آنچه از بقعه امامزاده اسحاق باید بدانید

دوشنبه ، 27 تیر 1390 ، 14:03

مسیری که در آن طبیعت چهره ی شگفت انگیز شفافی از خود به نقش کشیده است.راهی مملو از انرژی که بی تردید پویندگانش را به سوی خویشتن رهنمون ساخته و سخاوت دست خداوندگار را ارزانی دیدگان پر دغدغه ی آن روزشان می نماید.گیلان سرشار ازچنین منظره های شگفت انگیزی است.تصاویرش به اسلایدهایی می ماند خوشایند و پی در پی.

به گزارش بانکی دات آی آر، بقعه  نقره ای رنگ امام زاده اسحاق و خواهرش خیر النسا در ارتفاع بیش از یکهزار متری از سطح دریا و بر نوک قله ی سیاه کوه در بخش احمد سرگوراب در 25 کیلومتری غرب شهرستان شفت که در منطقه ای ییلاقی واقع شده از جمله دیدنی های  گیلان است .

پوشش جنگلی این منطقه  با دیگر نقاط گیلان متفاوت است .چند کیلومتری مانده به بقعه ی امام زاده اسحاق جاده خاکی بود که جدیدا اسفالت شده است – تابلوی خوشامد گویی به زائران خبر از رسیدن می دهد.

مسیر امامزاده پر از خانه های چوبین آغشته به رنگهای زرد و غیره که سوغات سفر می فروشند و گاه اتاق های چوبی مامنی هستند برای زائران راه که اجاره داده می شوند.

مطابق شجره نامه موجود، بقعه امامزاده اسحاق مدفن امامزاده اسحاق برادر امام رضا(ع) و خواهرش خيرالنسا(فاطمه خانم) خواهر حضرت معصومه(س) از فرزندان امام موسي كاظم (ع) مي‌باشد .

 

ميرزا ابراهيم، ملگونوف و رابينو در سفرنامه‌هاي خود از اين بقعه يادكرده‌اند. مصالح ساختمان بقعه از سنگ و گل و چوب بوده و بقعه در دو طبقه ساخته شده است. بام بقعه سراسر شيرواني است و دو گنبد كوچك كوتاه و بلند كه هردو به صورت شيرواني سربندي شده‌اند از دو سوي بام نمايان است. ضريح امامزادگان فلزي، جديد و مشبك و شيشه‌بندي مي‌باشد.بنای بقعه در دوره صفويه تاسیس شده و دارای ارزش های تاریخی و باستان شناسی هم می باشد.

امامزاده اسحاق گیلان محبوب دلهای مردم است و زائران بسیاری دارد به گونه ای که حتی مردم برای اقامت چندین روزه بدانجا سفر می کند و البته ضریحش نیز خاطره ی زیارت امام رضا( ع) را تداعی می کند و پیرزنان پای حرم، شمع و اسپند می فروشند و عطر نیز، عطر حرم امام رضا ( ع) است. وضو می سازی و لحظه ای از زیارت امام رضا (ع) غافل نیستی و نماز می گزاری و نیایشی.

برای بسیاری از اهالی گیلان که رفتن به مشهد دشوار است زیارت امامزاده اسحاق حکم زیارت مشهد الرضا را دارد و برای کسانی که از سایر نقاط ایران پابه این منطقه می گذارند علاوه بر زیارت بقاع متبرکه حکم توفیق اجباری برای بهره بردن از فضایی سبز و سرشار از زیبایی را دارد.

سالانه بین 100 تا 150 هزار زائر این دو بقعه متبرکه را زیارت می کنند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► «چشمه گُل» گل سرسبد گلستان+تصویر
دهکده 4 هزارساله کندلوس در همین نزدیکی+تصاویر ◄

مطالب مرتبط
بنر