ایرانگردی در بانکی/جاذبه های گردشگری گلستان

دوشنبه ، 25 بهمن 1389 ، 09:13

 

سایت بانکی در نظر دارد به منظور آشنایی هر چه بیشتر شما همراهان عزیز با جاذبه های گردشگری ایران  سلسله گزارش هایی را در این خصوص منتشر کند . روزهای زوج منتظر گزارشهای ایرانگردی ما باشید.

سایر گزارش های مرتبط را می توانید در صفحه گردشگری بانکی پیگیری کنید

 

استان گلستان در شمال  ايران واقع شده و محل سكونت يكي از بزرگ ترين و باسابقه ترين عشاير منطقه شمال ايران (ايل تركمن) است.


همچنين يكي از قطب هاي اقتصادي مهم كشور در زمينه كشاورزي، دامداري و صنايع وابسته به آن ها بوده و از معادن و صنايع باارزشي برخوردار است.

گلستان  از شمال با جمهوری ترکمنستان از جنوب با استان سمنان ازغرب با استان مازندران و دریای خزر همسایه است. این استان پیشتر جزو استان مازندران بود اما بعد ها با مجوز مجلس شورای اسلامی استقلال یافت.

به گزارش بانکی دات آی آر اما آنچه گلستان را در نزد ایرانیان به شهرت رسانده طبیعت بکر و زیبای آن است که هر ساله تعداد زیادی از ایرانگردان و مخصوصا تهرانی های خسته از شلوغی شهر را به سمت خود می خواند.

دیدنی های گلستان

 

پارک ملی گلستان


پارک ملی گلستان بزرگترین و قدیمیترین پارک ملی ثبت شده در کشور و پناهگاهی کم‌نظیر برای حیات‌وحش است که هزار و 300 گونهٔ گیاهی و ۳۰۲گونهٔ جانوری از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در حدود ۹۰۰کیلومتر مربع مساحت خود جای داده‌ است.

تالاب گمیشان


تالاب "گميشان" با ‪ ۲۰‬هزار هكتار وسعت در شمال شرق بندر تركمن واقع شده كه سالانه پذيراي گردشگران زيادي از سراسر كشور است.
اين تالاب با گسترش طولي جنوبي - شمالي است كه ضلع جنوبي آن مصب رودخانه گرگان، مرز شمالي مصب رودخانه اترك و مرز غربي محدود به نواري از تپه‌هاي شني است كه اين محل را از درياي خزر جدا مي‌كند.
نام گميشان بر گرفته از اسم تپه‌اي در قسمت شمالي بندر تركمن با نام "گمش دفه با گميش دپه"(تپه نقره‌اي) است.

تنوع زیستی حیوانات و گیاهان در این منطقه بی نظیر است به طوری که در اين تالاب ‪ ۲۰‬گونه ماهي شناسايي شده كه چهار گونه داراي ارزش بهره‌برداري اقتصادي بوده و بسياري از گونه‌هاي ماهيان مانند كپور و كلمه براي توليدمثل از اواخر زمستان تا اواسط بهار به‌اين منطقه مهاجرت مي‌كنند.

درباره پرندگان آبزي اين منطقه بايد گفت كه چنگر فراوانترين پرنده اين تالاب است و نيز اين محل يكي از زيستگاههاي مناسب براي گونه‌هاي مرغابي، پليكان و غازها است.

غار و مجموعه آبشارهای شیر آباد

غار و آبشارهای شیرآباد در ۵۵ کیلومتری شرق گرگان، در حد فاصل شهرهای علی آباد کتول و آزادشهر و در جنوب روستای شیرآباد از توابع بخش را میان واقع گردیده اند.فاصلهٔ این غار و آبشارهای آن از روستای شیرآباد کمتر از ۲۰ کیلومتر است.

غار


غار شیرآباد یکی از غارهای مهم طبیعی و جالب بوده که دست بشر در ساخت آن دخالتی نداشته است. ضمناً با سرازیر بودن آب از آن، زیستگاه بسیار جالبی برای بعضی از گونه ها از جمله سمندر کوهستانی ایرانی که بومی سرزمین ماست، به وجود آمده است. این غار اندکی بالاتر از آبشارها قرار دارد که به علت وجود آبشار نام شیرآباد بر آن نهاده اند.

آّبشار


به دلیل شیب های تند رشته کوه های البرز در ناحیهٔ شرقی و وجود چشمه سارهای فراوان در دامنهٔ کوه قلعه ساران، آبشارهای کوچک و بزرگی شکل گرفته که در بین آنها ۷ آبشار، در محدودهٔ غار شیرآباد در بخش صخره ای قرار گرفته اند. ارتفاع یکی از آنها در حدود ۲۰ متر است و آب های نقره فام که با درخشندگی از این ارتفاع به داخل استخرهای پائین دست فرو می ریزند، به عنوان عنصر ممتاز طبیعی به شمار می آید و قابلیت های فوق العاده ای برای جذب جهانگردان و محققین ایرانی و خارجی و دیگر علاقه مندان دارد. امروز این مجموعه آبشارها مورد توجه علاقه مندان زیادی قرار گرفته که در فصول مساعد از آن دیدن می کنند.

قلعه ماران


قلعه میران یا قلعه موران یا قلعه ماران یا دژتاکی قله‌ای به ارتفاع ۲۴۳۰ است متر که در جنوب غرب شهر رامیان واقع شده‌است در بالای این قله زمینی مسطح به مساحت ۳ کیلومتر مربع قرار دارد که در طول تاریخ پایتخت و مرکز برخی حکومت‌ها بوده‌است که از مهمترین ان‌ها می‌توان به پایتخت ییلاقی سلسله اشکانیان اشاره کرد .

سعیدی مولف کتاب رامیان و فندرسک در باره قلعه ماران(=موران)می نویسد. کوه قلعه ماران بلندترین کوههای بخش رامیان و گرگان است. سر کوه مسطح و مرتع گاو و گوسفند است و چشمه آبی بر سر کوه‌است که مورد استفاده دامداران است. گندم‌های ذخیره امیر خان سردار- برادر محمد زمانخان که در چاههایی که در قله‌است همانند ذغال تا امروز باقی است.

کاخ موزه گرگان


ساختمان كاخ با بناي 250 متر مربع در دو طبقه و به سبك اروپايي در دوره پهلوي اول احداث شد، از ساختمان‌هاي هم زمان با كاخ مي‌توان به شهرداري‌، شهرباني، ثبت احوال، دادگستري و دارايي اشاره كرد. كاخ موزه گرگان در سال 1343 خورشيدي هم‌زمان با افتتاح پارك شهر، كتابخانه، قرائت‌خانه و ايستگاه راه‌آهن به طور رسمي افتتاح شد و شامل 252 قلم شي از پنجم پيش از ميلاد تا دوره اسلامي بود. اين كاخ موزه اولين موزه شمال، چهارمين موزه تخصصي باستان‌شناسي و بيست و چهارمين موزه كشور محسوب مي‌شد. موزه گرگان به سه بخش كه شامل بخش هاي باستان شناسي، مردم شناسي و بخش سنگ مزارهايي كه به دست آمده از گورستان هاي قديمي منطقه مي باشد، تقسيم مي گردد.

 

آبشار باران كوه، آبشار زيارت، آبشار كبودوال، پارك جنگلي دلند، پارك جنگلي قرق، جزيره آشوراده، منطقه جنگلي نهارخوران، منطقه حفاظت شده جهان نما، و همچنين مسجد جامع، آرامگاه مختوم قلي فراغلي، امام زاده روشن، پل آقا قلا، امام زاده نور اسحاق، امام زاده هنديجان، بازار قديمي، برج رادكان باختري، پنج شنبه بازار قلا، تورنگ تپه، جمعه بازار گرگان، جمعه بازار گنبد، دوشنبه بازار تركمن، سد اسكندري ، ديوار دفاعي، كاخ اختصاصي، كاخ شاهين، كاخ آغامحمدخان، مدرسه سردار، مدرسه دارالشفاء، مسجد گلشن، مسجد امام حسن عسگري(ع)، مسجد و مدرسه كريم آبشارو ميل گنبد قابوس، به همراه جلوه هاي زندگي مردم و عشاير منطقه از دیگر ديدني هاي جذاب استان گلستان هستند.

اخبار پربازدید سایت بانکی :

===================

 

 

► ایرانگردی در بانکی/ قم ,کویر ودیگر هیچ
ایرانگردی در بانکی/ دیدنی های تهران(2) ◄

مطالب مرتبط
بنر