ایرانگردی در بانکی/استان مرکزی و زادگاه امیرکبیر

دوشنبه ، 11 بهمن 1389 ، 13:39

 

سایت بانکی در نظر دارد به منظور آشنایی هر چه بیشتر شما همراهان عزیز با جاذبه های گردشگری ایران سلسله گزارش هایی را در این خصوص منتشر کند . روزهای زوج منتظر گزارشهای ایرانگردی ما باشید.

سایر گزارش های مرتبط را می توانید در صفحه گردشگری بانکی پیگیری کنید

 

 

استان مرکزی تقریباً در مرکز ایران قرار دارد. این استان از شمال به استان‌های تهران ، البرز و قزوین، از غرب به استان همدان، از جنوب به استان‌های لرستان و اصفهان و از شرق به استان‌های تهران، قم و اصفهان محدود است.

به گزارش بانکی دات آی آر مرکز این استان شهر اراک است.در اکثر شهرستان های استان مرکزی صنایع مختلف دستی وجود دارند که عمدتاً خاص عشایر منطقه اند . عشایری که در محدوده استان زندگی می کنند بومی منطقه نیستند و اکثر آنها از نواحی دیگر به این منطقه مهاجرت کرده و سکنی گزیده اند .

قبل از ورود اسلام به ایران اهالی این منطقه پیرو دین زرتشتی بودند و وجود آتشکده‌های گوناگون مانند آتشکوه وره در آشتیان و آتشکده خورهه در محلات و آتشکده برزو در راهجرد شاهد این مدعاست.

دیدنی های استان مرکزی

بازار اراک

 

بازار اراک یکی از قدیمی ترین بناهای این شهر است که دارای مجموعه های متعددی چون حمام ، مسجد ، مدرسه ، آب انبار ها ، گذرها و کاراوانسرا ها است که در زمان فتحعلی شاه قاجار و توسط یوسف خان گرجی در سال ۱۲۲۸ هجری قمری در بافت مرکزی سلطان آباد ( نام قدیم اراک ) بنیان گذاشته شد .

این بازار شامل 500 باب مغازه است که کسبه آن به شغل و حرفه های گوناگون مشغول اند.

در شهرهای قدیمی ایران ، بازار نه تنها محور اصلی اقتصاد به شمار می رفته بلکه کانون بسیاری از فعالیت های اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی بوده است .این بازار هم در طی حیات خویش شاهد حوادث ورویداد های گوناگونی بوده است.


امام ‌زاده بی ‌بی ‌فاطمه

بی‌ بی‌فاطمه خواهر امام رضا (ع) است که در خردسالی به همراه خواهرش حضرت معصومه  برای دیدار برادر و فراز از دست دشمنان راهی ایران و دیار خراسان شد که در بین راه بیمار شد و در گذشت .

قدمت این مقبره به حدود هفتصد سال می ‌رسد . سنگ مزار او توسط پادشاه وقت آن موقع ، شاه طهماسب فرستاده شده ‌است .

برای رسیدن به این امام‌ زاده پس از گذر از اتوبان قم - تهران و عبور از سه‌ راهی شهر آشتیان و رسیدن به شهر آشتیان باید از راه جاده سیاوشان که از این شهر می ‌گذرد به دهستان سیاوشان رسید .

حمام چهار فصل

این حمام 100 سال قدمت دارد و از چهار بخش اصلی مردانه ، زنانه ، حمام ویژه اقلیت های دینی و حمام خصوصی تشکیل شده است.آب مورد نیاز حمام از آب جاری قنات تامین می شده و به منظور تامین آب و تعادل دما 3 متر پایین تر از سطح خیابان بنا شده است.

هم اکنون این بنا به صورت موزه در آمده ودر اين مجموعه كليه امكانات رفاهي از قبيل مسجد ، حمام ، مدرسه ، و آب انبار احداث شده است .

 

روستای هزاوه(زادگاه امیر کبیر)

 

این روستا زادگاه امیرکبیر ، میرزا بزرگ قائم مقام و میرزا ابوالقاسم قائم مقام بوده و از این لحاظ منحصر به فرد است. علاوه بر این  منابع آب غنی و آب و هوای بسیار مطبوع این روستا سبب شده تا هزاوه  امکانات ویژه ای برای تبدیل شدن به یک قطب گردشگری استان دارا باشد.

غار چال نخجیر نراق

 

غار چال نخجیر نراق در 5 کیلومتری غرب شهر نراق در 34 درجه و 2 دقیقه طول شرقی و 50 درجه و 45 دقیقه عرض شمالی قرار گرفته و دهانه غار از سطح دریا حدود 1660 متر می باشد . این غار قدمتی هفتاد میلیون ساله دارد . عامل اصلی و اولیه بوجود آمدن این غار ، گسل معکوسی می باشد که در منطقه عمل کرده است و پس از گذشت میلیون ها سال به گونه کنونی خود در آمده است .

پربازدیدترین اخبار بانکی:

===============

► ایرانگردی در بانکی/ فارس مرکز عاشقانه ها
ایرانگردی در بانکی/سیستان بهشت باستان شناسان ◄

مطالب مرتبط
بنر