یک بیماری گردشگری که ویژه ی ما ایرانی هاست !

شنبه ، 25 دی 1389 ، 16:51
دوبی، مالزی، آنتالیا، تایلند،ارمنستان و هر جای یگری که دم گوشمان است و تازگی ها قبرس و چین هم به آن اضافه شده. این ها بضاعت گردش گری در روزهایی است که به آن تعطیلات می گویند و مردمی که قشر مبوسط رو به بالا را تشکیل می دهند ترجیح می دهند به جای اینکه به بازدید کویر مرنجاب بروند، شتر سواری در کویر دوبی را تجربه کنند و یا شب هایشان را در کاباره های در جه دوی تایلندی بگذرانند.

های سیزن و حراج های فصلی که می شود، نوبت بلیط های چارتر است و سیل مسافرهایی که به سمت دوبی و آنتالیا و تایلند برای گذران وقت روانه می شوند و پول وطنی را در حراج های بی وقت جنس های بنجل آن ور آبی صرف می کنند و جیب صاحب دی تو دی و بنگاه های بزرگ اجناس درجه دو را پر می کنند. اما دلیل این سفرها چیست؟ چرا هیچ کس حاضر نیست جاهای دیدنی ایران را نظاره گر باشد؟ به راستی چند نفر ما پایمان به کوه های با شکوه ایلام کشیده شده؟ چند نفرمان کردستان را دیده ایم؟ یا زیر سترگان کویر یزد قدم زده ایم؟

فقط با 150 هزار تومان می شود به ترکیه رفت. این را آژانسهای مسافرتی تهران می گویند. از آن طرف، آمارهای اقتصادی نشان می دهد ترکیه سالانه بیش از یک میلیارد دلار از گردشگری ایرانیان، پول درمی آورد. ترکها با دمشان گردو می شکنند وقتی می بینند گردشگران ایرانی برای استفاده از سواحل دریای سیاه و دیدار از شهر تاریخی قونیه و مقبره مولانا به آن کشور رفته اند. چون ایرانیها با خود پول زیادی به همراه می آورند. خوب خرج می کنند و موقع رفتن، تمام چمدانهای خود را از اجناس ترک پر می کنند.

مقامات ترکیه می گویند هر توریست که وارد این کشور تاریخی می شود به طور متوسط بیش از 700 دلار خرج می کند. آنها همچنین اعلام کرده اند ایرانیها در 8 ماه ابتدایی سال میلادی جاری، بیش از یک میلیون بار به ترکیه سفر کرده اند. با یک حساب سرانگشتی می توان دریافت در سال 2010 میلادی، بیش از 700 میلیون دلار از حساب بانکی ایرانیها به جیب ترکیه سرازیر شده و در صورت تحقق سفر یک و نیم میلیون ایرانی، درآمد ترکیه تنها از ایرانیهایی که گفته می شود در ردیف پنجم بازدید از آسیای صغیر هستند، از یک میلیارد دلار (یا یک هزار میلیارد تومان) بالاتر می رود.

 

* . . . آشنایی با زیبایی های ایران و جهان و آداب و رسوم مردم دنیا در بخش گردشگری بانکی . . . *

 

بیماری گردشگری

مشکلات گردشگری ایران، تنها در رقابت با کشورهای همجوار تشدید نمی شود. به نظر می رسد گردشگری ایران به قدری بیمار است که توان جذب مسافران داخلی را هم ندارد. با این حال، آمارهای عجیب و نجومی اعلام شده از سوی معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، در تعطیلات نوروز امسال، زنگ هشدار را برای بسیاری از فعالان این صنف به صدا درآورد. آمار 110 میلیون سفر بین شهری، هر چند که با غلو همراه باشد، این واقعیت را آشکار می کند که ایرانیها برای گردش خود، هزینه زیادی را کنار گذاشته اند. ولی چنانکه مجلسیها می گویند عملکرد ناموفق سازمان گردشگری در جذب سرمایه گذار، هتلهای بلاتکلیف، آمار پایین ورود گردشگر و فاصله زیاد دولت با اهداف سند چشم انداز باعث شده این صنعت در بحران قرار گیرد. صنعتی که گفته می شود در آینده ای نزدیک میزان سودآوری آن از صنایع نفت و گاز و همچنین خودروسازی پیشی بگیرد.

بیشترین فروش تورهای گردشگری ترکیه در ایران به ترتیب مختص به شهرهای استانبول، آنتالیا و کوش آداسی بوده است. این تورهای گردشگری از 400 هزار تومان تا 800 هزار تومان فروخته شده که نسبت به درجه و ستاره هتلها، خدمات ویژه گردش و ارائه یک تا سه وعده غذا در روز تغییر می کند.

تورهای دبی نیز با قیمت تقریبا همسان با نرخ تورهای گردشگری ترکیه برگزار شد ضمن اینکه در این ماه برخی تورها به مقصد دبی تا 180 هزار تومان هم  فروخته شد. البته در این تورها که اغلب سه روزه بودند تنها خدمات هتل سه ستاره و ترانسفر ارائه شده است.

اما استقبال همیشگی ایرانیان از تورهای دبی و ترکیه در حالی در مهرماه امسال همچنان ادامه داشته که تعداد آنها در مقایسه با گردشگرانی که با تور به ایران مسافرت کرده اند اختلاف چشمگیری دارد. برخی از مدیران آژانسهای مسافرتی در این باره به خبرنگار مهر گفتند که تعداد گردشگرانی که از ترکیه به ایران سفر کرده اند در مقایسه با تعداد ایرانیانی که به این کشور سفر کرده اند بسیار کمتر است.

تبليغات گسترده کشورهاي همسايه براي جذب مسافران ايراني و خشنودي آنها از تاثير آن بر رونق اقتصادي کشورشان و همچنين اشتياق روزافزون ايرانيان براي استفاده از تورهاي خارجي حاکي از آن است که ايران به جاي گردشگر پذيري به کشوري گردشگر فرست تبديل شده است.
بر اساس آمار سازمان ميراث فرهنگي در سال 88 بيش از دو ميليون گردشگر خارجي به ايران سفر کرده اند. اين در حالي است که اگر ضريب تبديل مسافر را به گردشگر اعمال کنيم مي‌توان اينطور برآورد کرد که از اول تا پايان ماه بهمن 88 حدود پنج ميليون و 638 هزار و 417 گردشگر ايراني از کشور خارج شده اند که نسبت به سال قبل با رشد 9/11 درصدي رو به رو بوده است.
اين آمار نشان مي‌دهد کشورهاي ديگر با روند روبه رشد مسافرت ايرانيان به کشورهايشان مواجه هستند.همچنين در سال جاري تعداد گردشگران ترک در ايران به 500 هزار نفر هم نرسيد در حالي که امسال بيش از يک ميليون توريست ايراني تنها در چهار ماه نخست سال 2010 به ترکيه سفر کردند.اماراتي‌ها نيز گردشگران کمي به ايران مي‌فرستند در صورتي که تنها در چند ماه نخست سال جاري نزديک به 300 هزار مسافر ايراني را به کشورشان جذب کرده اند.
مسافران ايراني سالانه حدود دو ميليارد دلار ارز وارد دوبي مي‌کنند
با اينکه هنوز آمار دقيقي از ميزان مسافرتهاي ايرانيان به خارج از کشور وجود ندارد، بخش خصوصي به دليل ترس از پرداخت ماليات خروج مسافر آمار نمي‌دهد و مسئولان هم به دلايل مختلف از اعلام اين آمار خودداري مي‌کنند با اين حال گاهي مسئولان دولتي کشورهاي همسايه با شگفتي تمام از افزايش ورود مسافران به کشورشان سخن مي‌گويند و از اينکه صنعت گردشگري کشورشان به سبب ورود گردشگران ايراني درآمد خوبي کسب کرده خوشحالند. يکي از اين کشورها امارات است.
روزانه 18 پرواز از هفت فرودگاه بين‌المللي ايران به دبي مهمترين شهر امارات مي‌رود. اکنون اگر آمار تقريبي مسافرتهاي هوايي و زميني را در نظر بگيريم و بدانيم که هرمسافر مي‌تواند در حدود سه هزار دلار براي خود و به ازاي هر همراه 500 دلار از کشور خارج کند مي‌توان نتيجه گرفت که سالانه حدود دو و نيم ميليارد دلار ارز از کشور به جيب شيخ نشينان عرب ريخته مي‌شود.
حضور چشم گير ايرانيان، وجود بازارهاي تجاري متعدد، سازه‌هاي با شکوه گردشگري، تسهيل در رفت و آمد، ارزاني تورهاي گردشگري باعث مي‌شود سفر به اين شهر مرقون به صرفه به نظر برسد.
ايرانيان در يکماه 15 ميليون دلار به اقتصاد ارمنستان کمک کردند.

چرا مخاطبان رسانه های ایرانی نباید با تبلیغات دروغین رسانه های عربی در مورد ایران آشنا شوند؟

چرا باید موبه موی پروژه های در حال ساخت اونها موشکافانه بررسی بشود وبرای سرمایه گذاری بیشتر درآنجا تبلیغ شود. اما به ابتکارها ونوآوری های ایرانی ها کمتر توجه کنیم؟

ديگر همه مي دانند كه دبي رفتن هم يك جورايي همه گیر شده است. روزنامه ها پر است از آگهي تورهاي دبي. آن قدر ارزان كه نمي تواني باور كني. به آژانس هاي مسافرتي هم كه سر بزني مي بيني كه حسابي پروازهاي دبي شلوغ است. مخصوصا جوان ها كه شنيده‌اند دبي يك بهشت واقعي است با هر جان كندني كه هست پول سفر را بالاخره جور مي كنند.

شايد خيلي ها هنوز شيراز،اصفهان ،مشهد و شهرهاي توريستي خودمان را نديده باشند ولي ترجيح مي دهد سوار طياره شوند و بروند آن طرف آب.

به خيلي ها هم اگر بگوييد برويم اصفهان چنان نگاهت مي كنند كه از حرفت پشيمان شوي. دليل اكثرشان يك چيز است. وقتي با همين پول مي شود رفت يك كشور ديگرهم تفريح كرد،هم با كلي خريد برگشت و برای کسانی که اهل چیزهای مگو هم باشند همه چیز پیدا می شود ،در این شرایط مگر كسي عقلش كم شده كه برود شهرهاي خودمان؟! شهرهايي كه خيلي هايشان حتي هتل درست و حسابي ندارند و اصلا توريست و مسافر برايشان دو قران ارزش ندارند.



تازه در سفر دبي كسي هم نيست كه مثل جاده شمال به جرم مجرد بودن مرتب بهت گير دهد. ديگرحتي آگهي سفر به كيش كه زماني كلي طرفدار داشت هم كم شده است. حالا ديگر بيشتر بليط ها براي يك مقصد صادر مي‌شود.مستقيم،دبي،بدون توقف!

تا 30-40 سال پيش اصلا دبي تقريبا جاي ناشناخته‌اي براي مردم جهان بود. اولين ساختمان بتوني دبي در سال 1956 ساخته شده و تا اوايل دهه 1960 تنها وسيله حمل ونقل ساكنان آن شتر و الاغ بود.

اولين راه ماشين رو دبي هم همين 35 سال قبل ساخته شد تا اينكه در سال 1966 نفت در اين منطقه كشف شد. از موقع كشف نفت تازه دبي ساخت و سازش شروع شد. نفت دبي خيلي زياد نبود ولي آن قدركافي بود تا دركمتراز دو نسل اين بيابان را به يكي از مدرن ترين منطقه هاي جهان تبديل كند.

دبي امروز 1/1 ميليون نفر جمعيت دارد كه فقط 220 هزار نفر آن بومي هستند.

بعد از30 سال حالا منطقه اي كه اكثر سال آب و هوايي گرم و غير قابل تحمل دارد شده است يكي از چهار قطب جهانگردي جهان

فقط درسال پيش 5 ميليون توريست به دبي سفر كردند و خيلي از كارشناسان پيش بيني مي كنند با توجه به برنامه هاي مسوولان امارات تا سال 2010 اين رقم به پانزده ميليون نفر برسد.

نفت بالاخره تمام مي شود و امارات دارد سعي مي كند كه حسابي از منطقه دبي و تا چند وقت ديگر راس الخيمه حسابي پول پارو كند. قراراست تا سال 2010 ساخت و سازها همين طور ادامه داشته باشد. يكي از برنامه هاي براي جذب بيشتر توريست ساخت بلندترين برج جهان در اين منطقه است.

اين برج كه ارتفاع آن با سرعت احداث يك طبقه درهفته افزايش مي‌يابد، شاهكار اصلي يك طرح عظيم توسعه شهري با هزينه كلي بيست ميليارد دلار است كه چهره ناحيه برج دبي و مركز تاريخي دبي را تغيير خواهد داد.

مسوولان اجرايي اين برج اعلام كرده اند كه از هم اكنون تمامي 700 آپارتمان اين برج به سرمايه گذاران سراسر فروخته شده است.

به غير از اين در اين منطقه بياباني يكي از بزرگترين پيست هاي سرپوشيده اسكي با چند تن برف مصنوعي ساخته شده است. دبي لند هم يكي ديگر از پروژه هاي در دست اقدام است كه قرار است با وسعتش ديزني لند آمريكا را درجيبش بگذارد.

تا حالا به اوضاع و احوال مسافراني كه از دبي به شهرشان برمي گردند نگاه كرديد؟ آنهايي كه موقع رفتن با يك ساك كوچولو سوارهواپيما شده بودند موقع برگشتن ازاين سفرحداقل 3-4 چمدان گنده را به زور با خودشان مي كشند. ايراني ها حسابي وقتي براي گردش و خريد به دبي مي روند پول خرج مي كنند و تا جايي كه مي توانند ارزازكشورخارج مي كنند. آمارها نشان مي دهد سالانه ۵ تا 6ميليارد دلارارزاز طريق مسافران ايراني در دوبي و بازارهاي اين كشور خرج مي شود.

اما مشکل جای دیگر است، شاید برای این باشد که ایرانی ها دنبال جایی برای تخلیه انرژی می گردند، دنبال جایی که بتوانند کمی فریاد بزنند، وجود بارهای ایرانی که در این کشورها کم نیستند، دیسکوهای شبانه و کنسرت هایی که مرتب در این شهرها اجرا می شود، ایرانیان را به شهراهی حاشیه می کشاند، چرا خودمان را گول بزنیم؟ تفریح اول و آخرمان در ایران خوردن است؟ همه مان آدرس بهترین رستوران های شهرها را می دانیم، حتی اگر پول رفتنشان را نداشته باشیم، ایرانی ها دنبال یک جای دیگرند، این همان بیماری گردشگری است، این همان است که ایرانی ها را به دوبی و تایلند می کشاند، بهتر است از خواب خرگوشی بیدار شویم...

شهرزاد همتی

اخبار منتخب بانکی:

============

► بلندترین فواره جهان +تصویر
نخستین هتل کپسولی در شانگهای +تصویر ◄

مطالب مرتبط
بنر