت تا به حال قربانیانی داشته است اما بازدیدکنندگان خود را تا به حال مجذوب خود کرده است. هر چند که همین طبیعت سخت است که زیبایی اش را برا ی خود حفظ کرده و انسان از آسیب بدان درامان داشته است.

 

 

غارها


غارها به واسطه عمق، لغزندگی، سخت العبور و پیچ و پیچ بودنشان به سختی می توان مورد کند وکاو قرار داد و به همین علت هم از مجموعه نقاطی به شمار می روند که  بسیاری از نقاط آن ها و حتی شناسایی خود غار ها از تیررس رصد بشر دور مانده اند. غارپیمایی در میان اهالی کشورهای فرانسه، ایتالیا، استرالیا، انگلیس و آمریکا بسیار محبوبیت دارد. در عین بیشترین غارهایی که از سراسر از دنیا شناسایی شده اند مربوط به اروپا، آسیا، شمال آمریکا و استرالیا بوده است. این درحالی است که چین با وجود داشتن بیشترین میزان رسوبات سنگ آهک که گواه وجود قارهای زیادی در آن است اما کمترین میزان غار شناسایی شده را به نام خود ثبت کرده است.کمترین تحقیقات و غار پیمایی ها در جنوب آمریکا ، آفریقا و قطب جنوب صورت گرفته است. بدین ترتیب تعداد دقیق غارها در اختیار نیست. غارهای " ورونیا" و " جورجیا " که عمیق ترین غارهای جهان تا به حال شناخته شده اند به علت شرایط بسیار سخت آن تا به حال به دقت بررسی نشده اند.

 

 

عمیق ترین نقطه اقیانوس ها، گودال ماریانا


عمیق ترین و تاریک ترین نقطه اقیانوس ها، 35800 فوت معادل 10912 متر است. . به علت عمق و فشار هوایی که این نقطه دارد که میزان فشار به بیش از 1000 اتمسفر می رسد، بدن انسان توانایی تحمل شرایط آن را ندارد. با وجود پیشرفت ها علمی اما انسان همچنان قادر نیست اعماق اقیانوس ها را رصد کند. در حالی که مطمئنا بسیاری از اسرار خلقت در اعماق این آب ها نهفته است. در کل می بایست اشاره کرد که انسان تنها توانسته تحقیقات خود را در مورد  2 درصد کل اقیانوس ها به انجام برساند و بدین ترتیب بسیاری از ناشناخته ها از اعماق آب ها باقی مانده است.

 

ادامه دارد . . .

► گردشگری/ سفر به عمق تاریخ در غار نیاسر+تصویر
گردشگری/ قلعه زیبای رود خان در دل جنگلهای ایران ◄

مطالب مرتبط
بنر