ایرانگردی در بانکی/ ترک ها از کجا آمدند

شنبه ، 10 ارديبهشت 1390 ، 09:24

 

سایت بانکی در نظر دارد به منظور آشنایی هر چه بیشتر شما همراهان عزیز با جاذبه های فرهنگی و گردشگری ایران  سلسله گزارش هایی را در این خصوص منتشر کند . روزهای زوج منتظر گزارشهای ایرانگردی ما باشید.

سایر گزارش های مرتبط را می توانید در صفحه گردشگری بانکی پیگیری کنید

خاستگاه اصلی مردمان ترک‌تبار، آسیای میانه بوده و این مردم که از نژاد زرد بودند.به تدریج در غرب آسیا، خاورمیانه، آسیای کوچک و اروپای شرقی پراکنده شدند. در جریان این مهاجرت‌ها بخش‌های بزرگی از مردم هندواروپایی نواحی جدید نیز به مرور ترک‌زبان شدند. در میان اقوام اولیه‌ای که با نام ترک از آسیای میانه به سوی غرب آمدند بخش بزرگی از ایرانیان سکایی ترک‌زبان شده نیز وجود داشت.

به گزارش بانکی دات آی آر در نوشته‌های تاریخی «ترک» در مقابل تاجیک (غیر عرب و ترک) آمده‌است. نام ترک نخستین بار در قرن ششم میلادی در نوشته‌های چینی دیده می‌شود. در همان قرن ترکان دولتی نیرومند تأسیس کردند که از مغولستان و سرحد شمالی چین تا دریای سیاه امتداد داشته‌است.

ترکان در ايران تاريخي هفت هزار ساله دارند و زبان ترکي از نظر زبانشناسي ادامه زبان هاي نادر سومري و ايلامي است. زبان هاي ايلامي و سومري همانند زبان هاي ترکي، جزء زبان هاي التصاقي است(در اين مورد توضيح داده خواهد شد) و تعدادي اشتراکات لغوي نيز بين زبان هاي سومري، ايلامي و ترکي موجود است.

در تاریخ ایران سلسله‌های ترک‌تبار که در ایران بعد از اسلام حکومت کردند عبارتند از:

* غزنویان (1176-977 میلادی)
* سلجوقیان (۴۲۹ ه‍. ق. – اواخر قرن ششم)
* مغول‌ها
* آق قویونلوها
* صفویان
* قراقویونلوها
* قاجاریه


ترک ها این روزها تنها در آذربایجان غربی,شرقی , زنجان ,اراک و سایر استان ها و شهرهای ترک نشین محدود نیستند و تقریبا در هر شهر و استانی از ایران جمعیتی از ترکان ساکن هستند.

این مردم خونگرم و دوست داشتنی در طول تاریخ برای سرزمنینشان ایران فداکاری های زیادی کرده اند و شهیدان بسیاری را تقدیم این سرزمین کرده اند.

خبرهای منتخب بانکی دات آی آر :

*=======================*

 

► ایرانگردی در بانکی/ روستایی به نام حیرت!!
ایرانگردی در بانکی/ معرفی دیدنیهای گرمسار ◄

مطالب مرتبط
بنر