ایرانگردی در بانکی/ آیا لرها کرد هستند؟!

سه شنبه ، 30 فروردين 1390 ، 09:23

 

لُر نام قومی ایرانی  است که در باختر  و جنوب باختری ایران  زندگی می‌کنند.زبان لری خویشاوند نزدیک زبان فارسی و به همراه فارسی از شاخه فارسی‌تبار دسته جنوب باختری زبان‌های ایرانی است.

به گزارش بانکی دات آی آر ویژگی‌های زبان لری نشان می‌دهد که چیرگی زبان‌های ایرانی در منطقه کنونی لرستان  در دیرینه‌شناسی باستان از سوی ناحیه پارس صورت گرفته و نه از سوی ناحیه ماد.  لرها مردمانی هستند که از نظر قومی جزئی از مردم کرد به‌شمار نمی‌آیند.  اما از این روی خویشاوندی لرها با مردمان کردتبار تنها در ایرانی  بودنشان است.

واژهٔ کرد در دوران دیرینه شناسیی پس از حمله اعراب به ایران به معنای رمه‌گردانان و کوچ‌نشینان ایرانی‌تبار فلات ایران به کار رفته‌است و معنای قومی ویژه نمی‌داده‌است. .بنابراین در برخی از منابع، لرها و دیلیمان و بلوچان و مردمان دیگر را جز کرد شمرده‌اند زیرا واژه "کرد" به معنی یک گونه شیوه زندگی و نه معنی زبانی بوده است. اما از دید قومیت لرها گروهی جدا از کردها شمرده میشوند.

گویش‌های لری نزدیک‌ترین گویش‌های ایرانی به زبان فارسی هستند.زبان لری همانند زبان فارسی نواده‌ای از زبان پارسی میانه است و واژه‌های آن همانندی بسیاری با فارسی دارد.

لرهای در استان چهارمحال و بختیاری,شرق لرستان,بروجرد,ملایر,تویسرکان و حتی نواحی از اصفهان سکونت دارند.

لباس لری

لباس ملي مردم لرستان پيشينه‌اي چندين هزار ساله دارد و جايگاه و اهميت آن روي نقش برجسته‌هاي سنگ‌ها، سر سنجاق مفرغي و كتيبه‌هايي كه از غارها، تپه‌ها و مكان‌هاي باستاني به دست آمده، به خوبي مشهود است، اما امروزه اين لباس‌ در هاله‌اي از فراموشي قرار گرفته و فقط در ورودي قهوه‌خانه‌ها و رستوران‌هاي سنتي براي جلب مشتري مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

ستره مردان باشال، پيراهن، كلاه نمدي، شلوار، گيوه، كلنجه زنان با كت و گلوني، عرقچين، طره و زيورآلاتي از مفرغ و سنگ‌هاي زينتي همه گواهي بر اصالت اين لباس مي‌دهد و جالب‌تر اين كه لباس مردم لرستان از آن دوران تا به امروز همچنان اساس و طرح خود راحفظ كرده و تنها جنس اين لباس با لباس آن روزگاران تفاوت‌هايي كرده است، هرچند در دوره پهلوي خواسته يا ناخواسته يقه ستره و چاك كلنجه زنان دستخوش تغييراتي شده، اما در عين حال در مقايسه با لباس ساير نواحي ايران لباس لر همچنان اصيل باقي مانده است.

لرهای غیور به شجاعت و دلاوری شهرت دارند از این رو اسلحه به عنوان نماد دفاع و استقامت جزء جدانشدنی از زندگی روزمره عشایر این قوم محسوب می شود.

مشهورترین" لر" ها

حمید بهبهانی وزیر کنونی راه در سخنرانی با افتخار اعلام کرده که لر است:

"من عاميانه صحبت کردم. چرا که من لر هستم. اين گونه صحبت کردن خيلي بهتر از اين بود که از روي نوشته مطلب مي‌خواندم. زيرا نه من متوجه مي‌شدم که چي گفتم و نه شما متوجه حرف هاي من مي‌شديد."

اسحاق عیدی با افتخار شعری در باب لر بودنش سروده است:

من یک لرم
زادگاهم خرم آباد است
کوی دربدلاکان
میدان باجگیران
محله حسین شل
محله ماهی گیرو
محله سلی ورزی ها
سه سیک
کوی پشت بازار
محله رئیس یاور
غور غلیفه
پشت پشت
چاریارو...

خبرهای منتخب بانکی دات آی آر :

*=======================*

 

 

 

► عجایب 10 گانه طبیعت که تا کنون ندیده اید +تصویر
ایرانگردی در بانکی/ اعراب ایرانی چگونه مردمی هستند ◄

مطالب مرتبط
بنر