ایرانگردی در بانکی/شیرکوه افتخار کویر نشینان+تصویر

چهارشنبه ، 25 اسفند 1389 ، 13:23

 

 

سایت بانکی در نظر دارد به منظور آشنایی هر چه بیشتر شما همراهان عزیز با جاذبه های فرهنگی و گردشگری ایران  سلسله گزارش هایی را در این خصوص منتشر کند . روزهای زوج منتظر گزارشهای ایرانگردی ما باشید.

سایر گزارش های مرتبط را می توانید در صفحه گردشگری بانکی پیگیری کنید

 

در سطح استان یزد، دو رشته كوه متمایز از هم وجود دارد. یكی در بخشی از كوه هایی است كه در جهت شمال باختری - جنوب خاوری از مركز ایران عبور می كنند و به كوه های مركزی ایران معروف هستند و دومی شامل رشته كوه هایی است كه در مناطق مركزی، شمالی و خاوری استان قرار دارند.کوه های مهم استان یزد شیرکوه و کوه های خرانق هستند.

به گزارش بانکی دات آی آر شیرکوه با ارتفاع ۴۱۰۰ متر بزرگترین قله کویر مرکزی ایران و مایه غرور و افتخار مردمان سخت کوش و بامعرفت کویر است.گرچه از نظر تقسیم بندی کوه‌های منفرد ایران از آن یاد شده لیکن در حقیقت بخشی از رشته‌کوه زاگرس  می‌باشد. ارتفاع بلندترین نقطه آن از سطح آب‌های آزاد در حدود ۴۰۷۵ متر است. شیر کوه در روبروی قله برفخانه و قرینه آن محسوب می شود. اگرچه قله برفخانه به صورت قیفی شکل است ولی قله شیرکوه به صورت مسطح بوده و در بالاترین نقطه آن هم یک دکل بزرگ مخابراتی کار گذاشته شده است. برای دسترسی به این قله ابتدا باید به شهر زیبای تفت در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی یزد سفر کرد.

به نظر می‌رسد وجه تسمیه این کوه به دلیل شباهت آن به یک شیر خفته بر دستانش از فاصله دور ‌باشد.برای رسیدن به شیرکوه باید به شهرتفت در سی کیلومتری یزد و از آنجا به روستائی ییلاقی به نام “ده‌بالا”  که با ارتفاع ۲۶۰۰ متر از سطح دریا، ۲۰کیلومتر از شهرتفت فاصله دارد و سپس به روستای “شیخ‌علیشاه” رفت.

تفت را می توان شهری با سرعت توسعه بالا نامید. به نظر می رسد این شهر کوچک از نظر امکانات و تاسیسات تا چند سال دیگر به پای شهر یزد برسد. در ادامه مسیر به روستاهای طزرجان و ده بالا می رسیم. شاید عجیب باشد ولی طبیعت این روستاها بسیار شبیه به روستاهای جاده چالوس است!!. درختان بلند گردو و سیب و زردآلو و قله پر برف برفخانه شما را شگفت زده می کند.

بعد از گذر از کوچه باغهای زیبای ده بالا به ابتدای مسیر صعود به قله در کنار یک استخر آب می رسید که به نام سورگان معروف است. این محل در نزدیکی مزرعه شیخ علیشاه واقع است. در ورودی روستا مسیر قله شیرکوه با تابلوهایی مشخص شده است. اتومبیل می تواند تا ارتفاع ۲۶۰۰ متری برود و از آنجا تا قله ۴۱۰۰ متری شیرکوه یک پیاده روی شیرین در انتظار است.

برای صعود به آن مسیرهای گوناگونی وجود دارد از جمله: دره سوسن، دره شمس، بردستان سانیچ، لابیدشیر، بیدکبکان، لابیدسرخ، لایخچال، و آب ریز که این مسیر آخر همان محل شیخ علیشاه است که دارای دو مسیر فرعی به نامهای دره نجیب و لاسرگون می‌باشد. دره نجیب با تابلوها و مسیر پاکوب مشخص شده است ولی دره لاسرگون دره ای است که در امتداد آن یک لوله آب از بالای کوه به پایین کشیده شده.

 

لازمه صعود به این قله در وهله اول هماهنگی و خرید لوازم از شب قبل و حرکت به سمت قله آن هم در صبح زود است اگر مشکلی پیش نیاید مسیر رفت و برگشت قله از محل شیخ علیشاه بیشتر از ۷ ساعت نخواهد بود.

اخبار پربازدید سایت بانکی :

===================

 

► گزارش تصویری از برجی منحصر به فرد در دبی
ایرانگردی در بانکی/ عجایب موزه جواهرات ملی+تصویر ◄

مطالب مرتبط
بنر