مازندران

دوشنبه ، 13 تیر 1390 ، 15:08

مازندران استانی در شمال ایران و در کرانه‌های جنوبی دریای خزر می‌باشد. این استان در کنار استان‌های گلستان، سمنان، تهران، قزوین و گیلان قرار دارد.  قله دماوند مرتفع‌ترین قله ایران در مازندران و در شهرستان آمل قرار دارد.

مازندران استانی در شمال ایران و در کرانه‌های جنوبی دریای خزر می‌باشد. این استان در کنار استان‌های گلستان، سمنان، تهران، قزوین و گیلان قرار دارد.  قله دماوند مرتفع‌ترین قله ایران در مازندران و در شهرستان آمل قرار دارد.

این استان یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق از لحاظ تراکم جمعیتی و یکی از غنی‌ترین آنها از لحاظ منابع گوناگون زیرزمینی می‌باشد. این استان دارای ۱۹ شهرستان است. مرکز این استان شهرستان ساری می‌باشد.

 

مردم مازندران به زبان مازندرانی صحبت می کنند. علاوه بر این اکثر آنها با زبان فارسی آشنا هستند و از آن نیز استفاده می‌کنند. مازندران با جمعيتي نزديك به (۳) ميليون نفر و حدود 4.3درصد جمعيت كشور از وسعتي معادل 1.46درصد ايران برخوردار است . اما قرار گرفتن آن در ساحل جنوبي بزرگترين درياچه جهان موسوم به ‹‹ درياي كاسپين›› يا ‹‹مازندران ›› وهمجواري با چهار كشور ساحلي اين دريا يعني تركمنستان، قزاقستان، روسيه و آذربايجان از يك سو و قرار گرفتن در شمال كلان شهر تهران (مركز ايران) از موقعيت جغرافيايي استراتژيكي برخوردار است.

امتياز حمل و نقل دريايي با كشورهاي همسايه از طريق بندر قديمي نوشهر، و (منطقه ويژه ) و مجتمع بندري جديد اميرآباد بهشهر و اسكله نفتي نكاء‌ در شرق مازندران، اتصال آن به شبكه سراسري راه آهن كشور، وجود سه فرودگاه (بين المللي) ساري، نوشهر و رامسر، برخورداري از سه جاده شوسه ارتباطي با استان تهران، و اقدام به سرمايه گذاري در طرح در دست ساخت بزرگراه تهران ـ شمال (نوشهر) با امكان دسترسي سريع با فاصله كوتاه 120 كيلومتر ارتباط كلان شهر جديد تهران ـ مازندران، عبور خطوط بين المللي فيبر نوري، شبكه ارتباطي بسيار قوي و گسترده اي را در مسير كريدور بين المللي شمال ـ جنوب از هلسینكي (فنلاند)، به بندر لاوان (روسيه) تا ساحل درياي مازندران فراهم آورده است.

دسترسي به زير ساخت هاي مناسب ارتباطي، بهمراه تسهيلات ويژه زير بنايي آب و برق و گاز همراه با شرايط آب و هوايي معتدل، اراضي بسيار حاصلخيز، طبيعت گوناگون و مفرح ساحلي، دشتي، جنگلي و كوهستاني مساعد براي توسعه صنعت گردشگري و دسترسي به بازارهاي هدف داخلي و خارجي، امكان توسعه سريع را در قالب بخشهاي محوري گردشگري ، كشاورزي، صنعتي و تجاري، فنآوري اطلاعات و ارتباطات را يكجا در خود گرد آورده است.

همچنين برخورداري از ميراث فرهنگي غني و بيشترين نرخ دانش آموختگان با تحصيلات دانشگاهي مازندران در بين استانهاي كشور، شرايط مناسبي براي گسترش سرمايه گذاري داخلي و خارجي استان در سطح منطقه شمال و ايران فراهم آورده است.

اخبار منتخب بانکی :

=============

► عجیب ترین برج های دنیا + عکس های جالب - 1
بناب؛ میعاد گاه کباب دوستان!! ◄

مطالب مرتبط
بنر