کاشان شهر گل و گلاب

شنبه ، 29 آبان 1389 ، 09:58

 

شهر کاشان مرکز شهرستان کاشان است.شهرت این شهر بیشتر به واسطه گلاب و فرش دستباف وآثار باستانی و جاذبه‌های توریستی متعدد آن است. کاشان به دارالمومنین، شهر عقرب‌ها، دروازه کویر...مشهور است.از محصولات کشاورزی آن می‌توان به انواع غلات و میوه‌های فصلی اشاره نمود. غذای مورد علاقه در بین مردم این شهر آبگوشت و بالاخص گوشت و لوبیا می‌باشد.

به گزارش بانکی دات آی آر  آثار تاریخی و دیدنی فراوانی در این شهر وجود دارد که از آن میان می‌توان به باغ فین، مسجد و مدرسه آقابزرگ، خانه عامری‌ها، خانه عباسی‌ها، خانه طباطبایی، خانه بروجردی، حمام سلطان امیراحمد و قبر شاه عباس صفوی... اشاره نمود.

برخی از نویسندگان دوره‌های اسلامی گفته‌اند که کاشان در اصل چهل حصاران بوده، در زمان هارون الرشید عباسی به خواهش مردم آنجا، زبیده خاتون همسر خلیفه دستور ساختن شهر و برج و باروی آن چون کاه افشانی کرده‌اند و به تدریج کاشان نامیده شده‌است.

آثار معماری که دراین شهر باقیمانده معدودی از دوره صفویه و بقیه آثار دوره‌های قاجاریه‌است که همه ساله جهانگردان بسیاری از دورترین مناطق دنیا را به سوی خویش می‌کشاند.

دیدنی های کاشان
خانه‌های بزرگ و قدیمی کاشان

این خانه‌ها که از نظر خصوصیات معماری محلی یکی از بهترین خانه‌های دو قرن اخیر شناخته شده‌است. خانه بروجردیها، خانه عامریها، خانه عباسیان،خانه احسان،خانه شریفیان، خانه قدیمی حاجی سید آقا، خانه قدیمی میرزا ابوالفضل حکیم باشی، خانه تاج و هم چنین نظایر دیگر آنها در کوی و برزن‌های داخلی شهر قدیم کاشان کم و بیش باقیمانده‌است، از سبک معماری منطقه‌ای و نشان دادن سلیقه هنرنماییهای محلی بسیار جالب توجه بوده و اغلب نیز برازنده نگاهداری و ثبت در فهرست آثار باستانی است.

نمایی زیبا از خانه عباسی ها

خانه طباطبایی ها با معماری منحصر به فرد

نمایی از خانه بروجردی ها

تپه‌های سیلک

تپه سیلک و زیگورات واقع شده در تپه با قدمتی هشت هزار ساله در میان کویرخود نمایی می‌کند. تپه‌هایی با ساختار نامنظم و پستی و بلندیهای فراوان پوشیده از خاک که هنوز در زیر آن شهری نفس می‌کشد و گویی انسان را به درون اعماق تاریخ پیش می‌برد، عامل مهمی در جذب توریست می‌باشد. سیلک در ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ خورشیدی با شماره ۳۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. محوطه سیلک در کنار روستای دیزچه آن زمان که امروز به صورت شهرکی بزرگ در آمده‌است و در سمت جاده‌ای که کاشان را به فین متصل می‌کند واقع شده‌است.

 

 

حمام‌های قدیمی

از جمله ابنیه مهم و آثار تاریخی کاشان گرمابه‌های بزرگ و عمومی آن شهر است؛ به طوریکه درعهد صفویه مورد توجه کامل و ستایش گردشگردان خارجی قرار گرفته‌است. تعداد این گرمابه‌های بزرگ و عمومی بر حسب تغییر و تحول اوضاع اجتماعی از ۲۵ تا ۳۰ باب به شمار آمده‌است. که می‌توان به این موارد اشاره کرد: حمام ملاقطب، حمام عبدالرزاق خان، حمام میرعماد، حمام سربازار وحمام صفوی نیاسر

 



برکه یا آب انبارهای قدیمی


نظر به وضع قدیمی کاشان در منطقه خشک و کم بارندگی کنار کویر مرکزی ایران، از قدیم الایام ساختن برکه‌های عمومی آب آشامیدنی در شهر و جاده‌های عمومی و دهات از جمله مبانی مهم خیرات و مبرات به شمار می‌رفته‌است. و چون آب این برکه‌ها به هنگام یخبندان زمستان از آبهای کوهستانی ذخیره می‌شد.در فصل گرمای سوزان تابستان آنجا بسیار خنک و گوارا بود. تا قبل از احداث خیابانها و لوله کشی در شهر کاشان بالغ بر هفتاد آب انبار بزرگ و متوسط وجود داشته که سالی یک دفعه در زمستان آنها را آبگیری می‌کردند. از آب انبارهایی که در عهد صفوی ساخته شده می‌توان به این موارد اشاره کرد: آب انبار می‌رسید علی (در مقابل جلوخان حبیب بن موسی)، آب انبار بزرگ کوی کوشک صفی، آب انبار جنب مسجد وزیر، آب انبار بزرگ ر کوی سرپله، آب انبار مسجد مثقال، آب انبار مسجد و مدرسه میان چال، آب انبار عبدالرزاق خان کاشی، آب انبار گذر نودر بازار، آب انبار جنب بقعه چهل تن، در ضمن قابل ذکر است که بیش از نصف از هفتاد آب انبار کاشان که در دو قرن اخیر ساخته شده دارای تزئینات مشابه می‌باشد. و همچنین امروزه با بکارگیری پمپهای آب از برخی از این آب انبارها استفاده می‌شود.

 

 



بقاع و مساجد معروف

بقعه شاهزاده ابراهیم، بقعه حبیب بن موسی(ع)، بقعه سلطان امیر احمد، بقعه پنجه شاه، بقعه بابا افضل مرقی، بقعه شاهزاده حسین علوی، ((((بقعه سلطان علی محمد باقر(ع) واقع در مشهد اردهال))))، بقعه طاهر و منصور، بقعه ابولؤلؤ، بقعه خواجه تاج الدین، بقعه میر نشانه، بقعه شاه یلان، بقعه پیر داود قمصر، آرامگاه شاه عباس در حبیب بن موسی.بقعه امامزادگانی همچون دختر امام حسن عسگری(ع) و ابوالفضل(ع) و دو تن دیگر به همراه زیارت حاج کمال الدین در کنار آبشارنیاسرقرار دارد.مسجد و مدرسه آقا بزرگ، مسجد گذر بابا ولی، مسجد جامع میدان کهنه، مسجد میر عماد معروف به مسجد میدان سنگ از آثار بقاع و مساجد معروف کاشان هستند.

 

بقعه شاهزاده ابراهیم در کاشان

 

باغات معروف کاشان

شامل باغ تاریخی فین: شامل حمام تاریخی که امیر کبیر در آن به قتل رسید. و چشمه سلیمانیه و موزه مردم شناسی.

باغ تاریخی تالار نیاسر این باغ شامل غار تاریخی رئیس روستای نیاسر و کوشک و چشمه پر آب اسکندریه وآبشار مرتفع آن می‌باشد.

باغ وکیلی در روستای علی آباد باغ گلستانه در روستای حسنارود محل زندگی سهراب سپهری

برج و باروی شهر به ویژه قلعه جلالی از بناهای ملک شاه سلجوقی که به سال ۴۶۰ هجری قمری در جنوب شهر کاشان ساخته شده‌است. همراه با دو یخچال دیده می‌شود.

 

باغ زیبای فین( قتلگاه امیرکبیر)

 

بازار بزرگ کاشان

این بازار در یک چشم انداز فضایی در مجموعه بافت تاریخی شهر کاشان به طول ۳ کیلومتر واقع شده‌است قدمت بازار کاشان مربوط به دوره سلجوقی می‌باشد.

 

خبرهای منتخب بانکی دات آی آر :

*=======================*

شیطنت کودکانه و برداشت از حساب بانکی برای فیس بوک

کدام یک از مشاهیر کارمند بانک بودند؟

اقتصاد غزه به روایت تصاویر / قسمت دوم

تصویر/بانکداری الکترونیک به نوین ترین شیوه!

گزارش تصویری/گزارشی دیدنی از بانک های مرکزی جهان

روش تبلیغاتی نایک در هنگام بحران

بدترین فجایع فناوری در طول تاریخ!

کشوری که هیچ بانکی ندارد ...

15 اثر بی نظیر معماری جهان(2)

اولین دانشگاه همبرگر مک دونالد در چین!

چک از کجا آمد؟

گزارش تصویری / پولدارها تعطیلات کجا می روند ؟

ساخت بزرگترین جیپ دنیا در امریکا

با پول چه کارهایی میشه کرد ؟

طراحی خانه متحرک و بسیار کوچک ویژه کارتن خواب ها

نمایشگاهی از دیکتاتورهای تاریخ

► گزارش تصویری/زیبایی های گوانگجو میزبان بازی های آسیایی
غار علیصدردر مازندران!! + تصاویر ◄

مطالب مرتبط
بنر