شاندیز و شیشلیک های جهانی +تصویر

شنبه ، 11 تیر 1390 ، 08:09

 

سایر گزارش های مرتبط را می توانید در صفحه گردشگری بانکی پیگیری کنید

اگر به مشهد و استان خراسان رضوی سفر می کنید شاندیز را از دست ندهید. در 37 کیلومتری شمال شرق مشهد شهر توریستی و ییلاقی شاندیز قرار دارد.آب وهوای شهر شاندیز معتدل می باشد و با توجه به طبیعت سرسبز، پوشش گیاهی، درختان انبوه و متراکم، رودخانه، ارتفاعات جنوبی و غربی شهر، در تابستان‌ها آب و هوایی خنک و زمستانهایی بسیار سرد دارد .میانگین دمای سالانه آن نیز 25 درجه می باشد.

با توجه به شواهد این منطقه قبل از ورود دین اسلام نیز مسکونی بوده و با توجه به این که راه قدیم مشهد به نیشابور از این منطقه می‌گذشته دارای رونق فراوانی بوده‌است.

 

شیشلیک های جهانی شاندیز

مهمترین محصول تولیدی باغی در این شهر گیلاس است. سوغات مهم این شهر، صنایع دستی و به ویژه پوستین‌دوزی است. غذای معروف شاندیز، شیشلیک شاندیز است که از شش تکه گوشت گوسفند با روش پخت مخصوص تهیه می‌شود و شهرت جهانی داشته و در بسیاری نقاط ایران و جهان رستورانهایی با نام این شهر زیبا وجود دارد که به عر ضه غذای لذیذ شیشلیک شاندیز می‌پردازند.

 

شیشلیک شاندیز

دیدنی های شاندیز

از مهمترین مراکز تفریحی و دیدنی شهر شاندیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

 

پارک جنگلی شاندیز در غرب شهر شاندیز
مجموعه توریستی رفاهی تفریحی گلستان شاندیز
مجموعه توریستی و گردشگری رستورانهای پدیده شاندیز
روستاهای سردسیر و خوش اب و هوا و سرسبز ابرده و زشک از توابع شهر شاندیز
مجموعه پذیرایی باغ سالار شاندیز
مجموعه اقامتی (هتل) و تفریحی دشت بهشت شاندیز
خیابان زیبای ابشار
پیست اسکی ابرده
پیست موتور سواری ویرانی

بافت روستایی طرقبه شاندیز


آثار تاریخی

آرامگاه شیخ حافظ ابردهی: بقعه و بنایی در غرب شهر شاندیز ابتدای روستای ابرده که متعلق به حافظ بهاءالدین عمر ابردهی از مهمترین شیوخ خطه توس بوده است.


اخی علی قتلقشاه:
وی که پس از شیخ عبدالله غرجستانی به عنوان خلیفه و بزرگترین شیخ فرقه کبروی در ویرانی مستقر بوده به روایت مو لف مجمل فصیحی در سال هشتصد در گذشته‌است اگر چه منابع اولیه محل دفن علی اخی را ذکر نکرده‌اند لکن مرحوم عبد الحمید مولوی مقبره واقع در لنگر ویرانی شاندیز را مدفن همین شیخ معرفی کرده‌است.


رباط تاریخی ویرانی شاندیز:
رباط بنایی تقریبا مستطیل شکل ساخته شده و از آجر و سنگ و ملاد است این بنا بیشتر در حاشیه مشهد – شاندیز قرار دارد و ۳۰۰ متر از جاده فاصله دارد و از آنجایی که ویرانی بر سر راه مشهد و توس به نیشابور از طریق شاندیز قرار داشته محل استراحت کاروانهای زیارتی بوده‌است.


درخت چنار کهن شاندیز:
درخت چنار کهن و تاریخی شهر شاندیز که هنوز هم در مرکز شهر واقع است تاریخ دور و درازی را نشان می‌دهد. قدمت آن بیش از ۱۰۰۰ سال است.

سنگ نگاره‌های شتر سنگ درخت بید شاندیز؛ اطلاعاتی دقیقی از این سنگ نبشته‌ها در دسترس نیست.


بقایای قلعه تاریخی شاهاندژ شاندیز

و....


پربازدیدترین اخبار بانکی:

===============

 

► دهکده 4 هزارساله کندلوس در همین نزدیکی+تصاویر
ایران را از این زاویه هم ببینید ◄

مطالب مرتبط
بنر