آشنایی با سبلان یکی از عجایب ناشناخته ایران

چهارشنبه ، 15 دی 1389 ، 09:06

 

آن قدر قداست دارد که اگر به نامش سوگند یاد کنند، مار از شکارش دست می‌کشد و چنان رابطه ژرفی با زرتشت دارد که می‌گویند مکان نیایش و عبادتش بوده و مزارش نیز همان جاست.

و به اندازه برفی که بر آن می‌بارد، حسناتی منظور می‌شود برای کسانی که آیاتی از قرآن را می‌خوانند (طبق روایتی از پیامبر).

شکوه سبلان، با دریاچه‌ای که در قله آن است تمام عیار می‌شود. دریاچه‌ای که در بیشتر ماههای سال یخ بسته است و می‌گویند در هنگام تابستان که یخ‌ها باز می‌شوند، گرداب عظیمی در آن پدید می‌آید که هر آنچه را در دریاچه وجود دارد به ژرفای تاریک و ناپیدای خود می‌کشاند.

 

 

برکه‌های فراوانی که در جای جای دامنه‌های سبلان پراکنده‌اند نشانی از قلب زندگی است که در آن اطراف می‌تپد و بی‌دلیل نیست که عشایر کوچنده شاهسون که در این نواحی روزگار می‌گذرانند از شادمان‌ترین مردم ایران قلمداد می‌شوند.

ریخت‌شناسی و شرایط ویژه اقلمیی سبلان که از دو سو به وسیله توده‌های هوای سرد و مرطوب خزری و مدیترانه‌ای تغذیه می‌شود، موقعیت منحصر به فردی را برای آن رقم زده است.

سبلان از لحاظ منبع آبهای شیرین سطحی و زیرزمینی، پتانسیل بالای فعالیت‌های کشاورزی، پوشش گیاهی غنی، انواع آبهای معدنی گرم و سرد با خواص متفاوت درمانی حقیقتاً‌ یکی از عجایب ایران است.

موقعیت جغرافیایی

سبلان  که در ترکی آذربایجانی: ساوالان، در تالشی: سفلون تلفظ می شود ،  در شمال غرب کشور ایران و در استان اردبیل واقع است.

این کوه سومین قله بلند ایران و یک کوه آتشفشانی غیر فعال است. ارتفاع قله این کوه ۴۸۱۱ متر است و در بالای قله آن دریاچه کوچکی قرار دارد. سبلان به خاطر آبگرم‌های طبیعی دامنه کوه، طبیعت تابستانی زیبا و پیست اسکی معروف الوارس مورد توجه گردشگران می‌باشد.

در جبهه غربی قله سلطان و در کنار جانپناه سنگی به شکل عقاب به نام قارتال (در ترکی آذربایجانی به معنی عقاب) قراردارد که در طول زمان به نماد سبلان تبدیل شده‌است.این قطعه سنگ به شکل عقابی است که نشسته و سر را به جانب شرق چرخانده است.

 

 

 

کوه سبلان در شمال شرقی و در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشگین‌شهر واقع است. این کوه در طول جغرافیایی ۴۷ درجه و ۵۰ دقیقه شرقی و عرض جغرافیایی ۳۸درجه و ۱۷دقیقه شمالی قرار گرفته‌است. برای این کوه عظیم ۶۰ کیلومتر طول و ۴۵ کیلومتر پهنا تخمین می‌زنند و سطحی که به وسیله آن در آذربایجان قرار گرفته نزدیک به ۶۰۰۰ کیلومتر مربع است.

اخبار پربازدید بانکی

================

► تور گردشگری در زشت ترین شهر دنیا + عکسهای دیدنی
سفره ایرانی/غذاهای گیلانی یکی از جاذبه های گردشگری شمال ◄

مطالب مرتبط
بنر