سفره ایرانی/غذاهای خوشمزه شهر شاعران (شیراز)

دوشنبه ، 4 بهمن 1389 ، 14:38

 

بیشترین شهرت استان فارس و شهر شیراز   به سبب شعر و شعرای نامی این سرزمین است .اما این شهرستان علاوه بر شعر و مناطق تاریخی بسیار زیبا و منحصر به فرد غذاهای بسیار خوشمزه ای هم دارد که در زیر شما را با برخی از این غذا ها آشنا می کنیم.

دو پيازه آلو


مواد لازم :
سيب زميني / 3 عدد
پياز داغ / 1 قاشق غذاخوري
تخم مرغ / 2 عدد
زردچوبه / 1 قاشق چايخوري
روغن مايع / 2 قاشق غذاخوري
نمک و فلفل / به ميزان لازم

طرز تهيه :
سيب زميني را شسته بپزيد پوست آن را کنده و با پوره کوب يا گوشت کوب پوره کنيد در تابه ريخته سيب زميني را با روغن و زردچوبه کمي سرخ کنيد . پياز داغ را اضافه کرده تخم مرغ ها را در کاسه اي شکسته نمک و فلفل بزنيد . سيب زميني را در تابه کنار بزنيد ، يک قاشق روغن را افزوده تخم مرغ را بريزيد و صبر کنيد تا تخم مرغ ببندد بعد آن را با قاشق هم بزنيد تا خرد شود .
سپس آن را با سيب زميني مخلوط کنيد . نمک و فلفل غذا را اندازه کرده در ظرف بکشيد و آن را همراه با نان و انواع ترشي سرو کنيد .
نکته :
در استان فارس به سيب زميني آلو گفته مي شود .

 

آش انار شیراز





مواد لازم:
چغندر یک دانه، برنج یک لیوان و نیم ، گوشت چرخ کرده نیم کیلو، لپه نصف لیوان ، انار، نعناخشک وپیاز داغ به اندازه کافی .

طرز تهیه:
چغندر را کوتراش ( رنده ) کرده می پزند . گوشت کوبیده یا چرخ کرده را به صورت کوفته ریزه ( گلوله هایی به اندازه یک فندق) در می آورند. برنج و کوفته ریزه و نعنا خشک و پیاز داغ را به چغندر در حال پختن اضافه می کنند. وقتی که برنج پخته شد، آب انار به آن افزوده و می گذارند به خوبی بپزد . در صورتی که آب انار ترش باشد ، یک یا دو استکان شکر به آن اضافه می کنند. وقتی که آش به اندازه دلخواه سفت شد آن رادر ظرف ریخته روی آن را با نعنا و پیاز داغ تزیین می کنند.

 

قنبر پلو شیراز

مواد لازم :
گوشت، نخودچی گل، مغز گردو، کشمش، شيره انگور، رب انار، پياز، زردچوبه، نمک، برنج و روغن خوبو

طرز تهيه :
ابتدا گوشت و نخودچی را جدا جدا در جوقن (هاون سنگی) می کوبند. آنگاه نخودچی را الک می کنند بعد گوشت و آرد نخوچی را مخلوط  کرده و چند دانه پياز در آن کوتراش (رنده ) می کنند کوفته ريزه يا کله گنجشکی درست کرده و در روغن سرخ می کنند.
گردو، پياز و کشمش را هم جدا سرخ می کنند هنگام دم کردن برنج کوفته ريزه و گردو و پياز و کشمش  را لای برنج می گذارند کمی دم بکشد آنگاه شيره و رب اناری را روی آن ريخته می گذارند تا برنج خوب دم بکشد حالا قنبر پلو آماده است .
اين پلو چون با رب انار پخته می شود و تيره رنگ است به اين نام مشهور است .

یخنی عدس کلم شیراز


مواد لازم:
گوشت نیم کیلو، عدس پاک کرده نیم کیلو، کلم قمری یا کلم سر سه عدد، پیاز، لیمو عمانی، ادویه  ( گوشت یخنی باید چرب و اگر دم سینه باشد بهتر است )

طرز تهیه:
پوست کلم را جدا کرده آنها را قاچ می کنند و گوشت و عدس و کلم را در قابلمه ریخته، پیاز خرد کرده و زردچوبه و نمک و فلفل به آن افزوده، آب به آن اضافه کرده، روی آتش می گذارند تا پخته شود. قبل از پخت کامل چند عدد لیمو عمانی را سوراخ کرده به محتویات ظرف اضافه می کنند ( یخنی نخود لیمو عمانی لازم ندارد ) وقتی خوراک پخته شد آب آن را جهت ترید کنار گذاشته، آب لیمو عمانی ها را روی آن می فشارند. بقیه مواد را  که شامل گوشت از استخوان جدا شده، عدس و کلم است کوبیده و مصرف می کنند.

 

پاچه پلو شیراز

 




خوراکی است مخصوص فصل زمستان وصبح ها مصرف می شود.
مواد لازم:
برنج یک کیلو، گوشت چر ( دم سینه ) 2/5 کیلو، لپه یک چهارم کیلو، کشمش یک چهارم کیلو، سرکه شیره به اندازه کافی، زعفران به اندازه دلخواه

طرز تهیه:
برنج و لپه و کشمش را پس از پاک کردن و شستن در ظرفی با هم مخلوط می کنند. گوشت را کف قابلمه یا دیگ قرار داده و برنج و لپه و کشمش را روی آن ریخته، زعفران رابه آن اضافه می کنند. ظرف را روی چراغ با حرارت ملایم می گذارند و مقداری سرکه شیره را روی آنها می ریزند. هرگاه که سرکه شیره در حال تمام شدن بود، باز مقداری به آن اضافه می کنند و این کار را تا زمانی که پاچه پلو کاملاً بپزد ادامه می دهند. وقتی که خوراک حاضر شد ، با نان مصرف می کنند .

اخبار پربازدید سایت بانکی :

===================


 

► خانه ای ساخته شده از روزنامه/عکس
سفره ایرانی/غذاهای بی نظیر جنوب ایران نوش جان! ◄

مطالب مرتبط
بنر