رویارویی با غول وحشتناک ایرانی + عکس

شنبه ، 15 مرداد 1390 ، 10:53

سایر گزارش های مرتبط را می توانید در صفحه گردشگری بانکی پیگیری کنید

سفربه زیستگاه خرس قهوه ای که بزرگترین گوشتخوار خشکی های زمین است، یکی از پرهیجان ترین و خطرناک ترین سفرها برای تحقیق درباه حیات وحش است.

به گزارش بانکی دات آی آر, خرس ها، این جانوران آرام ,وقتی احساس خطر کنند، از هر موجود زنده دیگری می توانند خطرناک تر باشند. با این وجود چاره ای جز سفر نیست. وقتی از تجهیزات مدرنی مثل گردنبندهای رادیویی و ردیابی ژنتیکی خبری نباشد, باید تایک قدمی خرس های قهوه ای رفت و زندگیشان را دید.

خرس ایرانی اگرچه از بزرگترین گوشتخواران ایران است، اما در مقایسه با خرس های قهوه ای و خاکستری سراسر دنیا, کوچکترین نوع است. دیگر خویشان این خرس ها در اروپا و آمریکا لقب پر وزن ترین گوشتخوارهای خشکی را به خود اختصاص داده اند.

گستره وسیعی از ایران زیستگاه خرس های قهو ای است. از غرب استان خراسان شمالی ,جایی که جنگل های گلستان و رشته کوه البرز کم کم جان می گیرد تا گوشه شمال غرب و استان آذربایجان و از جنوب همین استان تا کرانه های شمالی استان خوزستان و فارس و دامنه های زاگرس ,زیستگاه حدود 2 هزار خرس قهوه ای است. سرزمین هایی که در فصول معتدل ,کمی گسترده تر هم می شوند,طوری که در اواخر زمستان  حتی در شمال پایتخت ایران هم می توان سراغ آنها را گرفت.

خرس های بچه تهران


اوایل بهار می توان سراغ خرس ها را در ارتفاعات تهران گرفت. البته در این مناطق در هر فصلی نمی توان خرس قهوه ای را دید . اوایل بهار هنگام بیداری خرس های قهوه ای ,درست زمانی که روی دشت ها و دامنه های وسیع رشته کوه ها و ارتفاعات شمال استان تهران دامن سبزی از انواع علوفه و گیاهان مختلف گسترده می شود، می توان خرس های قهوه ای را دید.

البته خرس های گرسنه در این فصل بیش از هر زمان دیگری عصبانی و بی طاقت هستند. خواب طولانی زمستان و دوری از تابش مستقیم خورشید باعث شده تا پشم های خرس هایی که چندین ماه خوابیده اند و اکنون بسیار گرسنه و ضعیف شده اند به زردی بگراید ,طوری که زیر نور خورشید کاملا روشن به نظر می رسند.

وزن آنها در ریز گونه های ایرانی 350 تا400 کیلو گرم و در دیگر نقاط جهان به بیش از 700 کیلو گرم هم می رسد که جست و خیر سریع را دشوار می کند. پس برای خرس های سنگین و کند چاره ای نمی ماند جز همه چیز خواری. اگر چه محبوبترین غذای آنها گوشت است اما از آنجا که سرعتشان به گوزن و ... نمی رسد و  حتی موش وخرگوش یا ماهی هم کفاف خوراک آنهارا نمی دهد، می ماند میوه و حشراتی همچون ملخ و پروانه و نیز علوفه دانه های روغنی و ریشه های گیاهان که باید به آنها دلخوش کنند.

فرمانروای کوهستان


خرس های قهوه ای زمانی که در ارتفاعی بلند ایستاده باشند، خود را از تمام موجودات برتر می دانند! آنها حتی از انسان هم نمی ترسند.اگر سنگ و چوبی را در اطرافشان بیابند، به سمت انسان پرتاب می کنند.

خرس ها هنگام عصبانیت می توانند درنده ترین و مهیب ترین گوشتخواران خشکی ها باشند. آنها خیلی تنبل هستند ولی می توانند به طرز اعجاب انگیزی به حیوانی سریع و نا آرام تبدیل شوند.

این را بشخصه از نزدیک تجربه کرده ام. یک بار برای مشاهده خرس ها با همکاران به کوه های البرز مرکزی رفته بودیم . پس از مشاهده چند حفره کوچک و پیدا نکردن خرس ,به غار کوچکی نزدیک شدیم که احتمال حضور خرس بیشتر بود،  غافل از اینکه خرس به خاطر داشتن توله پیش از حضور ما خانه اش را برای پیدا کردن غذا ترک کرده بود. به یکباره صدای نعره خرسی از فاصله یک متری بلند شد. درجا خشکمان زد . تا صدای این نعره را از نزدیک نشنوید، نمی دانید چه می گویم. حیوان بیچاره که در آن جنگل کوهستانی توقع دیدن انسان را نداشت ,بیشتر از ما ترسیده بود . خرس در حال غذا خوردن بود که در فاصله یک متری ما را دید . ما هم مانند او! صدای خر خر عصبانیت خرس از پشت سر ما را به خود آورد. نه راه پیش بود و نه راه پس . پایین، شیب تند کوه بود و  بالا خرس گرسنه  و عصبانی. تنها دلیل نجات ما وجود توله خرس هایی بود که بالاتر از خرس مادر کنار صخره ای گیر افتاده بودند. حواس خرس که به نجات توله هایش پرت شد، مجال فرار ما هم فراهم شد.

خرس ها قوه بینانی بسیار ضعیفی دارند، برای همین بی حرکت ماندن هنگام مواجهه با آنها می تواند کارساز باشد.

وقتی خرس ها عصبانی می شوند


عصبانی ترین و خطرناک ترین اخلاق خرس ها در سه زمان است,یکی وقتی خرس سر لاشه ای باشد, دیگری وقتی خرس مادر توله ای دارد و سوم وقتی که خرس نر برای جفت گیری قلمرو طلبی می کند.

خرس نر هیج مانعی را بر سر تصاحب ماده خرس تحمل نمی کند و حتی توله خرس ها را می کشد. چون خرس ماده تا وقتی توله هایش دو تا سه ساله نشوند تمایلی به جفت گیری نشان نمی دهد و خرس نر که توله ها را مانع می بیند اقدام به از بین بردن آنها می کند.

از سوی دیگر خرس ماده بیشترین حساسیت را روی توله ها به خصوص توله های جوان دارد،  برای همین معمولا ماده خرسهایی که توله دارند سعی می کنند وارد قلمرو  خرس نر که از پیش برای خود تعیین کرده اند، نشوند.

ماده خرس ها  را می توان مهربان ترین مادر بین حیوانات وحشی در مقابله با هر خطری دانست. هر چند خرس های مادر توله های خود را می شناسند ولی گاه توله ها مادر خود را گم می کنند. در هر حال بیشتر خرس های ماده از توله های غریبه هم نگهداری می کنند و حتی به آنها غذا می دهند تا آنکه مادرشان پیدا شود و آنها را باخود ببرد. اگر مادر توله ها پیدا نشود, آنها پیش مادر جدید خود می مانند و مانند یکی از اعضای خانواده با آنها رفتار می شود.

بلای جان خرس ها

باور های غلط مردم  درباره خرس ها بلای جان آنها شده است. باورهای غیر علمی مثل التیام مفاصل و درد استخوان با استفاده از چربی خرس و خاصیت دارویی زبان ,صفرا و گوشت آن خرس ایرانی را به کام مرگ می کشاند.

خرس ها در بین روستاییان متاسفانه حیوانات چندان محبوبی نیستند. آنها از روی نا آگاهی در مواجهه با خرس ها راهی جز کشتن  آن پیدا نمی کنند. از سوی دیگر بعضی باور خرافی چون نامردی خرس دربین حیوانات به شدت بر جمعیت آن آسیب وارد کرده و به بهانه های مختلف آن را کشته اند.

وجود خرس ها در اکوسیستم جنگل بسیار حیاتی است. آنها نه تنها با خوردن جانورانی همچون موش ها و سایر جوندگان، ملخ ها و مورچه ها جمعیت آنهارا کنترل می کنند، بلکه بسیاری از دانه های جنگلی تا زمانی که از معده آنها عبور نکنند، قدرت رشد نمی یابند. متاسفانه اگر روند کشتن خرسها در ایران همچنان ادامه یابد دیری نمی گذرد که ایران از وجود این موجود ارزشمند همچون شیر ایرانی و ببر مازندران محروم خواهد شد.

منبع: سرزمین من

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► ایرانگردی در بانکی/ کلاچای طلای گیلان+تصویر
عجایب 10 گانه طبیعت که تا کنون ندیده اید +تصویر ◄

مطالب مرتبط
بنر