بدترین فجایع معماری در دنیا

يكشنبه ، 16 مرداد 1390 ، 09:04

مراکز خرید، بوستان ها و اماکن تفریحی از جمله جاذبه هایی هستند که در مسافرت نباید از دستشان داد. اما از همه اینها مهمتر شاهکارهای معماری هستند که افسون دیدارشان هر بیننده ای را مجذوب می کنند.

به گزارش بانکی دات آی آر، شاهکارهای معماری در سراسر دنیا از جمله اهرام سه گانه مصر، برج ایفل پاریس و بسیاری دیگر از آثار ماندگار معماری در سراسر دنیا هر یک داستان ها برای گفتن دارند.

اما در این میان هستند آثاری که جز"فاجعه"  نام دیگری برازنده شان نیست. با 9 اشتباه مهم در معماری آشنا شوید.

1.    مجموعه لوتوس ریورساید، شانگهای

سال 2009 یکی از بلوک های این مجموعه که متشکل از تعداد زیادی ساختمان است فروریخت. ساخت و ساز ضعیف و نبود برنامه ریزی مناسب در هنگام ساخت از جمله دلایل این سقوط عنوان شد.

ساختمان این بلوک در زمان سقوط تقریبا کامل و بسیاری از ساختمان ها هم فروخته شده بود. نتیجه طبیعی این حادثه این بود که مردم پول خود را طلب کنند.

بسیاری از مقامات در پی این حادثه دستگیر شدند تا درباره این سقوط توضیح دهند.

 

2.    آکواریوم دوبی

این آکواریوم که در مرکز خرید سرپوشیده (مال) دوبی واقع شده است، 33 هزار نوع ماهی و کوسه را در خود جای داده است و بزرگترین آکواریوم معلق جهان به حساب می آید.

اما تمام این ویژگی ها یک طرف، اتفاقی که برای این آکواریوم افتاد هم یک طرف. سال گذشته میلادی، مسوولان این آکواریوم متوجه نشتی در بخشی از آکواریوم شدند.

در پی این اتفاق فروشگاه ها ها تعطیل شدند و اجازه حضور مردم در آنجا داده نشد تا اینکه 6 نفر غواص به آنجا رفته و مشکل را برطرف کردند.


3.    گنبد میلنیوم، لندن

این گنبد که به علامت آغاز قرن جدید ساخته شد، 1/25 میلیارد دلار هزینه برای لندن داشت. با این وجود توفیق چندانی در جذب گردشگر نداشت. به عبارت دیگر استقبال آنقدر بد بود که این گنبد یکسال تعطیل بود. از سال 2007 نیز که این گنبد بازگشایی شد، از آن فقط برای انجام رویدادهای تفریحی استفاده می شود.

 

4.    هتل ریوگ یانگ، کره شمالی

این هتل 105 طبقه که ساخت آن از سال 1987 آغاز شد، در پیونگ یانگ واقع شده است. ساخت این هتل یکبار متوقف و در سال 1992 از سر گرفته شد. اما تاکنون ساخت این هتل تکمیل نشده است. دلیل این ناتمامی مشکلات مربوط به متد، مواد و کمبود بودجه اعلام شده است. ساخت این هتل سال 2008 یکبار دیگر آغاز شده است و مقامات کره شمالی امیدوارند تا سال 2012 کار ساخت این هتل سرانجام تمام شود.

جدیدترین استخدام ها


 

5.    متز سیتی فیلد، کوئینز نیویورک

این ورزشگاه در سال 2009 و به عنوان جایگزین ورزشگاه شئا افتتاح شد. کل هزینه این ورزشگاه 900 میلیون دلار شد، اما علی رغم این هزینه گزاف، ساختمان و امکانات رفاهی آن چنگی به دل نمی زند. از جمله اشکالات این بنا می توان به خرابی آسانسورها، نشت آب و جاری شدن سیل اشاره کرد.


6.    منطقه کانگباشی در شهر اوردوس چین

فلسفه بوجود آمدن این منطقه حفاظت از منابع طبیعی و جلوگیری از گسترش بیابان در منطقه اوردوس بود. اما ساختمان سازی برای 1 میلیون نفر هم نتوانست از تبدیل شدن این منطقه به شهر غریب و دور افتاده جلوگیری کند، چراکه تنها 20 تا 30 هزار نفر سکنه این شهر هستند.


7. ورزشگاه المپیک آتن، یونان

این استادیوم که برای المپیک 2004 آتن ساخته شد، 11 میلیارد دلار خرج روی دست برگزارکنندگان گذاشت. المپیک هم در آن برگزار شد، اما حالا بسیاری از بخش های آن خالی و بی استفاده باقی مانده است.


8.    برج خلیفه، دوبی

این برج که پیش از این برج دوبی نام داشت، بزرگترین بنای ساخت دست بشر است. اگرچه این برج خرج بسیار زیادی داشت، اما در سال 2010 ساخت آن به پایان رسید. اما علی رغم پول هنگفتی که خرج آن شد، مشکلات مربوط به برق و روشنایی گریبان این برج را گرفت و بلیط های بخش چشم انداز این برج هنوز هم فروخته نمی شود.

سارا گلچین

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

 

► گزارش تصویری/ موزه هنرهای اسلامی دوحه
زیر آسمان جلفا+تصویر ◄

مطالب مرتبط
بنر