انتقادات گسترده به آزمون علوم پایه وزارت علوم

دوشنبه ، 14 فروردين 1391 ، 10:06

همانطور که می دانید آزمون علوم پایه برای رشته های دکتری حرفه ای پس از گذراندن مرحله اول تحصیل (علوم پایه) از دانشجویان گرفته میشود و دانشجو می بایست تمامی دروس تدریس شده در این مرحله را به صورت 200 تست چهار گزینه ای ( تا قبل از شهریور 90 میزان تعداد سوالات 210 عدد بوده است) پاسخگویی نماید.

حد نصاب قبولی این امتحان از شهریور ماه 90 همراه با کاهش تعداد سوالات و تغییر در شیوه طرح سوالات انجام شد و از شیوه قبلی به شیوه ی نوین که دانشجو باید 50 درصد سوالات آزمون را پاسخگویی نماید ، تغییر یافت در حالیکه در دوره های پیش از آن حتی 75 هم حد نصاب قبولی به حساب می آمد.

حال پس از گذشت دو دوره از شیوه نوین امتحان هنوز سر وصداهایی پیرامون اعتراض به امتحان علوم پایه برقرار است. دانشجویان در شهریور 90 هفته ها در وزارت بهداشت تجمع کرده و خواستار لغو این قانون شده بودند.

تا اینکه وزارت با تاخیر چند روزه ای نمرات را به دانشگاه ابلاغ کرد و از اعلام آن توسط سایت سنجش پزشکی خودداری نمود.

بر این اساس به دانشجویان بالای 65 نمره قبولی تعلق گرفت و عده زیادی از دانشجویان قبول و راهی مرحله بعد شدند.

در اسفند ماه 90 نیز دانشجویان از روز بعد از امتحان به وزارت رفته و  با تحصن و یا تجمع خواستار لغو قانون و بازگشت آن به شیوه گذشته شده اند. آنها مدعی هستند که اگر شیوه گذشته غلط بوده است چگونه بیش از 40 دوره امتحان به همان روال گرفته میشده ؟!

اگر چه وزارت نمره دادن به دانشجویان را رد کرده و اعلام کرده در اسفند ماه 90 هیچ نمره ای به دانشجویان تعلق نگرفته است اما عدم وجود نمره میان 91 تا 100 و اقرار برخی از داوطلبینی که نمره خود را در این بازه میپنداشتند و یا افرادی که با نمرات بالای 100 قبول شده بودند و افزایش 10 نمره ای را در نمرات خود مشاهده کردند نشان میدهد که وزارت به افراد بالای 91 ، حداقل 10 نمره داده است تا قبول شده و راهی مرحله بعد گردند و این 10 نمره حتی به دانشجویان 90 شده تعلق نگرفت تا با نمره 100 قبول شوند!!! .

البته این اعتراضات با وجود عدم اعلام نمرات در سایت آموزش پزشکی و ارسال آن در روز 28 اسفند ماه به دانشگاها فروکش نکرد و دانشجویان از همان روز 28 اسنفد ماه تجمع خود را آغاز کرده اند.

تعطیلات نوروز هم نتوانست مانعی برای این تجمع گردد و دانشجویان از سراسر ایران از روز 5 فروردین دوباره به وزارت رفته اند و درخواست نمره قبولی مینمایند.

البته وزارت نیز با پذیرش نمایندگانی از تمامی انواع دانشگاه ها (آزاد-سراسری-بین الملل - دانشجویان خارج از کشور) تلاش خود را برای شنیدن حرف دانشجویان اعلام کرد و وعده داد تا 14 یا 15 فروردین نتیجه نهایی را به نمایندگان اعلام نماید.

البته هنوز نگرانی های زیادی وجود دارد و دانشجویان اعلام کردند در صورت عدم گرفتن نمره باز هم به تجمع خود در وزارت یا در جلو مجلس شورای اسلامی ادامه میدهند.!!


اما باید به یک سوال پاسخ داد: این روند چرا اینقدر مسئله ساز بوده است؟!


نخست این امتحان در ذهن تمامی دانشجویان یک امتحان فرمایشی به حساب می آمد، حتی پس از شهریور 90 دانشجویان در اسنفد 90 به امید حداقل 15 نمره اضافه شدن سر جلسه امتحان حاضر شدند.

دوم: دانشگاه های کشور ( سراسری- آزاد- بین الملل) از امکانات یکسان و اساتید مجرب برابری برخوردار نیستند.

پس نمیتوان انتظار داشت که سطح علمی تمامی دانشجویان در یک سطح باشد. برابر این نمیتوان انتظار داشت نمرات دانشگاه شهید بهشتی یا تهران با دانشگاههای تیپ 3 برابر باشد!!

سوم: سرفصلهای تعیین شده توسط وزارت با ساعات تدریس درسها همخوانی ندارد. برای مثال در درس روان شناسی سرفصل وزارت کتاب هیلگارد میباشد. کتاب هیلگارد یک کتاب جامع روان شناسی به حساب می آید و هم اساتید و هم دانشجویان نمی توانند در هفته ای 1 جلسه ( درس 2 واحد) به صورت جامع و کامل بر روی این کتاب تمرکز و یا حتی با وجود درسهایی نظیر بیو شیمی و آناتومی در طول یک ترم آن را یکبار مطالعه نمایند. البته این شامل بسیاری از دروس میشود.

چهارم: در ابتدای ثبت نام و در ترم یک به دانشجویان اعلام نمیشود که بعد از گذر مرحله علوم پایه ، دانشجو باید به تمامی کتابهای تعیین شده مسلط باشد و به جزوه و یا خلاصه ها اکتفا نکند.

پنجم : امتحان علوم پایه یک امتحان بدون نمره منفی است، یعنی شانس در این امتحان بسیار بالاست نسبت به سایر امتحانات . پس معیار علمی و سطح عملی دانشجویان پایین می آید و نمی تواند سطح علمی را مشخص کند. به عنوان مثال دانشجو میتواند یک درس مانند بیوشیمی را ((ج)) پرکند و 7 نمره به دست بیاورد در صورتیکه اگر ((ب)) پرکند تنها 4 نمره به دست می آورد، یا آناتومی در شهریور 90 ، 11 سوال با جواب ((ب)) داشت که اگر فردی ((ب)) پر میکرد به 11 سوال از 25 سوال پاسخ صحیح میداد!!

ششم : به نظر میرسد تنها معیار علمی ( البته نه قطعی) میزان میانگین معدل دانشجوست. زیرا همانطور که در تمامی دنیا شیوه تک امتحانی لغو شده است و معیار سنجش دانشجویان به صورت پیوسته است ( در چند ترم) باید برای این مرحله نیز میزان معدل تاثیر بیشتری داشته باشد تا افرادی که در طول 5 ترم پزشکی درس بیشتری خوانده اند به مرحله بعد راه بیابند ( راه منطقی ایست!)، یا حداکثر میتوانند با تاثیر 20 تا 50 درصدی معدل در امتحان، دانشجویان درس خوان را یاری کنند. زیرا ممکن است فردی با معدل بالا براثر شرایط خاصی نتوانند درس را جمع بندی نماید و دانشجویی با معدل پایینتری فقط به خاطر 3 هفته درس خواندن وارد مرحله بعد شود و وی از راهیایی با وجود تلاش گسترده تر  باز بماند!

در پایان امید است که تمامی دانشجویان پزشکی موفق و سر بلند باشند و به درس خود اهمیت بیشتری دهند زیرا با جان انسانها سر و کار دارند!

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► در قاب تصویر/ اجاره اعضای بدن برای پرداخت شهریه دانشگاه!
کلاس دانشگاه‌ها از 14 فروردين تشكيل مي‌شوند ◄

مطالب مرتبط
بنر