ایرانگردی در بانکی/سمنان در دل جاده ابریشم

دوشنبه ، 18 بهمن 1389 ، 09:55

 

 

 

سایت بانکی در نظر دارد به منظور آشنایی هر چه بیشتر شما همراهان عزیز با جاذبه های گردشگری ایران سلسله گزارش هایی را در این خصوص منتشر کند . روزهای زوج منتظر گزارشهای ایرانگردی ما باشید.

سایر گزارش های مرتبط را می توانید در صفحه گردشگری بانکی پیگیری کنید

 

 

استان سمنان یکی از استان های مرکزی کشور است که مرکز آن شهر سمنان می باشد.

به گزارش بانکی دات آی آر استان سمنان به دليل واقع شدن در مسير شرق به غرب كشور “مشهد – تهران“ و عبور ميليون‌ها زائر آستان قدس رضوي، نقش مهمي در جلب گردشگران و زائرين دارد. از سوي ديگر وجود جاذبه‌ها و چشم اندازهاي طبيعي حاشيه البرز و كوير مركزي، وجود مناطق حفاظت شده حيات وحش، گونه‌هاي گياهي و جانوري نادر در استان، اقليم متنوع و آثار به جا مانده از تمدن‌هاي كهن ايراني و عبور جاده ابريشم از اين استان، سمنان را به يكي از مناطق مستعد براي جلب گردشگرهاي ايراني و خارجي تبديل كرده كه در صورت برنامه‌ريزي درست مي‌توان به رونق گردشگري در اين منطقه اميدوار شد.

استان سمنان از دیرباز مهد لهجه ها و گویش های گوناگون و متنوعی بوده است.که بعضاریشه در زبان پهلوی(زبان باستان)دارند و بی جهت نیست که به این منطقه لقب جزیره ی لهجه ها را داده اند.نمونه ی بارز و زیبای این میراث به جا مانده زبان و یا گویش سمنانی است که با دقت در آن به ظرافت ها و لطایف آن تا حدودی می توان پی برد.

شهمیرزاد



اين شهر با جاذبه‌هاي طبيعي منحصر به فرد يكي از مناطق جالب گردشگري در سمنان است. ؛  اين منطقه در 24 كيلومتري شمال سمنان قرار دارد.

مهمترين ويژگي‌ اين شهر آب و هواي مطبوع و خنك اين منطقه در فصول بهار و تابستان است؛ محيط طبيعي و سرسبز شهميرزاد و محصور بودن كامل آن در ميان كوه و آب و هواي مناسب و تمامي عواملي كه در رشد درختان سردسيري و خصوصا گرودي ايراني موثر است سبب شده كه منطقه‌ي شهميرزاد به عنوان يك قطب مهم گردوي ايران از سوي فائو (FAO) شناخته شود. باغ بزرگ گردوي شهميرزاد در مساحتي معادل هفت ميليون متر مربع است.

چشمه علی(دامغان)


 

 

اين چشمه در 35 كيلومتري شمال دامغان قرار دارد. در زمان آقامحمدخان و فتحعلي شاه قاجار در محل چشمه و چشمه علي دامغان، ساختمانهايي زيبا بنا شده است. چشمه‌علي شامل 2 قسمت است يكي عمارت قراول خانه كه بنايي خشتي است و معماري آن به دوره‌ي صفوي مربوط مي‌شود كه در زمان آقامحمدخان قاجار مورد استفاده قرار مي‌گرفت و ديگري بنايي دو طبقه و آجري است كه شالوده ي سنگي دارد و در داخل يك درياچه‌ طبيعي قرار گرفته است كه به دوره‌ي فتحعلي شاه مربوط مي‌شود.

دروازه ارگ سمنان


دروازه ارگ سمنان در شهر سمنان واقع است. این بنا دروازه شمالی و تنها باقی مانده ارگ سمنان است که در زمان بهمن میرزای بهاءالدّوله فرزند فتحعلی شاه قاجار، ساخته شده است.

از نوشته کتیبه روی آن برمی‌آید که ساختمان آن در سال ۱۳۰۲ ه.ق، در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار و حکمرانی انوشیروان میرزا حکمران سمنان، دامغان، شاهرود و بسطام به اتمام رسیده است.

دروازه ارگ فعلی در واقع دروازه شمالی مجموعه ارگ دولتی قدیم سمنان بوده است. امروزه از مجموعه ارگ دولتی کهن سمنان چیزی باقی نمانده است زیرا در زمان رضا شاه به هنگام ساخت و ساز خیابانها و بناهای نو، تمامی این مجموعه، به جز دروازه شمالی آن تخریب شد.

پارک ملی کویر سمنان



پارک ملی کویر یکی از پارک‌های ملی ایران است و در استان سمنان قرار دارد. این منطقه ۴۴۰ هزار هکتار وسعت دارد و در ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی تهران در شهرستان گرمسار واقع شده‌است.

برخی از مناطق تشکیل دهنده آن از سال ۱۳۴۳ به صورت منطقه حفاظت‌شده زیر نظر سازمان محیط زیست قرار گرفت و بعدها ارتقا یافت.

پارک ملی کویر، تنها پارک ملی در ایران است که به گفته سازمان محیط زیست  در آن هیچگونه سکونتگاه انسانی، معدنی و پروانه چرای دام وجود ندارد.

پارک ملی کویر در گذشته یکی از بهترین زیستگاه‌های گورخر ایرانی بود ولی اکنون نسل آن از میان رفته و از اوایل دههٔ ۱۳۶۰ هیچ گورخری در این منطقه مشاهده نشده‌است. یوزپلنگ آسیایی دیگر حیوانی‌ست که نسل آن در این منطقه با خطر جدی روبروست.

جاده سنگفرش ابريشم

در امتداد مسير شاهراه اصفهان - ساري، كاروانيان پس از گذر از كاروانسراي قصر بهرام به باتلاقها و نمكزارهاي جنوب گرمسار برخورد مي‌نمودند كه با احداث جاده سنگفرش به طول 35 كيلومتر و عرض 5 متر كاروانيان با سهولت و سرعت بيشتر خود را به منازل بعدي مي‌رسانند. اين جاده همچنان پابرجا و استوار در دل كوير به اميد ديدار دوباره‌ي جهانگردان و ايرانگردان نشسته است.

پربازدید ترین اخبار بانکی:

===============

 

► ایرانگردی در بانکی/ دیدنی های تهران(1)
ایرانگردی در بانکی/ خراسان جنوبی استان جدید با تاریخ کهن ◄

مطالب مرتبط
بنر