تالش تابلویی از زیبایی های آفرینش در ایران زمین

سه شنبه ، 24 خرداد 1390 ، 10:01

سایر گزارش های مرتبط را می توانید در صفحه گردشگری بانکی پیگیری کنید

شهرستان تالش  با مساحتی حدود ۲۳۷۳ کیلومتر مربع که در شمال غرب گیلان قرار دارد.تالش در اصل نام یکی از تیره‌های آریایی است که سکونتگاه اصلی آن‌ها در البرز غربی از جنوب شرقی جمهوری آذربایجان آغاز شده و تا شمال غربی استان گیلان و استان اردبیل ادامه دارد.

به گزارش بانکی دات آی آر تالشی ها در استان گیلان زبان خود را حفظ کرده‌اند. منطقه شمالی تالش ولایت گشتاسفی(تالش گشتاسبی) نامیده می‌شد که امروزه در جمهوری آذربایجان قرار دارد.

تالش ایران  که نام خود را از قوم تالش گرفته و به استناد منابع و شواهد بسیار، بازمانده اقوام کادوس باستان و از همسایگان دیرین قوم گیل می‌باشد، از غرب به استان اردبیل، از شمال به آستارا و از جنوب به رضوانشهر و ماسال و از شرق به دریای خزر و انزلی محدود شده و شامل شهرهای پره سر، ماسال، رضوانشهر و عنبران می‌باشد.

از محصولات تولید شده در تالش می‌توان به برنج، توتون و مرکبات اشاره کرد. این تنوع و فراوانی محصولات سبب شده که تالش بازارهای هفتگی پررونقی داشته باشد. از آن جمله می‌توان به یکشنبه بازار چوبر که اختصاص به معاملات دام دارد، پنجشنبه بازار شاندرمن که در آن انواع نهالها، دست ساخته‌های پشمی و نخی و فرآورده‌های محلی مواد غذایی عرضه می‌شود همچنین می‌توان به چهارشنبه بازار رضوانشهر و پنجشنبه بازار هشتپر اشاره کرد که در آن اغلب زنان و مردان با لباسهای محلی حاضر شده و محصولات منطقه‌ای خود شامل برنج، انواع سبزیها و میوه‌های درختی را به فروش می‌رسانند.



شالیزارهای تالش با چشم انداز زیبا - کاخ سبز سردار امجد در هشتپر تالش- کاخ میر احمد خان تالشخان اف در لنکران (مرکز تالشخانات در قرن ۱۸و جدا شده از ایران)- جاده گیسوم تالش - پارک ملی هیراکانا واقع در جمهوری آذربایجان مابین آستارا و لنکران -یاناربلاق یا چشمه سوزان در منطقه آرچیوان نزدیک آستارای جمهوری اذربایجان و روستای تاریخی آق اولر و ییلاق مریان که همه ساله پذیرای ملیونها ایرانی و جهانگرد می‌باشد دیده می‌شود. جاده‌های تالش در ایران از بالاترین درصد تصادفات (طبق آمار منتشره از راهنمایی و رانندگی ایران) برخوردار است.

منطقه زيباي تالش در ابعاد مختلف ظرفيتها وتوانمندي هاي بالايي دارد که تاکنون  به اهميت آن پي برده شده اما توجه چندانی به این ظرفیت ها صورت نگرفته است.

يکي از موهبتهاي طبيعي تالش زيبايي هاي سحر انگيز وطبيعت بکر آن است . اما آنچه باعث شهرت تالش شده دشت شقایق های وحشی این ناحیه است که در نوع خود بی نظیر است.

از ديرباز دامنه هاي کوهستاني تالش در ماههاي ارديبهشت و خرداد هر سال با دامني گسترده از گلهاي وحشي کوهستان و به خصوص شقايق، جاذب هزاران گردشگر بوده است.

متاسفانه عدم توجه مسئولان و بی دقتی برخی از گردشگران ادامه حیات این دشت زیبا را با دشواری هایی روبرو کرده است.

خبرهای منتخب بانکی دات آی آر :

*=======================*

 

► ایرانگری در بانکی/نگاهی به شهرستان بیرجند
ایرانگردی در بانکی/تکاب ,تخت سلیمان و عجایب زادگاه زرتشت نبی ◄

مطالب مرتبط
بنر