ایرانگردی در بانکی/کویر شهداد گرمترین جای جهان

شنبه ، 21 اسفند 1389 ، 09:46

سایت بانکی در نظر دارد به منظور آشنایی هر چه بیشتر شما همراهان عزیز با جاذبه های فرهنگی و گردشگری ایران  سلسله گزارش هایی را در این خصوص منتشر کند . روزهای زوج منتظر گزارشهای ایرانگردی ما باشید.

سایر گزارش های مرتبط را می توانید در صفحه گردشگری بانکی پیگیری کنید

 

گرم ترين نقطه روي زمين با دماي 63 درجه سانتيگراد براي صحراي آريزوناي آمريكا ثبت شده است، اما كارشناسان ايراني معتقدند، كوير لوت ايران جايي نزديك به «شهداد كرمان» با دماي 67 درجه سانتيگراد در سايه و 100 درجه سانتيگراد روي خاك و گدازه هاي آتش فشاني در آفتاب، گرم ترين نقطه روي زمين است.

به گزارش بانکی دات آی آر كشور پهناور ايران مجموعه اي بسيار متنوع و زيبا از سرسبزترين نواحي تا خشك ترين و خالي ترين مناطق و پست ترين نقاط و ارتفاعات بلند را در خود جاي داده است.
نزديك به 75 درصد كشور ما را مناطق كويري و بياباني دربرگرفته اند. لوت يكي از گرم ترين و خشك ترين بيابانهاي دنيا است و در تضاد با نقاط قطبي، قطب حرارتي كره زمين محسوب مي شود.


«كوير شهداد» بخشي از حاشيه غربي كوير لوت است. شهداد با 24 هزار كيلومتر مربع وسعت در جنوب شرقي ايران و شمال شرقي كرمان، يكي از بزرگترين بخشهاي كشور و باستاني ترين بخش استان كرمان محسوب مي شود(بدون در نظر گرفتن بخش مركزي عنبرآباد و محوطه هاي باستاني كنار صندل در جنوب استان).
به علت وجود آبادي و زندگي در طي بيش از 4 هزار سال گذشته، اين بخش قديمي ترين اجتماع انساني را در همسايگي كوير پديد آورده است.


105 كيلومتر حركت از شهر كرمان در جهت شرق و سپس شمال شرق ما را به شهر تاريخي و ديدنيهاي اعجاب انگيز كوير شهداد رهنمود مي سازد. مسيري كه از ارتفاعات بلند و از تونل سنگي و نزديك به يك كيلومتري سيرچ مي گذرد و در ادامه راه از دره شيب دار و ملايم سيرچ كه تصوير زيباييهاي ييلاقي كرمان را بازگو مي كند، مي گذرد؛ تصويري كه در گوشه آن سروي بلند قامت با هزار سال خاطره از اين جهان قرار گرفته است.


حركت از ارتفاع، عبور از شيبهاي ملايم و ادامه حركت به سمت گودترين چاله داخلي ايران با ارتفاع 75 متري از سطح دريا در محدوده تكاب، جرياني تجربه آلود را پديد مي آورد.
گودترين چاله داخلي ايران يكي از گرمترين نقاط كره زمين هم به شمار مي آيد. منطقه اي سنگي در اين محدوده هر ساله در گرمترين روزهاي خود دماي حرارتي بيش از 70 درجه سانتيگراد را تجربه مي كند.

در گوشه گوشه شهداد، آثار باستاني از هزاره چهارم قبل از ميلاد تا دوره هاي اسلامي و معاصر همچون گورستانها، قلعه ها، كاروانسراها و... را مي توان مشاهده كرد. اما مهمترين و منحصر به فرد ترين داشته اي كه اين منطقه كويري در خود جاي داده است، كلوتها هستند.
در 25 كيلومتري شرق شهداد، شاهد مناظر بديع، حيرت آور و شگفت انگيزي از زاييده هاي طبيعت هستيم. كلوتها از لحاظ شكل ناهمواري و شرايط پيدايش در دنيا بي نظيرند و اسرار بي شماري درباره اصول و خواص پيدايش آنها وجود دارد. از دوردست كه به كلوتها نگاه مي كنيم، شهري بزرگ با آسمان خراشهاي فراوان را تداعي مي كند و همين امر باعث شده كه تا برخي جهانگردان خارجي از آن به عنوان «شهر ارواح» ياد كنند.


كلوتها از شمال به جنوب حدود 145 كيلومتر طول و از غرب به شرق نزديك به 70 كيلومتر عرض دارند و در موازات تل ماسه هاي عظيم شرق كوير قرار گرفته اند. اما كلوتها ناشناخته تر، خطرناكتر و افسانه اي تر از تل ماسه هاي شرقي لوت هستند.
كسي تاكنون از آنها عبور نكرده و مطالبي كه در اين زمينه گفته مي شود، بر گرفته از نظرات و بررسيهاي دانشمندان است.
«سون هدين»، جهانگرد سوئدي در اوايل قرن گذشته در پي سفري بسيار سخت، به شكل بسيار خارق العاده اي زيباييهاي كوير را بر شمرده است؛ امري كه بسياري از گردشگران را تشويق و ترغيب به سفر براي ديدن اين شگفتيها كرد.


از سال 76 كه عمليات جاده سازي بين شهداد و نهبندان آغاز شد، رفته رفته بر تعداد بازديد كنندگان اين بخش از كلوتها كه ميزبان جاده است افزوده شده است. هم اكنون نزديك به 300 كيلومتر جاده آسفالته، تنها مسير عمومي براي گذر از اين تجربه سرشار از زيبايي و شگفتي است؛ تجربه فائق آمدن بر يك وحشت بي مانند؛ مسيري بي پايان از غرب به شرق.در اين ناحيه هيچ موجود زنده گياهي و جانوري ديده نمي شود. مرتفع ترين هرمهاي ماسه اي دنيا، پهنه هاي وسيع ماسه با طيف رنگي قهوه اي روشن تا خاكستري و سياه، تپه هاي شني كويري يا پاشتريها، هامارا (دشتهاي ريگي) و رود شور بخشي ديگر از چشم اندازهاي رويايي در كوير لوت هستند كه با آسمان فرش شده با ستاره هاي كوچك و بزرگ، لحظات به ياد ماندني را براي هر انساني ايجاد مي كنند.

 

سكوت، آرامش، پهنه وسيع و ناتمام و... همه و همه دست در دست هم مي دهند تا انسان را در شگفتي و جذبه اي خاص به تأمل و حيرت وا دارند.


كمپ كويري شهداد در 20 كيلومتري شهداد در مسير نهبندان و در آخرين نقطه هايي كه زندگي ادامه دارد و پس از گذر از ده سيف و شفيع آباد در لابه لاي تپه ها قرار گرفته است. آب، برق، سرويس بهداشتي، آمفي تئاتر روباز، حمام آفتاب، خواب در شنها و استراحت در 35 آلاچيق ساخته شده از مصالح طبيعي همچون برگهاي خرما... بخشي از امكانات و لوازم ميزباني كوير از ميهمانانش است.

پربازدیدترین اخبار بانکی:

==============

► گزارش تصویری از گنجینه طبیعی برزیل
ایرانگردی در بانکی/ کارگاه تولید ماهی دودی در مازندران ◄

مطالب مرتبط
بنر