ایرانگردی در بانکی/معرفی جزایر ایرانی خلیج فارس

شنبه ، 30 بهمن 1389 ، 10:10

 

سایت بانکی در نظر دارد به منظور آشنایی هر چه بیشتر شما همراهان عزیز با جاذبه های گردشگری ایران  سلسله گزارش هایی را در این خصوص منتشر کند . روزهای زوج منتظر گزارشهای ایرانگردی ما باشید.

سایر گزارش های مرتبط را می توانید در صفحه گردشگری بانکی پیگیری کنید

 

با شنيدن نام خليج هميشگي فارس ممکن است مسائل گوناگوني در ذهن هر ايراني از جمله تنگه استراتژي هرمز، نفت، کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس، مردم خونگرم بندرهاي جنوب، استان خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سيستان بلوچستان، نفتکش ها، لنج ها، جزاير زيبا و... تداعي شود که مي توان در مورد هر کدام از آنها بسيار سخن گفت. اما بدون ترديد جزاير زيباي خليج فارس يکي از مهمترين جذابيت هاي آن محسوب مي شود .

به گزارش بانکی دات آی آر خلیج همیشه فارس حدود 30 جزیره ایرانی را در خود جای داده که برخی از آنها مسکونی و برخی هم خالی از سکنه می باشند.این جزایر در محدوه سه استان بوشهر,خوزستان و هرمزگان قرار دارند و در پهنه آبهای خیج فارس گسترده شده اند.

 

جزایر استان خوزستان شامل:جزیره مینو ,خور موسی, بونه,دارا و قبر ناخدا می شود.

جزیره مینو


این جزیره در کنار اروندرود  با ارتفاع ۱۰ متر از سطح دریا و در فاصله ۱۰ کیلومتری شهر خرمشهر  بزرگترین قطر جزیره ۲/۶ کیلومتر و مساحت آن ۸/۱۷ کیلومتر مربع است. سراسر از نخلستان پوشیده شده و مینوشهر  بزرگترین آبادی آن است.

این جزیره در گذشته نام "صلبوخ" داشته و بین آبادان و خرمشهر واقع شده و دو شاخه اروندرود آن را فرا می‌گیرد. در جزیره مینو پنج نهر جریان دارد که دو تای آن‌ها ‌از رودخانه جرف و سه تای دیگر از اروندرود منشعب می‌شود.

جزیره مینو از معدود نقاطی از جهان است که در آن سیستم آبیاری بصورت طبیعی و با جزر و مد آب انجام می‌شود و نیازی به وسایل مکانیکی و تلمبه آب ندارد.

جزیره خور موسی


خور در فارسی به شاخه‌ای از دریا گفته می‌شود که به خشکی داخل شده باشد و موسی گفته می‌شود که ناخدای معروفی بوده که این خور به نام او نامیده شده.

کشتی‌های نفتکش که به طرف بندر ماهشهر در حرکت هستند، می بایست از خور موسی عبور کنند. این آبراهه یکی از مهم‌ترین آبراهه‌های طبیعی است و کشتی‌های تا ۱۰۰ هزار تن برای ورود به بندر امام خمینی و ماهشهر باید از این آبراهه بگذرند.

خور موسی مسکونی بوده و بیشتر شهروندان آن به ماهیگیری مشغول هستند.

جزیره دارا



جزیره دارا یا دیره با وسعتی در حدود یک کیلومتر مربع در حدود 4.5  کیلومتری غرب جزیره بونه بین 30 درجه و 6 دقیقه عرض شمالی و 49 درجه و 6 دقیقه طول شرقی قرار گرفته است .بزرگترین قطرش در حدود 1.8 کیلومتر و بلندترین نقطه آن 1 متر است .
جزیره خالی از سکنه بوده و آب شیرین ندارد .


جزیره بونه

این جزیره از جزایر غیر مسکونی این استان می باشد . که مدتی توسط قاچاقچیان سوخت برای قاچاق سوخت مورد استفاده قرار می گرفت که البته توسط ماموران نیروی انتظامی کشف شد.

جزیره قبر ناخدا

این جزیره هم خالی از سکه است و محل تخم گذاری پرستوی دریایی است.

 

 

جزایر استان بوشهر شامل:جزیره خارک,جزیره خارکو,جزیره عباسک ,جزیره میر مهنا, جزیره فارسی,جزیره تهمادو,جزیره نخیلو وجزیره گرم می شود.

جزیره خارک


تلفظ نام جزيره و شهر آن به هر دو شکل "خارک" و "خارگ" تداول دارد. اين جزيره از فسيل‌ها و اندام‌هاي مرجان‌ها، دوکفه‌اي‌ها و ديگر جانداران دريايي که آميخته با ذرات ماسه هستند، تشکيل شده و تنها لايه‌اي نازک از سطح جزيره که ضخامتي در حدود بيست سانتيمتر تا پنج متر و چگالي‌اي در حدود 1.5 دارد، داراي سختي بيشتر است. لايه‌هاي زيرين (که در برش‌هاي عمودي ديده مي‌شوند) از بافتي نرم و رسوبي که در برابر جريان آب کم دوام هستند، ساخته شده است.

جزيره خارک از معدود جزيره‌هاي خليج فارس است که داراي آب شيرين فراوان بوده است. آب شيرين جزيره خارک در طول تاريخ علاوه بر گودال‌هاي طبيعي، از طريق حفر ده‌ها چاه آب و رشته‌هاي قنات، و نيز هدايت مصنوعي آب‌هاي سطحي فراهم‌شده از بارندگي‌ها به سدهاي کوچک و گودال‌هاي طبيعي جزيره فراهم مي‌شده است.

تنها سکونتگاه بومي جزيره خارک، شهر کوچکي به همين نام در شمال شرقي جزيره است که حدود ده هزار نفر اهالي بومي اهل سنت و فارسي‌زبان دارد.

جزیره خارکو

برخی ادوات نظامی بجا مانده از جنگ ایران و عراق در ای جزیره امکانات متعددی را برای رشد پرندگان در این جزیره فراهم آورده .

این جزیره از نظر نظامی دارای اهمیت است.

جزیره عباسک

عَباسَک (نام پیشین شاه زنگی) جزیره‌ای کوچک و خالی از سکنه است در خلیج فارس. این جزیره ایرانی در نزدیکی بندر بوشهر و در میان آن بندر و جزیره شیف قرار گرفته است. این جزیره به عنوان یک پهنه گلی درون خلیج بوشهر واقع شده و بافت زمین و جنس خاک آن برای کشاورزی مناسب نیست.مساحت جزیره عباسک ۱۴.۷ کیلومتر مربع و زمین آن ماسه‌ای است.

جزیره میر مهنا

میر مهنا نام یکی از راهزنان دوران زندیه است که به سبک رابین هود به ناوگان هلندیان هجوم می آورده و سرقت می کرده است.

این جزیره که به نام این فرد نامگذاری شده در حال حاضر هیچ سکنه ای ندارد.

جزیره فارسی

این جزیره هم خالی از سکنه بوده و تنها محل استقرار ایستگاه هواشناسی است.

جزیره های  تهمادو, نخیلو و گرم هم خالی از سکه بوده و تنها در جزیره نخیلو لاک پشت ها و در جزیره گرم هم درختان گرم وجود دارند.

 

 

 

جزایر استان هرمزگان شامل:  لاوان,شتور,هندرابی,کیش,فرور بزرگ,فرور کوچک,سیری,ابوموسی,تنب بزرگ,تنب کوچک, قشم, ناز, هرمز, هنگام  و لارک می شود.

جزیره لاوان


جزیره لاوان بعد از قشم و کیش بزرگترین جزیره ایرانی خلیج فارس است.  برای رفتن به این جزیره باید به بندر مقام سفر کنید. این بندر در ۱۸۰ کیلومتری غرب بندر لنگه واقع شده. مقام یک بندر سنی نشین است و از آنجا قایق هایی هستن که در مدت ۳۰ دقیقه  شما رو به لاوان می برند.لاوان دورترین جزیره نسبت به مرکز استان هرمزگان می باشد.

ذخایر نفت آبهای نزدیک جزیره لاوان بسیار قابل توجه‌است، در حال حاضر صنایع جزیره منحصر به تأسیسات نفتی است که به نام «مجتمع پالایشی لاوان» فعالیت است.

جزیره شتور

جزیره شتور، مارو به زبان محلی، یکی دیگر از جزایر ایرانی در خلیج فارس است. این جزیره غیرمسکونی است و از توابع شهرستان ابوموسی استان هرمزگان به شمار می‌آید. شتور در فاصله حدود یک‌ و نیم کیلومتری جنوب شرقی جزیره لاوان قرار گرفته و از پناهگاه‌های مهم حیات وحش و منطقه طبیعی حفاظت ‌شده‌است که از سال ۱۳۶۶ تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته‌ است.

این جزیره از باارزش ترین و مهم ترین پناهگاه‌های حیات وحش پرندگان، لاک‌پشت‌های دریایی، ماهی‌ها و دلفین‌ها در خلیج فارس است و جزء مناطق حفاظت شده کشور می‌باشد.

جزیره هندرابی


جزیره هندرابی با8.22 كیلومتر مربع مساحت، در فاصله 325 كیلومتری بندر عباس و 133 كیلومتری بندرلنگه و در حد فاصل بین دو جزیره كیش و لاوان قرار گرفته است. این جزیره سرزمینی هموار و تقریباً بدون عارضه طبیعی است. بلندترین نقطه آن بیست و نه متر و بزرگ‌ترین قطر آن هفت و نیم كیلومتر است. این جزیره از یك رشته ارتفاعات كوتاه پوشیده است و كرانه‌های آن با شیب ملایمی به دریا منتهی می‌شوند.

مجاورت با دریا، اغلب موجب بالا رفتن میزان باران و رطوبت می‌شود. با این حال در تمام كرانه‌های خلیج فارس، همجواری با دریا، تأثیر چندانی بر میزان بارش این نواحی ندارد. فعالیت اقتصادی اكثر اهالی در جزیره هندرابی، صید و غواصی است. فعالیت ‌های صنعتی یا بهره‌ برداری از معادن و منابع زیرزمینی و حتی صنایع دستی در هندورابی وجود ندارد. محیط زیست جزیره به دلیل بسته بودن آن محدود است و موجوداتی از قبیل انواع پرندگان كوچك، پرندگان مهاجری نظیر باز و شاهین و انواع كمی از خزندگان و موش صحرایی در آنجا یافت می‌شود. منابع تأمین آب جزیره بسیار محدود و كم است و آب مصرفی آن از طریق چاه یا آب انبار تأمین می‌شود. این جزیره از نظر سیاحت و ایرانگردی از زیر مجموعه‌های كیش است كه با توجه به امكانات و استعداد طبیعی جزیره از نظر آب، خاك، هوا و شرایط خاص تجاری جزیره كیش و هم‌چنین برخورداری از زیبایی‌های طبیعی، قادر است بخشی از نیازهای سیاحتی و گردشگری ایرانگردان را تأمین كند.

جزیره کیش


در گذشته این جزیره را به نام قیس می خواندند. روایت است که بعد از طوفان نوح (ع) جزیره کیش اولین نقطه ای بود که سر از آب در آورد است.

اما این روزها کیش را به خاطر مراکز تجاری ,سیاحتی و هتل های زیبا و با شکوهش می شناسیم.

 

جزایر فرور بزرگ و کوچک فاقد سکنه می باشد البته وجود بقایای زمین های کشاورزی در فرور بزرگ نشان می دهد زمانی افرادی در آن سکونت داشته اند.

در جزیره تنب بزرگ افراد به صید مروارید مشغول اند اما تنب کوچک کاملا خالی از سکنه می باشد.

جزیره قشم


این جزیره در زمان ساسانیان ابرکاوان نام داشت.  جزیره قشم بزرگ ترین جزیره خلیج فارس است که از طبیعتی شگفت انگیز و پیچیده برخوردار می باشد. دوستداران طبیعت؛ جاذبه های طبیعی این جزیره را عجایب هفتگانه می خوانند و عقیده دارند در پهنه ای 1400 كیلومتر مربعی، وجود چنین طبیعتی تنها با واژه "بی نظیر" قابل توصیف است. جزیره قشم علاوه بر برخورداری از ویژگی های طبیعی، از موقعیت خاص استراتژیك در صحنه سیاست نیز برخوردار است.
بنا بر مشاهدات آنوبانینی شهر قشم و اطراف آن که دارای اماکن قدیمی و بقایای قلاع هست به خوبی نشان از آبادی گذشته این شهر بندری دارد که حاکی از دوران شهرنشینی و تمدن در ایام گذشته بوده. مهم‌ترین آن وجود آثار قلعه مستحکمی است که توسط پرتغالیها بنا شده و در حال حاضر در نزدیکی جنوب شرقی میدان امام خمینی در مجاور دریا برپاست.

جزیره ناز
جزیره‌ ناز در نزدیکى سواحل شرقى قشم‌ قرار گرفته و از ساحل در حدود یک کیلومتر فاصله دارد. وسعت جزیره ناز تقریباً سه‌ هکتار است. این جزیره فاقد ساحل شنى است و دیواره‌هاى صخره‌اى به ارتفاع پنج تا ده متر اطراف آن را فراگرفته است. روى این جزیره کاملاً مسطح است. در زمان جزر با پس‌روى کامل آب دریا، براى مدت کوتاهى، باریکه‌اى از خشکى جزیره ناز را به ساحل قشم وصل مى‌کند.
در این جزیره کسى سکونت ندارد.

جزایر هرمز, هنگام و لارک نیز از دیگر جزایر این استان است که دارای سواحل زیبا و پوشش گیاهی بی نظیر است.

پربازدیدترین اخبار بانکی:

==============

 

 

 

► ده جاذبه برتر گردشگری در چین (1)
ایرانگردی در بانکی/ قم ,کویر ودیگر هیچ ◄

مطالب مرتبط
بنر